Partner

Caramba en SenS Interclean slaan handen ineen: recyclen van cans heeft de toekomst

Bij SenS Interclean in Hengelo, met vlnr. Tina Zwoferink (EuroMoldings), Harald Buitenhuis (SenS Interclean) en het team van Caramba Nederland: Romke Kiestra, Rick van de Velde, Bertram Nijeboer en José Schutten Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Caramba Nederland gaat een stap verder in de verduurzaming van de bedrijfsprocessen. In samenwerking met SenS Interclean in Hengelo zet het bedrijf vol in op het recyclen van verpakkingsmateriaal, waaronder de cans voor de chemieproducten. Op deze manier moet het vooral makkelijker worden voor ondernemers en is het voor de branche een toekomstbestendig alternatief.

Voor veel carwashondernemers is de verwerking van lege cans een vervelend klusje dat iedereen weer anders aanpakt. De een kiest ervoor om ze te versnijden en met het afval weg te gooien, de ander geeft ze gratis weg. En soms wordt de keuze gemaakt om cans helemaal niet meer te gebruiken. Terwijl dat helemaal niet nodig is, vindt ook Caramba. Daarom zijn ze twee jaar geleden een samenwerking aangegaan met SenS Interclean om voor het probleem een duurzame oplossing te vinden.

En met succes. De carwashes die chemie van Caramba afnemen, hoeven zich nu geen zorgen meer te maken over de verwerking van de verpakkingen. Wanneer de cans leeg zijn, gaan ze op een pallet. En wanneer de pallet vol is, zorgt Caramba ervoor dat een transporteur de cans ophaalt en naar SenS Interclean brengt. Hier worden ze gereinigd en schoongemaakt, zodat ze weer kunnen worden hergebruikt en doorverkocht als gebruikte cans aan andere bedrijven. En er wordt niets verspild: wat niet meer geschikt is voor de doorverkoop, wordt versnipperd tot kunststofkorrels en gaat vervolgens in Big Bags naar EuroMoldings in Nijverdal – onderdeel van de AST Groep. Daar worden de korrels vermengd met andere grondstoffen, zodat er weer jerrycans en flessen van kunnen worden geblazen. Al het afvalwater bij SenS Interclean wordt ook nog eerst verwerkt via de biologische watersystemen en dan pas geloosd op het riool.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Het team van Caramba krijgt een rondleiding op het terrein van SenS Interclean, waar onder andere de cans zijn opgeslagen.
Hier worden de cans gereinigd en gerecycled.

En dan is de cirkel bijna rond. De Caramba Group neemt de nieuwe cans weer af bij de AST Groep. Die gaan vervolgens naar Duisburg en het moederbedrijf in Bremen om afgevuld te worden en daarna door naar het Nederlandse hoofdkantoor in Assen. “En dan worden ze, als laatste stap in het proces, bij onze carwashes in Nederland geleverd”, zegt Managing Director Romke Kiestra van Caramba Nederland.

Even terug naar het begin: hoe is het idee ontstaan?

“Veel mensen in de branche vinden dat de leveranciers van chemieproducten ook verantwoordelijk zijn voor de lege verpakkingen”, zegt Romke Kiestra. “Dat is niet helemaal terecht, ik vind het een gedeelde verantwoordelijkheid. Maar we nemen ons aandeel serieus en vinden het ook niet erg om daarin het voortouw te nemen. Daarom zijn we actief gaan kijken naar een oplossing. Dat was nog best complex. De complexiteit zit hem niet zozeer in de verwerking van de cans, maar vooral in het financiële en ook logistieke plaatje. Er komen veel kosten bij kijken. Door onze gezamenlijke contacten is het echter toch in een versneld tempo geraakt en hebben we twee jaar geleden een begin kunnen maken.”

“Samen hebben we dit idee ontwikkeld en verder uitgebouwd”, vult Operational Director Harald Buitenhuis van SenS Interclean aan. “Caramba zag ook: die lege cans, daar moeten we toch iets mee kunnen doen. Waarom kunnen we het niet zelf terughalen en vanuit het recyclingproces opnieuw inzetten? Een mooi initiatief en een mooi verhaal naar de klant toe.”

