Podcast CWSE

Eric Wulf (ICA): ‘Wassen van auto’s is een zeer winstgevende bezigheid’

Eric Wulf tijdens de CWSE podcast op de beursvloer Foto's: ProMedia

CarwashPro sprak tijdens Car Wash Show Europe met Eric Wulf van de International Carwash Association en Arie van Dijk van ProMedia en stelde aan hen de vraag: wat is er allemaal veranderd sinds de laatste show in 2019? Luister hier de podcast terug.

De eerste aflevering van deze podcastserie is live opgenomen tijdens de beurs op 21 september. Eric Wulf is CEO van de Amerikaanse ICA, die elk jaar The Car Wash Show organiseert, afwisselend in Las Vegas en Nashville, Tennessee. Arie van Dijk is CEO van het Nederlandse multimediabedrijf ProMedia – uitgeverij van onder andere CarwashPro en organisator van Car Wash Show Europe.

De laatste keer dat de Europese carwashbranche samenkwam, was in 2019. Vragend naar vier jaar geleden, merkt Wulf op dat er ‘substantiële veranderingen’ hebben plaatsgevonden. “Sommige trends waren er toen al, maar zijn alleen maar in een stroomversnelling geraakt. We hebben veel kunnen profiteren van financiële instellingen, gesteunde autowasbedrijven en private equity. En we hebben een aantal beursgenoteerde bedrijven. Dat is al een substantiële verandering in de markt: van familiebedrijven tien jaar geleden naar beursgenoteerde bedrijven nu in 2023.”

1.800 wasstraten per jaar

Daarnaast blijf het wasabonnementen-model in de VS waarschijnlijk de belangrijkste marketingstrategie van elke carwash, zegt Wulf. “En dan is ook nog het bouwtempo voor ons historisch hoog geweest. In de VS bouwen we nog steeds ongeveer 1.800 nieuwe autowasstraten per jaar. Dat zijn bijna allemaal express-wasstraten. En nu ik deze week hier in Europa ben geweest, bespeur ik een aantal van dezelfde trends. Ik denk dat investeerders over de hele wereld nu steeds meer begrijpen dat het wassen van auto’s een zeer winstgevende bezigheid is, vooral als het gaat om tunnels.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Eric Wulf (ICA).
Belinda Meijers (CarwashPro) en Arie van Dijk (ProMedia).

Van Dijk stelt Wulf de vraag of hij dat een goede ontwikkeling vindt, dat steeds meer investeerders in autowasstraten potentie zien om meer geld te verdienen. Wulf: “Bij ons zijn er niet veel papa-mamabedrijven meer. De investeringsactiviteiten groeien en worden volwassener. En of dat een goede ontwikkeling is? Laat me daar eerlijk over zijn. Verandering is moeilijk voor mensen, voor ons allemaal tot op zekere hoogte. En ik geef toe: ik ben nog geen honderd jaar oud, maar ik ben bijna op de helft. En toen ik in het bedrijf kwam, was het bijna allemaal familiebezit. De carwashbranche werd toen gevormd door kleine ondernemingen, familiebedrijven van vader en moeder. Hoe het toen was, dat mis ik wel voor een deel, dat geef ik toe. Maar dat gezegd hebbende kun je het feit niet negeren dat deze industrie nog nooit zo gezond is geweest. Het is nog nooit zo innovatief geweest. En het is nog nooit zo vol geweest met meer getalenteerde mensen.”

AI

Van Dijk: “We zien dat vandaag ook terug op de beurs bij de Innovation Alley. Het is daar de hele dag al behoorlijk druk. Het is leuk om te zien dat er zoveel nieuwe dingen ontstaan in de carwashbranche. Ik heb robots gezien en AI. Dat zijn zaken die de markt ook echt verder kunnen brengen.”

Wulf: “Ik denk dat dat ook een reden is dat deze beurs vandaag zo’n succes is. Want als er geen innovaties zijn, is er ook geen reden om naar een beurs te gaan, toch? Er is in de carwashbranche zoveel te zien, dat het bijna moeilijk bij te houden is. En gelukkig maar, want we staan niet stil.”

“Bij onze laatste Car Wash Show in Las Vegas hadden we een soortgelijk concept”, vervolgt Wulf. “Met allemaal stands rondom innovatie. En vaak gaat het dan niet om chemie, machines of borstels. Het zijn computers, het is software, het zijn sensoren. Het zijn gegevens en data. En dat is waar vandaag de dag veel aandacht naar uitgaat.”

