Borstel UNITI Expo

Aantal medewerkers in carwashbranche in tien jaar tijd verdubbeld

Foto: Nico Schinkelshoek

In de carwashbranche zijn momenteel ruim 2.600 medewerkers actief, een verdubbeling ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het naslagwerk ‘Wassen in Cijfers’ van BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven. Het aantal medewerkers groeit de komende jaren mogelijk nog verder, want 44 procent van de ondernemers denkt concreet aan een nieuwe vestiging of een overname.

De medewerkers hebben een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. Net als in andere sectoren hebben veel ondernemers moeite met het vinden van nieuw personeel. 70 procent van de autowasbedrijven geeft aan enige, veel of zeer veel moeite te hebben met het werven van nieuwe medewerkers. Eén op de zes ondernemers geeft aan daar weinig of geen moeite mee te hebben. Uit de vorige uitgave van het naslagwerk in 2019 kwam overigens bijna hetzelfde beeld naar voren. Vrijwel eenzelfde percentage van de respondenten gaf toen aan dat het moeilijk was om personeel te vinden.

Investeren in duurzaamheid

Van de ondernemers geeft 74 procent aan op de korte termijn te willen investeren in het bedrijf. Meer dan de helft (56 procent) van de respondenten zegt dat die investeringen vooral op duurzaamheid gericht zullen zijn, zoals zonnepanelen en LED-verlichting. Dat is een stuk meer dan drie jaar geleden, toen dat nog minder dan een derde bedroeg. Daarnaast was het aanpassen van de stofzuigerplaatsen drie jaar geleden een doel voor een kwart van de ondernemers met investeringsplannen, intussen staat dat bij 36 procent van hen op het wensenlijstje.

Twee derde van de ondernemers verwacht verder dat hun bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal groeien. Een kwart voorziet consolidatie en 12 procent verwacht de onderneming te verkopen.

Nauwelijks nylon

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat zo’n 600.000 auto’s in ons land niet of nauwelijks gewassen worden. Dat aantal is gelijk aan drie jaar geleden. In 2015 kregen zelfs 800.000 auto’s nooit een wasbeurt. Tegelijkertijd is het totale aantal personenauto’s in Nederland sinds 2015 met ongeveer 1 miljoen toegenomen, waardoor het relatieve aantal vieze auto’s dus fors is afgenomen.

De angst voor krassen op de auto kunnen de klanten die nooit een carwash bezoeken volgens het onderzoek loslaten. Nog maar 5 procent van de ondervraagde BOVAG-autowasbedrijven gebruikt nylon borstels in de wasstraat of roll-over. Dat betreft dan voornamelijk truckwashes. Het gros gebruikt textiel (68 procent) en/of foam (54 procent) en die aandelen zijn de laatste jaren fors gegroeid.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder de BOVAG aangesloten autowas- en poetsbedrijven en onder ruim duizend automobilisten.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal medewerkers in carwashbranche in tien jaar tijd verdubbeld | CarwashPro
Borstel UNITI Expo

Aantal medewerkers in carwashbranche in tien jaar tijd verdubbeld

Foto: Nico Schinkelshoek

In de carwashbranche zijn momenteel ruim 2.600 medewerkers actief, een verdubbeling ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het naslagwerk ‘Wassen in Cijfers’ van BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven. Het aantal medewerkers groeit de komende jaren mogelijk nog verder, want 44 procent van de ondernemers denkt concreet aan een nieuwe vestiging of een overname.

De medewerkers hebben een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. Net als in andere sectoren hebben veel ondernemers moeite met het vinden van nieuw personeel. 70 procent van de autowasbedrijven geeft aan enige, veel of zeer veel moeite te hebben met het werven van nieuwe medewerkers. Eén op de zes ondernemers geeft aan daar weinig of geen moeite mee te hebben. Uit de vorige uitgave van het naslagwerk in 2019 kwam overigens bijna hetzelfde beeld naar voren. Vrijwel eenzelfde percentage van de respondenten gaf toen aan dat het moeilijk was om personeel te vinden.

Investeren in duurzaamheid

Van de ondernemers geeft 74 procent aan op de korte termijn te willen investeren in het bedrijf. Meer dan de helft (56 procent) van de respondenten zegt dat die investeringen vooral op duurzaamheid gericht zullen zijn, zoals zonnepanelen en LED-verlichting. Dat is een stuk meer dan drie jaar geleden, toen dat nog minder dan een derde bedroeg. Daarnaast was het aanpassen van de stofzuigerplaatsen drie jaar geleden een doel voor een kwart van de ondernemers met investeringsplannen, intussen staat dat bij 36 procent van hen op het wensenlijstje.

Twee derde van de ondernemers verwacht verder dat hun bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal groeien. Een kwart voorziet consolidatie en 12 procent verwacht de onderneming te verkopen.

Nauwelijks nylon

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat zo’n 600.000 auto’s in ons land niet of nauwelijks gewassen worden. Dat aantal is gelijk aan drie jaar geleden. In 2015 kregen zelfs 800.000 auto’s nooit een wasbeurt. Tegelijkertijd is het totale aantal personenauto’s in Nederland sinds 2015 met ongeveer 1 miljoen toegenomen, waardoor het relatieve aantal vieze auto’s dus fors is afgenomen.

De angst voor krassen op de auto kunnen de klanten die nooit een carwash bezoeken volgens het onderzoek loslaten. Nog maar 5 procent van de ondervraagde BOVAG-autowasbedrijven gebruikt nylon borstels in de wasstraat of roll-over. Dat betreft dan voornamelijk truckwashes. Het gros gebruikt textiel (68 procent) en/of foam (54 procent) en die aandelen zijn de laatste jaren fors gegroeid.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder de BOVAG aangesloten autowas- en poetsbedrijven en onder ruim duizend automobilisten.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.