Er zijn chemieleveranciers die nu vol inzetten op kartonnen verpakkingen als duurzame oplossing.

Romke Kiestra: “Andere chemieleveranciers zeggen dat het gebruik van karton en plastic een milieuvriendelijke oplossing is. Daar kan je iets van vinden. Wij zien in het hergebruik en het opwerken naar nieuwe grondstoffen een duurzamere oplossing als de bag in box die andere leveranciers hebben. Productie van karton en kunststof is niet milieuvriendelijk. Maar je kan wel op een duurzame manier omgaan met de verwerking van het materiaal. Een can heeft doorgaans een houdbaarheid van vijf jaar. Dan is het toch zonde om het onnodig te verbranden en niet opnieuw te gebruiken?”

Tina Zwoferink, Managing Director van EuroMoldings sluit zich daar bij aan. “De gerecyclede materialen kunnen zonder problemen weer worden gebruikt in onze productieprocessen. Hiermee leveren wij ook een bijdrage aan het verduurzamen van onze samenleving”

Harald Buitenhuis: “Dat is ook een voordeel van de chemie cans. Ze zijn vrij eenvoudig schoon te maken, want het schoonmaakmiddel zit er al in. Per can doen we daar zo’n zeven seconden over. En dan ruik je ook helemaal niets meer van de chemie, je hebt alleen nog de geur van plastic. Dat maakt het weer interessant voor de doorverkoop.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Een 25 liter can van Caramba wordt in zeven seconden gereinigd.
Hier worden de cans getest of ze nog luchtdicht zijn.

Is het een service die door Caramba kosteloos wordt aangeboden?

Romke Kiestra: “Voor onze klanten gaan we het vanaf 1 april kosteloos aanbieden. Toen we hier net mee begonnen, vroegen we nog een bepaalde bijdrage aan onze klanten. De logistiek is het grootste kostenplaatje en dat wilden we doorberekenen in de literprijs van de chemie. Dat gaan we toch niet doorzetten, want dat werkt niet. Bovendien voelt het heel dubbel om geld te vragen voor duurzaamheid. Dan kiezen we er liever voor om in te leveren op onze marge en het op onze eigen manier te doen.”

Bertram Nijeboer: “Wanneer je een vergoeding vraagt, kan dat ook weerstand opleveren bij de klant. Dat heeft ook alles te maken met de business. De marges zijn klein, en dan telt elk dubbeltje. Iedereen heeft belang bij duurzaamheid, maar het mag niet teveel kosten.”

Caramba neemt het dus straks voor eigen rekening. Kan dat wel uit?

Romke Kiestra: “We zien het als een investering. Het is ook een manier om je als leverancier te onderscheiden van de rest en nieuwe klanten aan te trekken. We zijn een A-merk, maar daarvan zijn er tegenwoordig meer. Wat voor de branche an sich natuurlijk heel goed is, maar dat betekent wel dat je moet opvallen. Bij Caramba staat dienstverlening centraal. We willen onze klanten ontzorgen. En we willen voorop lopen. Zo hebben we er altijd ingestaan. Jaren geleden hebben we onze eigen technische mensen in dienst genomen, om onze klanten te kunnen voorzien van technische input. Daarna zijn we gaan kijken naar een manier om het recyclewater en slibafval te beheren. Daar hebben we een rijdend laboratorium voor bedacht die op locatie onderzoek doet naar de waterkwaliteit. En zo zijn we steeds een stapje verder gegaan.”

“Voor een deel verwerken we deze extra services in de prijs. Daar zijn we ook heel open over, we hebben geen verborgen agenda. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je verdienmodel op orde is en dat de kosten en inkomsten in balans blijven. Dat levert ook wel eens een discussie op over dat je duurder bent dan andere leveranciers. Maar dat is in principe de keuze die een klant heeft: wil ik volledige service en ontzorging of wil ik alleen de producten ontvangen? Veel klanten waarderen het en vinden het niet erg om daar wat meer voor te betalen.”

