Partner

Droogborstel met ‘bunny ears’ is Amerikaans succesnummer voor Brushcom

De borstels hebben een opvallende vorm Foto's: Brushcom

Brushcom presenteerde vorig jaar de Rotor: een droogborstel die speciaal werd ontwikkeld voor de Amerikaanse carwashbranche. De borstel met de opvallende ‘bunny ears’ blijkt aan de overkant van de oceaan een echte blikvanger. “Automobilisten maken er in de carwash zelfs foto’s van.”

Brushcom levert al langer borstelmateriaal aan Amerikaanse klanten. Die vroegen een paar jaar terug aan het bedrijf in Oss of ze geen goede droogborstel konden leveren. Doordat carwashes in de VS gebruik maken van een ander mechanisch systeem, was zo’n borstel echter niet zomaar van de plank af te trekken. “Wij maken in Europa vaak gebruik van een C-core-as”, legt Lance van Hees, sales engineer van Brushcom uit. “Daar gebruiken ze vaak een Starcore-as. Dat is feitelijk een massieve as waar je vervolgens onderdelen overheen schuift. Daar was vooralsnog geen oplossing voor. Dus die zijn wij gaan bedenken.”

De ontwikkeling van de Rotor-borstel vond plaats in de eigen werkplaats van Brushcom. Doordat ze in Californië al een distributeur hebben zitten (QC Pacific), leek het logisch om daar de eerste serieuze praktijktest af te trappen. “Je kunt zo’n borstel hier verzinnen en testen, maar de aantallen die ze in Amerika wassen bereiken we hier zelden tot nooit. En de echte test kan je toch alleen in de wasstraat doen.”

Konijnenoren

Eind 2021 kreeg Brushcom de eerste feedback terug uit de VS. Die was positief. “Bovendien bleken ook de automobilisten erg te spreken over de borstel. Daarna hebben wij eigenlijk besloten om de Rotor specifiek voor de Amerikaanse markt te ontwikkelen.”

Op social media komt de Rotor-borstel ook regelmatig ter sprake. Niet in de laatste plaats vanwege de markante vormgeving. De borstels lijken door hun ovale vorm een beetje op konijnenoren. Een Amerikaanse carwasheigenaar vertelde aan Brushcom dat klanten er vanuit de auto zelfs foto’s van maken.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De borstels zijn getest in de VS.

Maar wat is er precies zo bijzonder aan de Rotor? “Het onderscheidende van de borstel zit volgens Brushcom in het materiaal. “We noemen het Microdry+, omdat we eigenlijk twee materialen op elkaar lamineren. Aan de voorzijde zit Microdry-materiaal. Dat bestaat uit twee vezels. De ene vezel absorbeert het water, de andere zorgt ervoor dat het opgenomen vocht weer wordt losgelaten aan de lucht. Gekscherend zeg ik wel eens dat de borstel zichzelf droogt door de draaibeweging. Aan de achterzijde van de borstel hebben we een viltmateriaal geplakt waardoor de borstel steviger wordt. Daardoor bereik je de droogkracht waarnaar je op zoek bent.”

Zeven verschillende kleuren

Zoals meestal het geval is, kwamen er na de eerste testen wel wat verbeterpunten aan het licht. Vooral qua vormgeving en bevestiging heeft Brushcom de Rotor verder geperfectioneerd. “We hadden in eerste instantie de borstel in dezelfde diameter gemaakt, waardoor hij niet goed aansloot op een voertuig. Dat hebben we veranderd. Nu is de diameter in het midden wat kleiner, waardoor die aan de zijkant nu mooier over de auto heen valt. Bovendien is de Rotor nu in zeven verschillende kleuren verkrijgbaar. Aanvankelijk was dat alleen de kleur blauw.”

“De individuele Rotor-segmenten zitten allemaal met klittenband vast”, vervolgt Van Hees. Vergeleken met traditionele droogborstels zijn ze daardoor veel sneller te monteren. Er bestonden wel al borstels met velcro, maar dan moest je soms 900 verbindingen lostrekken. Wij wisten dat te reduceren tot 160 stuks.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De Rotor komt in zeven verschillende kleuren.

Het gebruikte klittenband is volgens Brushcom niet te vergelijken met de sluiting van bijvoorbeeld gymschoenen of sportkleding. Het is vele malen duurzamer en krachtiger, verzekerd Van Hees. “De kwaliteit van klittenband wordt gemeten door te kijken hoe vaak het vast- en losgemaakt kan worden. Dat van ons kan meer dan 10.000 keer gemonteerd en gedemonteerd worden. Meestal is de borstel tegen die tijd wel versleten.”

Distributie VS

Voor Amerikaanse klanten maakt Brushcom gebruik van distributeurs, zoals QC Pacific voor het zuidwesten van de VS. “De klant verdient de beste service en als fabrikant kunnen we niet altijd paraat staan. We kunnen niet dezelfde service bieden zoals een lokale distributeur dat kan. Vandaar dat we aanvragen uit de VS zoveel mogelijk via een distributeur proberen te spelen. Soms zijn dat bestaande distributeurs, maar vaak genoeg vraag ik ook aan klanten met wie ze in de buurt samenwerken voor hun producten. Dan nemen we met die bedrijven vervolgens contact op.”

Vooral langs de oostkust en in het zuidwesten van de VS is staat Brushcom inmiddels op de kaart. “Maar in bijvoorbeeld Texas hebben nog geen goede dekking en het midden vertoont ook nog wat witte plekken.”

