Stotz pleit voor minder sensoren in de wasstraat

De autowasfabrikant Stotz vertrouwt op minder sensoren voor hun autowassystemen. CarwashPro vroeg in een interview met Ulf Brauner van Stotz naar de voordelen en ervaringen van dergelijke wasstraten.

De vraag of carwashsystemen met of zonder sensoren beter zijn, lijkt bijna een kwestie van vertrouwen in de carwashbranche. De Duitse fabrikant Stotz uit Baden-Württemberg pleit voor het gebruik van minder sensoren in de carwash, daar hebben ze positieve ervaringen mee.

Waarom pleit Stotz op wassen met minder sensortechnologie?
Brauner: “Voor ons is het heel eenvoudig: minder sensoren betekent minder defecten. Het onderhoud van installaties met minder sensoren kan doorgaans met eigen middelen van de exploitant van de wasinstallatie worden uitgevoerd. Duur onderhoud en hoge onderhoudskosten zijn niet nodig. Uiteindelijk besparen zowel onze klanten en wij als fabrikant tijd en geld.”

Hoe kan de technische uitvoering worden uitgelegd zodat ook zonder sensoren altijd precies de juiste druk op de juiste plaatsen op het voertuig wordt uitgeoefend en de auto’s de tunnel schoon verlaten?
“In het verleden bestonden er zuiver mechanische wassystemen, deze hebben de langste levensduur en sommige zijn nog steeds in gebruik. Het wasresultaat is afhankelijk van de operator, bijvoorbeeld door de kwaliteit van de voorwas. Vanuit ons oogpunt wordt het resultaat niet significant verbeterd door zeer complexe controles.”

Welke voor- en nadelen zie je in wassystemen met sensoren?
“Sensorgestuurde systemen bieden de fabrikant veel voordelen vanwege de hoge onderhoudskosten en de verkoop van reserveonderdelen. Het nadeel voor de klant ontstaat wanneer sensoren worden gestoord. Dan komt in extreme gevallen het systeem tot stilstand en zijn specialisten nodig voor reparaties. De lage onderhoudskosten van systemen met weinig sensoren bieden in onze optiek een duidelijk voordeel. De klant kan zich concentreren op de essentie: de wasstraat.”

Met hoeveel procent wordt de onderhoudsinspanning verminderd zonder sensoren?
“Omdat ook bij sensorsystemen het mechanisch onderhoud behouden blijft, wordt de inspanning met minstens een derde of meer verminderd.”

Hoe omschrijf je de waservaring in Stotz carwashsystemen in vergelijking met sensorgestuurde systemen?
“De eindklant merkt deze processen op de achtergrond niet eens. Hij wil een schone auto. De waservaring ontstaat door het combineren van de componenten van een wassysteem, vooral bij het verdichten over korte afstanden.”

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stotz pleit voor minder sensoren in de wasstraat | CarwashPro

Stotz pleit voor minder sensoren in de wasstraat

De autowasfabrikant Stotz vertrouwt op minder sensoren voor hun autowassystemen. CarwashPro vroeg in een interview met Ulf Brauner van Stotz naar de voordelen en ervaringen van dergelijke wasstraten.

De vraag of carwashsystemen met of zonder sensoren beter zijn, lijkt bijna een kwestie van vertrouwen in de carwashbranche. De Duitse fabrikant Stotz uit Baden-Württemberg pleit voor het gebruik van minder sensoren in de carwash, daar hebben ze positieve ervaringen mee.

Waarom pleit Stotz op wassen met minder sensortechnologie?
Brauner: “Voor ons is het heel eenvoudig: minder sensoren betekent minder defecten. Het onderhoud van installaties met minder sensoren kan doorgaans met eigen middelen van de exploitant van de wasinstallatie worden uitgevoerd. Duur onderhoud en hoge onderhoudskosten zijn niet nodig. Uiteindelijk besparen zowel onze klanten en wij als fabrikant tijd en geld.”

Hoe kan de technische uitvoering worden uitgelegd zodat ook zonder sensoren altijd precies de juiste druk op de juiste plaatsen op het voertuig wordt uitgeoefend en de auto’s de tunnel schoon verlaten?
“In het verleden bestonden er zuiver mechanische wassystemen, deze hebben de langste levensduur en sommige zijn nog steeds in gebruik. Het wasresultaat is afhankelijk van de operator, bijvoorbeeld door de kwaliteit van de voorwas. Vanuit ons oogpunt wordt het resultaat niet significant verbeterd door zeer complexe controles.”

Welke voor- en nadelen zie je in wassystemen met sensoren?
“Sensorgestuurde systemen bieden de fabrikant veel voordelen vanwege de hoge onderhoudskosten en de verkoop van reserveonderdelen. Het nadeel voor de klant ontstaat wanneer sensoren worden gestoord. Dan komt in extreme gevallen het systeem tot stilstand en zijn specialisten nodig voor reparaties. De lage onderhoudskosten van systemen met weinig sensoren bieden in onze optiek een duidelijk voordeel. De klant kan zich concentreren op de essentie: de wasstraat.”

Met hoeveel procent wordt de onderhoudsinspanning verminderd zonder sensoren?
“Omdat ook bij sensorsystemen het mechanisch onderhoud behouden blijft, wordt de inspanning met minstens een derde of meer verminderd.”

Hoe omschrijf je de waservaring in Stotz carwashsystemen in vergelijking met sensorgestuurde systemen?
“De eindklant merkt deze processen op de achtergrond niet eens. Hij wil een schone auto. De waservaring ontstaat door het combineren van de componenten van een wassysteem, vooral bij het verdichten over korte afstanden.”

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.