Verkoopleider Rick van de Velde van Caramba: “Daarnaast hebben we veel klanten die duurzaamheid erg serieus nemen. Die ook bij ons erop aandringen om erover na te denken en nieuwe ontwikkelingen door te voeren.”

Romke Kiestra: “En die zelf ook veel investeren in duurzaam autowassen. Dat is heel positief.”

Harald Buitenhuis: “Daarin zien ook wij een verschuiving. Steeds meer bedrijven nemen duurzaamheid serieus en zijn bereid om naar je verhaal te luisteren.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De cans die niet meer bruikbaar zijn, omdat ze niet meer luchtdicht of bijvoorbeeld beschadigd zijn, gaan in de granulator en worden vermalen tot kunststofkorrels om te worden hergebruikt.
De kunststofkorrels gaan in een Big Bag.

De logistiek is nog een uitdaging?

Harald Buitenhuis: “Naast reinigen en recyclen, produceren we vanuit de Sanderman Cleaning Group ook onze eigen verpakkingen. Die gaan niet alleen naar de carwash, maar bijvoorbeeld ook naar autobedrijven. Vanuit de huidige regelgeving en met het oog op de toekomst zijn we al heel erg bezig om onze eigen materialen terug te halen. En logistiek gezien lopen we daar redelijk op vast. Dat geldt voor Caramba ook. Je praat nu nog over kleine hoeveelheden die opgehaald moeten worden. Hoe meer bedrijven zich straks aansluiten, hoe logischer de logistiek wordt. En hoe logischer ook het kostenplaatje zal zijn. Dan hoef je niet alleen bij een specifieke partner langs te gaan, maar neem je bijvoorbeeld ook van de horecaondernemer ernaast de verpakkingen mee.”

Romke Kiestra: “Daarom treden we nu ook naar buiten met onze samenwerking. Anders verliezen we het originele idee dat we hadden en missen we de eerste slag. Als we het netwerk breder kunnen maken, hebben we daar binnen de branche allemaal voordeel van.”

Harald Buitenhuis: “Aandacht voor duurzaamheid komt van twee kanten en daar ligt nog een uitdaging. Niet iedereen ziet dat zo, maar samenwerken met elkaar en samen kijken naar de mogelijkheden heeft de toekomst. Het brengt je dichterbij het einddoel. Gun elkaar ook een deel van de markt en laat de concurrentie een beetje los, dan heb je allemaal een leuke business.”

Bertram Nijeboer: “We zeggen bij Caramba ook: ‘There is no plan B’. We hebben maar een planeet en daar zijn we samen verantwoordelijk voor. Dus laten we het ook samen doen.”

Facts & figures

  • Een 25 liter can van Caramba wordt in zeven seconden gereinigd
  • Vorig jaar zijn bij SenS Interclean 285.000 cans schoongemaakt en teruggebracht op de markt
  • Een can heeft een houdbaarheidsdatum en kan gemiddeld vijf jaar meegaan
  • De etiketten worden er met de hand afgehaald en ook duurzaam verwerkt
  • De cans die niet meer bruikbaar zijn, omdat ze niet meer luchtdicht of bijvoorbeeld beschadigd zijn, gaan in de granulator en worden vermalen tot kunststofkorrels om te worden hergebruikt. De korrels gaan in een Big Bag. In één zak zitten zo’n 1500 vermalen cans
  • Ook de folie die om de lege cans en de pallet gaat, wordt gerecycled bij een partner op het terrein
Bij SenS Interclean in Hengelo, met vlnr. Tina Zwoferink (EuroMoldings), Harald Buitenhuis (SenS Interclean) en het team van Caramba: Romke Kiestra, Rick van de Velde, Bertram Nijeboer en José Schutten.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Caramba en SenS Interclean slaan handen ineen: recyclen van cans heeft de toekomst | CarwashPro
Partner

