De betaalterminal

Podcast met CMPS: ‘Betalen moet niet ingewikkeld zijn’

CMPS op de Tankstation Vakbeurs Foto's: ProMedia/Belinda Meijers

CMPS beweegt mee met de veranderingen in de betaalmarkt. Nu er steeds meer onbemande carwashlocaties bijkomen, is het volgens Edward van Bommel extra belangrijk om een betaalterminal te hebben die voor iedereen te begrijpen is. In de speciale podcastserie van CarwashPro vertelt hij over de laatste ontwikkelingen.

CMPS – wat staat voor Custom Made Payment Solutions – houdt zich bezig met het digitaliseren van betalingen. Dat geldt ook voor alle betalingen die in een carwash plaatsvinden. “Dat kan voor een wasbox zijn, maar ook stofzuigers, een rollover of een tunnelwasstraat”, zegt Edward van Bommel, medeoprichter van CMPS. “Wij zorgen ervoor dat de betalingen worden omgezet naar een signaal dat de machine kan gaan starten.”

Een trend die Van Bommel ziet, is dat steeds meer carwashes onbemande locaties worden. “De afgelopen jaren zie je dat grote olieconcerns hun locaties sluiten. Maar daar zit vaak nog een carwash bij. En waar vroeger carwash een bijzaak was, is het nu een core business. Je kan er goed geld mee verdienen, zeker als je een goede locatie hebt”, zegt hij.

Te ingewikkeld

Vooral op een onbemande locatie is het van belang dat een betaalterminal makkelijk te begrijpen is. “Veel bedrijven proberen er iets moois van te maken, maar vaak is dat te ingewikkeld. Je wilt het juist zo simpel mogelijk houden. Zodat ook de klant van 65 daar zijn auto gaat wassen en bereid is om met de betaalpas af te rekenen. En je geen situaties krijgt waarbij klanten alleen maar briefjes van twintig in de biljetlezer proberen te proppen, die misschien al weken kapot is.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Edward van Bommel, medeoprichter van CMPS, in gesprek met CarwashPro.
‘Je moet met alle middelen kunnen betalen’, aldus Van Bommel.

Hij haalt het voorbeeld aan van de vaak lange rijen voor de betaalautomaat in een parkeergarage. “Waarom staat daar altijd een rij? Dat is omdat de meeste terminals te veel mogelijkheden hebben. CMPS daarentegen wil dat klanten in niet meer dan een bepaald aantal stappen alles kunnen doen. En dat je met alle middelen kan betalen. Van kentekenherkenning tot een waspas en betalen met je telefoon; alles moet mogelijk zijn. Dat maakt dan niet alleen een betaalterminal tot een succes, maar ook een locatie.”

Eén platform

Volgens CMPS zijn er grote veranderingen op komst. Zo is er nu nog een scala aan eigen betaalkaarten, waaronder loyalty-passen. Maar dat gaat over een paar jaar helemaal verdwijnen. “Men gaat straks over op een ander platform. En dat is het platform van Mastercard en Visa.” Volgens Van Bommel is die verandering positief. “Ondernemers willen niet meer afhankelijk zijn van al die bedrijven die de kaarten beheren, en met alle toeters en bellen die daar aan vastzitten. Straks heeft een ondernemer nog maar één terminal nodig die in staat is dat allemaal af te handelen. Je bent dan niet langer afhankelijk van al die derde partijen die er tussen zitten. Dat zou het een stuk eenvoudiger moeten maken.”

Luister hier de volledige podcast terug.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Podcast met CMPS: ‘Betalen moet niet ingewikkeld zijn’ | CarwashPro
De betaalterminal

Podcast met CMPS: ‘Betalen moet niet ingewikkeld zijn’

CMPS op de Tankstation Vakbeurs Foto's: ProMedia/Belinda Meijers

CMPS beweegt mee met de veranderingen in de betaalmarkt. Nu er steeds meer onbemande carwashlocaties bijkomen, is het volgens Edward van Bommel extra belangrijk om een betaalterminal te hebben die voor iedereen te begrijpen is. In de speciale podcastserie van CarwashPro vertelt hij over de laatste ontwikkelingen.

CMPS – wat staat voor Custom Made Payment Solutions – houdt zich bezig met het digitaliseren van betalingen. Dat geldt ook voor alle betalingen die in een carwash plaatsvinden. “Dat kan voor een wasbox zijn, maar ook stofzuigers, een rollover of een tunnelwasstraat”, zegt Edward van Bommel, medeoprichter van CMPS. “Wij zorgen ervoor dat de betalingen worden omgezet naar een signaal dat de machine kan gaan starten.”

Een trend die Van Bommel ziet, is dat steeds meer carwashes onbemande locaties worden. “De afgelopen jaren zie je dat grote olieconcerns hun locaties sluiten. Maar daar zit vaak nog een carwash bij. En waar vroeger carwash een bijzaak was, is het nu een core business. Je kan er goed geld mee verdienen, zeker als je een goede locatie hebt”, zegt hij.

Te ingewikkeld

Vooral op een onbemande locatie is het van belang dat een betaalterminal makkelijk te begrijpen is. “Veel bedrijven proberen er iets moois van te maken, maar vaak is dat te ingewikkeld. Je wilt het juist zo simpel mogelijk houden. Zodat ook de klant van 65 daar zijn auto gaat wassen en bereid is om met de betaalpas af te rekenen. En je geen situaties krijgt waarbij klanten alleen maar briefjes van twintig in de biljetlezer proberen te proppen, die misschien al weken kapot is.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Edward van Bommel, medeoprichter van CMPS, in gesprek met CarwashPro.
‘Je moet met alle middelen kunnen betalen’, aldus Van Bommel.

Hij haalt het voorbeeld aan van de vaak lange rijen voor de betaalautomaat in een parkeergarage. “Waarom staat daar altijd een rij? Dat is omdat de meeste terminals te veel mogelijkheden hebben. CMPS daarentegen wil dat klanten in niet meer dan een bepaald aantal stappen alles kunnen doen. En dat je met alle middelen kan betalen. Van kentekenherkenning tot een waspas en betalen met je telefoon; alles moet mogelijk zijn. Dat maakt dan niet alleen een betaalterminal tot een succes, maar ook een locatie.”

Eén platform

Volgens CMPS zijn er grote veranderingen op komst. Zo is er nu nog een scala aan eigen betaalkaarten, waaronder loyalty-passen. Maar dat gaat over een paar jaar helemaal verdwijnen. “Men gaat straks over op een ander platform. En dat is het platform van Mastercard en Visa.” Volgens Van Bommel is die verandering positief. “Ondernemers willen niet meer afhankelijk zijn van al die bedrijven die de kaarten beheren, en met alle toeters en bellen die daar aan vastzitten. Straks heeft een ondernemer nog maar één terminal nodig die in staat is dat allemaal af te handelen. Je bent dan niet langer afhankelijk van al die derde partijen die er tussen zitten. Dat zou het een stuk eenvoudiger moeten maken.”

Luister hier de volledige podcast terug.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.