‘De beste kwaliteit wordt niet door machines, maar door mensen geleverd’

Rhoon krijgt een nieuwe wasgelegenheid in de vorm van Clean = Clean Rhoon. Deze 54,9 meter lange wasstraat opent in januari 2021 de deuren. Bijzonder is dat de onderneming gerund wordt door Nick Erkelens, een man met een achtergrond in de autopoetssector. Erkelens wil een brug tussen beide werelden slaan: “Ik wil het anders doen.”

Naast een kettingwasstraat komt er een interieurbaan van 40 meter en een centraal stofzuigplein met dertig slangen op deze locatie. Dico levert de apparatuur van al deze afdelingen. Het osmosewater komt van Bruine de Bruin en heeft een opslag van 120 kubieke meter. BlueBlue is verantwoordelijk voor de recycling van het water en heeft een opslagcapaciteit van 120 kubieke meter. Erkelens werkt samen met carwashspecialist Tim de Gelder bij het opzetten en runnen van deze wasgelegenheid.

De Gelder is erg te spreken over de locatie van de in aanbouw zijnde carwash: “Dit is een erg goede locatie, omdat het pand dichtbij de snelweg zit en vlakbij een woonwijk. Anno 2020 gaan de meeste mensen naar de wasstraat als zij hun auto willen wassen. Dat is gemakkelijker en sneller dan het zelf doen. Bij Clean = Clean Rhoon zijn zij van harte welkom.”

Marktontwikkeling

Clean = Clean is een echt familiebedrijf dat in 1985 werd opgericht in Rotterdam en is gespecialiseerd in autoreconditionering. Het interieur- en exterieurreiniging en het aanbrengen van coatings behoren onder meer tot de expertises van de onderneming. Ook voor klein schadeherstel kunnen klanten bij het bedrijf terecht. Sinds kort hoort daar dus ook een carwash bij.

De huidige marktontwikkeling is dat de dealers steeds groter worden en grote automotive vestigingen neerzetten. “In de afgelopen decennia hebben wij een stevig marktaandeel weten te vergaren in de regio”, stelt Erkelens. “Dat komt omdat we ons onderscheiden van reguliere poetsbedrijven. We tonen lef. Ongeveer tien jaar geleden dacht ik er al over na om een wasstraat te openen, maar toen durfde ik dat nog niet. Nu is de tijd er rijp voor en komt er in Rhoon een carwash van Clean = Clean. We werken al vele jaren samen met dealers in en rondom Rotterdam.”

Voorwas

Een punt waarop de Rhoonse carwash het verschil wil maken, is bij de voorwas. “Bij veel wasgelegenheden gaan auto’s droog het wasprogramma in en dat resulteert in niet goed gereinigde voertuigen die het pand verlaten”, stelt Erkelens. “Door veel tijd in de voorwas te steken, weten we zeker dat elke auto weer spik en span vertrekt. We zetten in op kwaliteit in plaats van snelheid. Klanten vinden het niet erg om vier minuten langer te blijven in de carwash, zolang hun voertuig maar goed schoon is.”

Contactloos betalen heeft een vlucht genomen in de carwashbranche, omdat het een handige manier is om op personeelskosten te besparen. Het is snel en eenvoudig en menselijk contact wordt geminimaliseerd. “Wij denken echter dat dit de kwaliteit niet ten goede komt”, weet De Gelder. “De beste kwaliteit wordt niet door machines, maar door mensen geleverd. Bij ons komen er geen slagbomen of betaalpalen. Onze klanten kunnen bij de kassamedewerker betalen. Deze vangt bezoekers op en geeft hen een gratis kop koffie als zij de drive-through waar betaald wordt, passeren.”

Interieurverzorging

Naast een wasstraat komt er volgens Erkelens in Rhoon ook een interieurbaan (“interieurverzorging noemen wij dat hier, omdat dat veel vriendelijker klinkt”). Terwijl klanten in de koffiehoek wachten, neemt het team van Clean = Clean hun voertuig onder handen. “Onze filosofie is dat klanten helpen op een manier die we zelf prettig vinden. Als wij ergens binnenkomen, willen we netjes ontvangen worden. Dat is erg belangrijk en daarom investeren we veel tijd in onze presentatie en gastvrijheid.”

Die gastvrijheid moet onder meer van de medewerkers komen. “Wij werken met mensen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend in de carwashbranche en autopoetssector”, verduidelijkt erkelens. “Op de interieurverzorgingsband zetten we zeven ervaren krachten neer die de kneepjes van het vak kennen.”

Schadeherstel

Erkelens heeft zich grondig verdiept in de carwashbranche en bezocht met De Gelder verschillende wasgelegenheden in binnen- en buitenland. Het doel van deze trips was om te kijken hoe de concullega’s het deden. “In plaats van naar de dingen die niet goed gingen te kijken was de insteek van deze bezoeken om te noteren wat er goed was aan deze carwashes. Die informatie was erg nuttig, omdat we die konden gebruiken in onze eigen wasstraat. Uiteraard door er onze eigen draai aan te geven.”

Wat uit de carwashbezoeken kwam, was dat er volgens Erkelens en De Gelder nog veel te winnen viel op het gebied van kwaliteit. De Gelder heeft ruim vijftien jaar ervaring in de carwashbranche en helpt Erkelens bij het uitvoeren van zijn plannen: “In deze branche draait het momenteel vooral om het bieden van beleving en dat ten koste van de kwaliteit gaat. Daar willen wij verandering inbrengen. Bij ons staat de klant centraal.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘De beste kwaliteit wordt niet door machines, maar door mensen geleverd’ | CarwashPro

‘De beste kwaliteit wordt niet door machines, maar door mensen geleverd’

Rhoon krijgt een nieuwe wasgelegenheid in de vorm van Clean = Clean Rhoon. Deze 54,9 meter lange wasstraat opent in januari 2021 de deuren. Bijzonder is dat de onderneming gerund wordt door Nick Erkelens, een man met een achtergrond in de autopoetssector. Erkelens wil een brug tussen beide werelden slaan: “Ik wil het anders doen.”