Caramba en SenS Interclean slaan handen ineen: recyclen van cans heeft de toekomst

Bij SenS Interclean in Hengelo, met vlnr. Tina Zwoferink (EuroMoldings), Harald Buitenhuis (SenS Interclean) en het team van Caramba Nederland: Romke Kiestra, Rick van de Velde, Bertram Nijeboer en José Schutten Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Caramba Nederland gaat een stap verder in de verduurzaming van de bedrijfsprocessen. In samenwerking met SenS Interclean in Hengelo zet het bedrijf vol in op het recyclen van verpakkingsmateriaal, waaronder de cans voor de chemieproducten. Op deze manier moet het vooral makkelijker worden voor ondernemers en is het voor de branche een toekomstbestendig alternatief.

Voor veel carwashondernemers is de verwerking van lege cans een vervelend klusje dat iedereen weer anders aanpakt. De een kiest ervoor om ze te versnijden en met het afval weg te gooien, de ander geeft ze gratis weg. En soms wordt de keuze gemaakt om cans helemaal niet meer te gebruiken. Terwijl dat helemaal niet nodig is, vindt ook Caramba. Daarom zijn ze twee jaar geleden een samenwerking aangegaan met SenS Interclean om voor het probleem een duurzame oplossing te vinden.

En met succes. De carwashes die chemie van Caramba afnemen, hoeven zich nu geen zorgen meer te maken over de verwerking van de verpakkingen. Wanneer de cans leeg zijn, gaan ze op een pallet. En wanneer de pallet vol is, zorgt Caramba ervoor dat een transporteur de cans ophaalt en naar SenS Interclean brengt. Hier worden ze gereinigd en schoongemaakt, zodat ze weer kunnen worden hergebruikt en doorverkocht als gebruikte cans aan andere bedrijven. En er wordt niets verspild: wat niet meer geschikt is voor de doorverkoop, wordt versnipperd tot kunststofkorrels en gaat vervolgens in Big Bags naar EuroMoldings in Nijverdal – onderdeel van de AST Groep. Daar worden de korrels vermengd met andere grondstoffen, zodat er weer jerrycans en flessen van kunnen worden geblazen. Al het afvalwater bij SenS Interclean wordt ook nog eerst verwerkt via de biologische watersystemen en dan pas geloosd op het riool.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Het team van Caramba krijgt een rondleiding op het terrein van SenS Interclean, waar onder andere de cans zijn opgeslagen.
Hier worden de cans gereinigd en gerecycled.

En dan is de cirkel bijna rond. De Caramba Group neemt de nieuwe cans weer af bij de AST Groep. Die gaan vervolgens naar Duisburg en het moederbedrijf in Bremen om afgevuld te worden en daarna door naar het Nederlandse hoofdkantoor in Assen. “En dan worden ze, als laatste stap in het proces, bij onze carwashes in Nederland geleverd”, zegt Managing Director Romke Kiestra van Caramba Nederland.

Even terug naar het begin: hoe is het idee ontstaan?

“Veel mensen in de branche vinden dat de leveranciers van chemieproducten ook verantwoordelijk zijn voor de lege verpakkingen”, zegt Romke Kiestra. “Dat is niet helemaal terecht, ik vind het een gedeelde verantwoordelijkheid. Maar we nemen ons aandeel serieus en vinden het ook niet erg om daarin het voortouw te nemen. Daarom zijn we actief gaan kijken naar een oplossing. Dat was nog best complex. De complexiteit zit hem niet zozeer in de verwerking van de cans, maar vooral in het financiële en ook logistieke plaatje. Er komen veel kosten bij kijken. Door onze gezamenlijke contacten is het echter toch in een versneld tempo geraakt en hebben we twee jaar geleden een begin kunnen maken.”

