Hoe weer je kwaadwillenden uit je wasgelegenheid?

Wasgelegenheden zijn een geliefd doelwit voor criminelen. Veel ondernemers in deze branche hebben dan ook met inbraak, vandalisme en diefstal te maken. In het ergste geval zijn het ‘oneerlijke medewerkers’ die al dan niet stelselmatig een greep uit de kas doen. Door preventieve maatregelen te treffen, kunnen ondernemer zich tot op zekere hoogte wapenen tegen kwaadwillenden. Dit artikel gaat dieper op de materie in en geeft tips & tricks.

Inbraak is een serieus probleem voor veel carwasheigenaren. Er zijn echter maatregelen waarmee men het het dievengilde moeilijker kan maken. De keuze voor beveiligingssloten bijvoorbeeld is erg belangrijk. Ook is het uiteraard van groot belang om de kassa’s na sluitingstijd zichtbaar open te laten, zodat het voor boeven een minder interessant is om ongeoorloofd toegang tot het pand te verschaffen. Tevens is de keuze voor verlichting een essentiële keuze, omdat het inbraak minder aantrekkelijk maakt. In fel licht een bedrijfspand leegroven, is voor kwaadwillenden geen fijn idee.

De inrichting van het bedrijfsterrein is ook een punt van aandacht. Door het terrein zo in te richten dat er weinig schuilplaatsen zijn, wordt het voor inbrekers lastig om onopgemerkt toegang tot het pand te verschaffen. Zeker in combinatie met bewegingssensoren die op de verlichting zijn aangesloten. Het installeren van camera- en alarmsystemen is ook een must. Het loont ook om borden te plaatsen waarin de genomen maatregelen duidelijk gecommuniceerd worden. Zo weten kwaadwillenden dat je beveiliging op orde is.

Beroving

Een beroving is een zeer ingrijpende gebeurtenis. Om je personeel zo goed mogelijk te beschermen tegen overvallers is het slim om een ‘buddy system’ op te zetten. Dat wil zeggen dat medewerkers nooit alleen zijn als de kas wordt opgemaakt. Zo wordt de veiligheid van het personeel verhoogd. Het is sowieso verstandig om geldzaken achter gesloten deuren, buiten het zicht van klanten, uit te voeren. Ook heeft het de voorkeur om frequent geld af te storten, zodat er zo min mogelijk in de kas achterblijft. Door af te wisselen met personeel, routes en tijden van afstortingen verhoog je de veiligheid. Er is immers geen sprake meer van een vast patroon.

Personeel moet getraind worden om te anticiperen op overvallen. Door mogelijke scenario’s te oefenen, kun je medewerkers voorbereiden en wapenen. Het is zaak dat zij zich nooit in gevaarlijke situaties. Proberen de overval te verijdelen is dan ook een no go. De trainingen helpen hen daarbij. Ook het gebruik van een (digitale) kluis is een slimme optie. De plaatsing van verlichting is tevens een punt van aandacht. Door de wasgelegenheid goed te verlichten en van een slim camerasysteem te voorzien, worden criminelen afgeschrikt. De pakkans immers groter. De aanschaf van een alarmsysteem is ook een vereiste. Houd in het achterhoofd dat overvallers altijd naar rustige momenten zoeken en gemakkelijk te bereiken vluchtroutes in het oog houden.

‘Oneerlijk personeel’

Diefstal is altijd vervelend, maar misschien is ‘oneerlijk personeel’ nog wel erger. ‘Eigen’ mensen die geld achterover drukken: het is een worst case scenario. Door een uitgebreide achtergrond check uit te voeren bij personeel dat met financiën te maken heeft, kom je meer te weten over deze personen. Dergelijke informatie kan verhelderend zijn. Een andere manier om kasverschillen en -tekorten te minimaliseren is door extra controles door meerdere mensen uit te laten voeren.   

Ook het opstellen van een protocol is een verstandige keuze. In zo’n document worden medewerkers op hun verantwoordelijkheden gewezen, komen veiligheidsprocedures aan bod en worden de gevolgen van misbruik belicht. Het is een mogelijkheid om een document op te stellen dat ondernemers moeten ondertekenen en waarin staat dat zij opdraaien voor de kosten van ‘oneerlijk gedrag’. Een protocol legt haarfijn uit wat er van het personeel verwacht wordt en wordt verder versterkt door een no-tolerance beleid. Volgens onderzoek van Carwash.com moet de noodzaak van zulk document niet onderschat worden: “Ervaring leert dat het het vaak zo betrouwbaar ogend personeel is dat de fout in gaat. Vaak wordt er een keer wat gestolen, waarna de medewerkers proberen de diefstal te verhullen. Daardoor kunnen nog meer verliezen ontstaan, wat een kastekort tot gevolg heeft dat desastreuze gevolgen voor een onderneming kan hebben.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.