Naast een kettingwasstraat komt er een interieurbaan van 40 meter en een centraal stofzuigplein met dertig slangen op deze locatie. Dico levert de apparatuur van al deze afdelingen. Het osmosewater komt van Bruine de Bruin en heeft een opslag van 120 kubieke meter. BlueBlue is verantwoordelijk voor de recycling van het water en heeft een opslagcapaciteit van 120 kubieke meter. Erkelens werkt samen met carwashspecialist Tim de Gelder bij het opzetten en runnen van deze wasgelegenheid.

De Gelder is erg te spreken over de locatie van de in aanbouw zijnde carwash: “Dit is een erg goede locatie, omdat het pand dichtbij de snelweg zit en vlakbij een woonwijk. Anno 2020 gaan de meeste mensen naar de wasstraat als zij hun auto willen wassen. Dat is gemakkelijker en sneller dan het zelf doen. Bij Clean = Clean Rhoon zijn zij van harte welkom.”

Marktontwikkeling

Clean = Clean is een echt familiebedrijf dat in 1985 werd opgericht in Rotterdam en is gespecialiseerd in autoreconditionering. Het interieur- en exterieurreiniging en het aanbrengen van coatings behoren onder meer tot de expertises van de onderneming. Ook voor klein schadeherstel kunnen klanten bij het bedrijf terecht. Sinds kort hoort daar dus ook een carwash bij.

De huidige marktontwikkeling is dat de dealers steeds groter worden en grote automotive vestigingen neerzetten. “In de afgelopen decennia hebben wij een stevig marktaandeel weten te vergaren in de regio”, stelt Erkelens. “Dat komt omdat we ons onderscheiden van reguliere poetsbedrijven. We tonen lef. Ongeveer tien jaar geleden dacht ik er al over na om een wasstraat te openen, maar toen durfde ik dat nog niet. Nu is de tijd er rijp voor en komt er in Rhoon een carwash van Clean = Clean. We werken al vele jaren samen met dealers in en rondom Rotterdam.”

Voorwas

Een punt waarop de Rhoonse carwash het verschil wil maken, is bij de voorwas. “Bij veel wasgelegenheden gaan auto’s droog het wasprogramma in en dat resulteert in niet goed gereinigde voertuigen die het pand verlaten”, stelt Erkelens. “Door veel tijd in de voorwas te steken, weten we zeker dat elke auto weer spik en span vertrekt. We zetten in op kwaliteit in plaats van snelheid. Klanten vinden het niet erg om vier minuten langer te blijven in de carwash, zolang hun voertuig maar goed schoon is.”

Contactloos betalen heeft een vlucht genomen in de carwashbranche, omdat het een handige manier is om op personeelskosten te besparen. Het is snel en eenvoudig en menselijk contact wordt geminimaliseerd. “Wij denken echter dat dit de kwaliteit niet ten goede komt”, weet De Gelder. “De beste kwaliteit wordt niet door machines, maar door mensen geleverd. Bij ons komen er geen slagbomen of betaalpalen. Onze klanten kunnen bij de kassamedewerker betalen. Deze vangt bezoekers op en geeft hen een gratis kop koffie als zij de drive-through waar betaald wordt, passeren.”

Interieurverzorging

Naast een wasstraat komt er volgens Erkelens in Rhoon ook een interieurbaan (“interieurverzorging noemen wij dat hier, omdat dat veel vriendelijker klinkt”). Terwijl klanten in de koffiehoek wachten, neemt het team van Clean = Clean hun voertuig onder handen. “Onze filosofie is dat klanten helpen op een manier die we zelf prettig vinden. Als wij ergens binnenkomen, willen we netjes ontvangen worden. Dat is erg belangrijk en daarom investeren we veel tijd in onze presentatie en gastvrijheid.”

Die gastvrijheid moet onder meer van de medewerkers komen. “Wij werken met mensen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend in de carwashbranche en autopoetssector”, verduidelijkt erkelens. “Op de interieurverzorgingsband zetten we zeven ervaren krachten neer die de kneepjes van het vak kennen.”

Schadeherstel

Erkelens heeft zich grondig verdiept in de carwashbranche en bezocht met De Gelder verschillende wasgelegenheden in binnen- en buitenland. Het doel van deze trips was om te kijken hoe de concullega’s het deden. “In plaats van naar de dingen die niet goed gingen te kijken was de insteek van deze bezoeken om te noteren wat er goed was aan deze carwashes. Die informatie was erg nuttig, omdat we die konden gebruiken in onze eigen wasstraat. Uiteraard door er onze eigen draai aan te geven.”

Wat uit de carwashbezoeken kwam, was dat er volgens Erkelens en De Gelder nog veel te winnen viel op het gebied van kwaliteit. De Gelder heeft ruim vijftien jaar ervaring in de carwashbranche en helpt Erkelens bij het uitvoeren van zijn plannen: “In deze branche draait het momenteel vooral om het bieden van beleving en dat ten koste van de kwaliteit gaat. Daar willen wij verandering inbrengen. Bij ons staat de klant centraal.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.