“Samen hebben we dit idee ontwikkeld en verder uitgebouwd”, vult Operational Director Harald Buitenhuis van SenS Interclean aan. “Caramba zag ook: die lege cans, daar moeten we toch iets mee kunnen doen. Waarom kunnen we het niet zelf terughalen en vanuit het recyclingproces opnieuw inzetten? Een mooi initiatief en een mooi verhaal naar de klant toe.”

Er zijn chemieleveranciers die nu vol inzetten op kartonnen verpakkingen als duurzame oplossing.

Romke Kiestra: “Andere chemieleveranciers zeggen dat het gebruik van karton en plastic een milieuvriendelijke oplossing is. Daar kan je iets van vinden. Wij zien in het hergebruik en het opwerken naar nieuwe grondstoffen een duurzamere oplossing als de bag in box die andere leveranciers hebben. Productie van karton en kunststof is niet milieuvriendelijk. Maar je kan wel op een duurzame manier omgaan met de verwerking van het materiaal. Een can heeft doorgaans een houdbaarheid van vijf jaar. Dan is het toch zonde om het onnodig te verbranden en niet opnieuw te gebruiken?”

Tina Zwoferink, Managing Director van EuroMoldings sluit zich daar bij aan. “De gerecyclede materialen kunnen zonder problemen weer worden gebruikt in onze productieprocessen. Hiermee leveren wij ook een bijdrage aan het verduurzamen van onze samenleving”

Harald Buitenhuis: “Dat is ook een voordeel van de chemie cans. Ze zijn vrij eenvoudig schoon te maken, want het schoonmaakmiddel zit er al in. Per can doen we daar zo’n zeven seconden over. En dan ruik je ook helemaal niets meer van de chemie, je hebt alleen nog de geur van plastic. Dat maakt het weer interessant voor de doorverkoop.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Een 25 liter can van Caramba wordt in zeven seconden gereinigd.
Hier worden de cans getest of ze nog luchtdicht zijn.

Is het een service die door Caramba kosteloos wordt aangeboden?

Romke Kiestra: “Voor onze klanten gaan we het vanaf 1 april kosteloos aanbieden. Toen we hier net mee begonnen, vroegen we nog een bepaalde bijdrage aan onze klanten. De logistiek is het grootste kostenplaatje en dat wilden we doorberekenen in de literprijs van de chemie. Dat gaan we toch niet doorzetten, want dat werkt niet. Bovendien voelt het heel dubbel om geld te vragen voor duurzaamheid. Dan kiezen we er liever voor om in te leveren op onze marge en het op onze eigen manier te doen.”

Bertram Nijeboer: “Wanneer je een vergoeding vraagt, kan dat ook weerstand opleveren bij de klant. Dat heeft ook alles te maken met de business. De marges zijn klein, en dan telt elk dubbeltje. Iedereen heeft belang bij duurzaamheid, maar het mag niet teveel kosten.”

Caramba neemt het dus straks voor eigen rekening. Kan dat wel uit?

Romke Kiestra: “We zien het als een investering. Het is ook een manier om je als leverancier te onderscheiden van de rest en nieuwe klanten aan te trekken. We zijn een A-merk, maar daarvan zijn er tegenwoordig meer. Wat voor de branche an sich natuurlijk heel goed is, maar dat betekent wel dat je moet opvallen. Bij Caramba staat dienstverlening centraal. We willen onze klanten ontzorgen. En we willen voorop lopen. Zo hebben we er altijd ingestaan. Jaren geleden hebben we onze eigen technische mensen in dienst genomen, om onze klanten te kunnen voorzien van technische input. Daarna zijn we gaan kijken naar een manier om het recyclewater en slibafval te beheren. Daar hebben we een rijdend laboratorium voor bedacht die op locatie onderzoek doet naar de waterkwaliteit. En zo zijn we steeds een stapje verder gegaan.”

“Voor een deel verwerken we deze extra services in de prijs. Daar zijn we ook heel open over, we hebben geen verborgen agenda. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je verdienmodel op orde is en dat de kosten en inkomsten in balans blijven. Dat levert ook wel eens een discussie op over dat je duurder bent dan andere leveranciers. Maar dat is in principe de keuze die een klant heeft: wil ik volledige service en ontzorging of wil ik alleen de producten ontvangen? Veel klanten waarderen het en vinden het niet erg om daar wat meer voor te betalen.”