Luister de gehele podcast hier terug.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eric Wulf (ICA): ‘Wassen van auto’s is een zeer winstgevende bezigheid’ | CarwashPro
Podcast CWSE

Eric Wulf (ICA): ‘Wassen van auto’s is een zeer winstgevende bezigheid’

Eric Wulf tijdens de CWSE podcast op de beursvloer Foto's: ProMedia

CarwashPro sprak tijdens Car Wash Show Europe met Eric Wulf van de International Carwash Association en Arie van Dijk van ProMedia en stelde aan hen de vraag: wat is er allemaal veranderd sinds de laatste show in 2019? Luister hier de podcast terug.

De eerste aflevering van deze podcastserie is live opgenomen tijdens de beurs op 21 september. Eric Wulf is CEO van de Amerikaanse ICA, die elk jaar The Car Wash Show organiseert, afwisselend in Las Vegas en Nashville, Tennessee. Arie van Dijk is CEO van het Nederlandse multimediabedrijf ProMedia – uitgeverij van onder andere CarwashPro en organisator van Car Wash Show Europe.

De laatste keer dat de Europese carwashbranche samenkwam, was in 2019. Vragend naar vier jaar geleden, merkt Wulf op dat er ‘substantiële veranderingen’ hebben plaatsgevonden. “Sommige trends waren er toen al, maar zijn alleen maar in een stroomversnelling geraakt. We hebben veel kunnen profiteren van financiële instellingen, gesteunde autowasbedrijven en private equity. En we hebben een aantal beursgenoteerde bedrijven. Dat is al een substantiële verandering in de markt: van familiebedrijven tien jaar geleden naar beursgenoteerde bedrijven nu in 2023.”

1.800 wasstraten per jaar

Daarnaast blijf het wasabonnementen-model in de VS waarschijnlijk de belangrijkste marketingstrategie van elke carwash, zegt Wulf. “En dan is ook nog het bouwtempo voor ons historisch hoog geweest. In de VS bouwen we nog steeds ongeveer 1.800 nieuwe autowasstraten per jaar. Dat zijn bijna allemaal express-wasstraten. En nu ik deze week hier in Europa ben geweest, bespeur ik een aantal van dezelfde trends. Ik denk dat investeerders over de hele wereld nu steeds meer begrijpen dat het wassen van auto’s een zeer winstgevende bezigheid is, vooral als het gaat om tunnels.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Eric Wulf (ICA).
Belinda Meijers (CarwashPro) en Arie van Dijk (ProMedia).

Van Dijk stelt Wulf de vraag of hij dat een goede ontwikkeling vindt, dat steeds meer investeerders in autowasstraten potentie zien om meer geld te verdienen. Wulf: “Bij ons zijn er niet veel papa-mamabedrijven meer. De investeringsactiviteiten groeien en worden volwassener. En of dat een goede ontwikkeling is? Laat me daar eerlijk over zijn. Verandering is moeilijk voor mensen, voor ons allemaal tot op zekere hoogte. En ik geef toe: ik ben nog geen honderd jaar oud, maar ik ben bijna op de helft. En toen ik in het bedrijf kwam, was het bijna allemaal familiebezit. De carwashbranche werd toen gevormd door kleine ondernemingen, familiebedrijven van vader en moeder. Hoe het toen was, dat mis ik wel voor een deel, dat geef ik toe. Maar dat gezegd hebbende kun je het feit niet negeren dat deze industrie nog nooit zo gezond is geweest. Het is nog nooit zo innovatief geweest. En het is nog nooit zo vol geweest met meer getalenteerde mensen.”

AI

Van Dijk: “We zien dat vandaag ook terug op de beurs bij de Innovation Alley. Het is daar de hele dag al behoorlijk druk. Het is leuk om te zien dat er zoveel nieuwe dingen ontstaan in de carwashbranche. Ik heb robots gezien en AI. Dat zijn zaken die de markt ook echt verder kunnen brengen.”

Wulf: “Ik denk dat dat ook een reden is dat deze beurs vandaag zo’n succes is. Want als er geen innovaties zijn, is er ook geen reden om naar een beurs te gaan, toch? Er is in de carwashbranche zoveel te zien, dat het bijna moeilijk bij te houden is. En gelukkig maar, want we staan niet stil.”

“Bij onze laatste Car Wash Show in Las Vegas hadden we een soortgelijk concept”, vervolgt Wulf. “Met allemaal stands rondom innovatie. En vaak gaat het dan niet om chemie, machines of borstels. Het zijn computers, het is software, het zijn sensoren. Het zijn gegevens en data. En dat is waar vandaag de dag veel aandacht naar uitgaat.”

Luister de gehele podcast hier terug.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.