Begin mei staat Brushcom op The Car Wash Show in Las Vegas, waar ze de Rotor verder zullen gaan presenteren. In september zal Brushcom ook aanwezig zijn op de Car Wash Show Europe in Amsterdam.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Droogborstel met ‘bunny ears’ is Amerikaans succesnummer voor Brushcom | CarwashPro
Partner

Droogborstel met ‘bunny ears’ is Amerikaans succesnummer voor Brushcom

De borstels hebben een opvallende vorm Foto's: Brushcom

Brushcom presenteerde vorig jaar de Rotor: een droogborstel die speciaal werd ontwikkeld voor de Amerikaanse carwashbranche. De borstel met de opvallende ‘bunny ears’ blijkt aan de overkant van de oceaan een echte blikvanger. “Automobilisten maken er in de carwash zelfs foto’s van.”

Brushcom levert al langer borstelmateriaal aan Amerikaanse klanten. Die vroegen een paar jaar terug aan het bedrijf in Oss of ze geen goede droogborstel konden leveren. Doordat carwashes in de VS gebruik maken van een ander mechanisch systeem, was zo’n borstel echter niet zomaar van de plank af te trekken. “Wij maken in Europa vaak gebruik van een C-core-as”, legt Lance van Hees, sales engineer van Brushcom uit. “Daar gebruiken ze vaak een Starcore-as. Dat is feitelijk een massieve as waar je vervolgens onderdelen overheen schuift. Daar was vooralsnog geen oplossing voor. Dus die zijn wij gaan bedenken.”

De ontwikkeling van de Rotor-borstel vond plaats in de eigen werkplaats van Brushcom. Doordat ze in Californië al een distributeur hebben zitten (QC Pacific), leek het logisch om daar de eerste serieuze praktijktest af te trappen. “Je kunt zo’n borstel hier verzinnen en testen, maar de aantallen die ze in Amerika wassen bereiken we hier zelden tot nooit. En de echte test kan je toch alleen in de wasstraat doen.”

Konijnenoren

Eind 2021 kreeg Brushcom de eerste feedback terug uit de VS. Die was positief. “Bovendien bleken ook de automobilisten erg te spreken over de borstel. Daarna hebben wij eigenlijk besloten om de Rotor specifiek voor de Amerikaanse markt te ontwikkelen.”

Op social media komt de Rotor-borstel ook regelmatig ter sprake. Niet in de laatste plaats vanwege de markante vormgeving. De borstels lijken door hun ovale vorm een beetje op konijnenoren. Een Amerikaanse carwasheigenaar vertelde aan Brushcom dat klanten er vanuit de auto zelfs foto’s van maken.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De borstels zijn getest in de VS.

Maar wat is er precies zo bijzonder aan de Rotor? “Het onderscheidende van de borstel zit volgens Brushcom in het materiaal. “We noemen het Microdry+, omdat we eigenlijk twee materialen op elkaar lamineren. Aan de voorzijde zit Microdry-materiaal. Dat bestaat uit twee vezels. De ene vezel absorbeert het water, de andere zorgt ervoor dat het opgenomen vocht weer wordt losgelaten aan de lucht. Gekscherend zeg ik wel eens dat de borstel zichzelf droogt door de draaibeweging. Aan de achterzijde van de borstel hebben we een viltmateriaal geplakt waardoor de borstel steviger wordt. Daardoor bereik je de droogkracht waarnaar je op zoek bent.”

Zeven verschillende kleuren

Zoals meestal het geval is, kwamen er na de eerste testen wel wat verbeterpunten aan het licht. Vooral qua vormgeving en bevestiging heeft Brushcom de Rotor verder geperfectioneerd. “We hadden in eerste instantie de borstel in dezelfde diameter gemaakt, waardoor hij niet goed aansloot op een voertuig. Dat hebben we veranderd. Nu is de diameter in het midden wat kleiner, waardoor die aan de zijkant nu mooier over de auto heen valt. Bovendien is de Rotor nu in zeven verschillende kleuren verkrijgbaar. Aanvankelijk was dat alleen de kleur blauw.”

“De individuele Rotor-segmenten zitten allemaal met klittenband vast”, vervolgt Van Hees. Vergeleken met traditionele droogborstels zijn ze daardoor veel sneller te monteren. Er bestonden wel al borstels met velcro, maar dan moest je soms 900 verbindingen lostrekken. Wij wisten dat te reduceren tot 160 stuks.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De Rotor komt in zeven verschillende kleuren.

Het gebruikte klittenband is volgens Brushcom niet te vergelijken met de sluiting van bijvoorbeeld gymschoenen of sportkleding. Het is vele malen duurzamer en krachtiger, verzekerd Van Hees. “De kwaliteit van klittenband wordt gemeten door te kijken hoe vaak het vast- en losgemaakt kan worden. Dat van ons kan meer dan 10.000 keer gemonteerd en gedemonteerd worden. Meestal is de borstel tegen die tijd wel versleten.”

Distributie VS

Voor Amerikaanse klanten maakt Brushcom gebruik van distributeurs, zoals QC Pacific voor het zuidwesten van de VS. “De klant verdient de beste service en als fabrikant kunnen we niet altijd paraat staan. We kunnen niet dezelfde service bieden zoals een lokale distributeur dat kan. Vandaar dat we aanvragen uit de VS zoveel mogelijk via een distributeur proberen te spelen. Soms zijn dat bestaande distributeurs, maar vaak genoeg vraag ik ook aan klanten met wie ze in de buurt samenwerken voor hun producten. Dan nemen we met die bedrijven vervolgens contact op.”

Vooral langs de oostkust en in het zuidwesten van de VS is staat Brushcom inmiddels op de kaart. “Maar in bijvoorbeeld Texas hebben nog geen goede dekking en het midden vertoont ook nog wat witte plekken.”

Begin mei staat Brushcom op The Car Wash Show in Las Vegas, waar ze de Rotor verder zullen gaan presenteren. In september zal Brushcom ook aanwezig zijn op de Car Wash Show Europe in Amsterdam.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.