Verkoopleider Rick van de Velde van Caramba: “Daarnaast hebben we veel klanten die duurzaamheid erg serieus nemen. Die ook bij ons erop aandringen om erover na te denken en nieuwe ontwikkelingen door te voeren.”

Romke Kiestra: “En die zelf ook veel investeren in duurzaam autowassen. Dat is heel positief.”

Harald Buitenhuis: “Daarin zien ook wij een verschuiving. Steeds meer bedrijven nemen duurzaamheid serieus en zijn bereid om naar je verhaal te luisteren.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De cans die niet meer bruikbaar zijn, omdat ze niet meer luchtdicht of bijvoorbeeld beschadigd zijn, gaan in de granulator en worden vermalen tot kunststofkorrels om te worden hergebruikt.
De kunststofkorrels gaan in een Big Bag.

De logistiek is nog een uitdaging?

Harald Buitenhuis: “Naast reinigen en recyclen, produceren we vanuit de Sanderman Cleaning Group ook onze eigen verpakkingen. Die gaan niet alleen naar de carwash, maar bijvoorbeeld ook naar autobedrijven. Vanuit de huidige regelgeving en met het oog op de toekomst zijn we al heel erg bezig om onze eigen materialen terug te halen. En logistiek gezien lopen we daar redelijk op vast. Dat geldt voor Caramba ook. Je praat nu nog over kleine hoeveelheden die opgehaald moeten worden. Hoe meer bedrijven zich straks aansluiten, hoe logischer de logistiek wordt. En hoe logischer ook het kostenplaatje zal zijn. Dan hoef je niet alleen bij een specifieke partner langs te gaan, maar neem je bijvoorbeeld ook van de horecaondernemer ernaast de verpakkingen mee.”

Romke Kiestra: “Daarom treden we nu ook naar buiten met onze samenwerking. Anders verliezen we het originele idee dat we hadden en missen we de eerste slag. Als we het netwerk breder kunnen maken, hebben we daar binnen de branche allemaal voordeel van.”

Harald Buitenhuis: “Aandacht voor duurzaamheid komt van twee kanten en daar ligt nog een uitdaging. Niet iedereen ziet dat zo, maar samenwerken met elkaar en samen kijken naar de mogelijkheden heeft de toekomst. Het brengt je dichterbij het einddoel. Gun elkaar ook een deel van de markt en laat de concurrentie een beetje los, dan heb je allemaal een leuke business.”

Bertram Nijeboer: “We zeggen bij Caramba ook: ‘There is no plan B’. We hebben maar een planeet en daar zijn we samen verantwoordelijk voor. Dus laten we het ook samen doen.”

Facts & figures

  • Een 25 liter can van Caramba wordt in zeven seconden gereinigd
  • Vorig jaar zijn bij SenS Interclean 285.000 cans schoongemaakt en teruggebracht op de markt
  • Een can heeft een houdbaarheidsdatum en kan gemiddeld vijf jaar meegaan
  • De etiketten worden er met de hand afgehaald en ook duurzaam verwerkt
  • De cans die niet meer bruikbaar zijn, omdat ze niet meer luchtdicht of bijvoorbeeld beschadigd zijn, gaan in de granulator en worden vermalen tot kunststofkorrels om te worden hergebruikt. De korrels gaan in een Big Bag. In één zak zitten zo’n 1500 vermalen cans
  • Ook de folie die om de lege cans en de pallet gaat, wordt gerecycled bij een partner op het terrein
Bij SenS Interclean in Hengelo, met vlnr. Tina Zwoferink (EuroMoldings), Harald Buitenhuis (SenS Interclean) en het team van Caramba: Romke Kiestra, Rick van de Velde, Bertram Nijeboer en José Schutten.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.