In beeld

Nieuwe Carwash XL in Coevorden valt op: enige wasstraat in omgeving

Medewerker Laurens van Zelst zorgt er bij de voorwas voor dat de schaduwplekken op de auto en de velgen goed worden gewassen Foto's: Belinda Meijers/CarwashPro

Bij de nieuwe Carwash XL in Coevorden wordt er al volop gewassen. Met een 34 meter lange kettingbaan, inclusief voorwas, is het de enige wasstraat in de omgeving. En trekt het niet alleen klanten uit Coevorden, maar ook uit buursteden Hardenberg en Emmen.

De carwash zit op een gunstige locatie langs een doorgaande weg. Maar omdat de wasstraat aan de achterzijde van het pand ligt, wordt het langsrijdend verkeer aangetrokken door een opvallende, blauwe airtube voor op het terrein. “We hebben ook overwogen om een groot LED-scherm neer te zetten, maar daar zitten weer allerlei haken en ogen aan”, zegt Bart Heerkes, medewerker van de carwash. “In verband met flitsende beelden langs de weg is daar een vergunning voor nodig.” Een derde optie, een neon-bord aan het pand, komt er wel. “Zo vallen we extra op.”

Uniek in Coevorden

Omdat er in de omgeving alleen maar rollovers te vinden zijn, is Carwash XL met een kettingbaan uniek en enig in zijn soort. En dat is een bewuste keuze. Vooraf heeft eigenaar Henk Withaar een onderzoek laten doen naar de potentie van een wasstraat op dit terrein aan de Monierweg, waar ook het eigen tegelbedrijf én de sportschool zitten: Fitness XL Coevorden.

De uitkomst was positief. De klanten die nu naar de wasstraat komen, komen voornamelijk uit Coevorden, Hardenberg en Emmen. De wasinstallatie is een modulair systeem van het type EVO-2 van Christ Wash Systems. Naast de 27-meter lange baan is er 7 meter ruimte voor de handmatige voorwas, waarin de schaduwplekken op de auto en de velgen goed worden meegenomen. De chemie die in de wasstraat wordt gebruikt, komt ook van Christ.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Carwash XL heeft een EVO-2 wasinstallatie van Christ Wash Systems.

Extra aandacht

In de wasstraat draait het niet alleen om een schone auto, maar ook om beleving. Zo wordt er gebruikgemaakt van geurige shampoo en LED-verlichting in de wisselende kleuren rood, roze en groen. Aan de kinderen die meegaan naar de wasstraat worden er lollies uitgedeeld. “We vinden het leuk om op deze manier extra aandacht te geven aan onze klant”, legt Heerkes uit. Er is keuze uit vier wasprogramma’s: brons, zilver, goud en diamant. Waarbij hoge druk wassen en de polish behandeling en het inmasseren alleen in het duurste programma worden meegenomen.

De auto’s worden gewassen met 100 procent osmosewater. Aan het begin van de wasstraat staat een groot bassin, waarin het osmosewater wordt opgeslagen. De osmose-installatie komt van REMON. Tijdens de nieuwbouw van Carwash XL Coevorden zijn alle wanden en plafonds voorzien van kunststof panelen van Excellent Panel, die eigenaar Withaar en het team er zelf in hebben gezet. De afmeting is 500×35, de kleur is wit en het geheel is afgewerkt met bijpassende montageprofielen. Door de panelen is er een tunnel gecreëerd, wat de wasstraat een finishing touch geeft.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Er wordt gebruik gemaakt van geurige foam in de wasstraat.
En er is LED-verlichting, voor meer beleving.

Klantgegevens verzamelen

Om de nieuwe carwash extra onder de aandacht te brengen en de gegevens van potentiële klanten te verzamelen, is er een openingsactie opgezet. Klanten die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, krijgen het duurste wasprogramma eenmalig voor 5 euro cadeau. De actie bleek met ruim 2000 inschrijvingen een succes. Carwash XL wil soortgelijke acties in samenwerking met Axipoint verder gaan uitbreiden. Met behulp van de data uit het eigen betaalsysteem, dat afkomstig is van Techno Data Systems. “Het is heel interessant om alle klantdata te verzamelen en dat in te zetten voor onze marketingacties”, zegt Heerkes.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De kunststof wandpanelen van Excellent Panel zijn bestand tegen vuil, chemische middelen en water.
Aan het einde van de wasstraat zit een nieuwe V Mitter, waarbij de textielstroken meegaan met de achterkant van de auto waardoor het droogresultaat beter is dan bij andere, standaard mitters.

1500 zonnepanelen

Met het oog op de toekomst heeft Carwash XL ervoor gekozen om een recycleput in de grond te plaatsen. “Om alvast in te spelen op het moment dat we geen bronwater meer mogen gebruiken en volledig over moeten gaan op recyclewater”, zegt Heerkes. Volgens hem is dat een kwestie van tijd. “De overheid kan maar zo beslissen dat het gebruik van bronwater voor autowassen niet meer mag. Zonder een ondergrondse put loop je dan flink achter de feiten aan. Dan moet je alles openbreken en kan je de boel voor een paar weken dichtgooien. Dat zou zonde zijn.”

De 1500 zonnepanelen op het dak voorzien niet alleen de wasstraat volledig van stroom, maar ook het tegelbedrijf en de sportschool. “De zonnepanelen hebben we vijf jaar geleden laten plaatsen om de stroom door te verkopen. Maar sinds de komst van de wasstraat – die aardig wat stroom verbruikt – zetten we het vooral in voor eigen stroomgebruik”, aldus Heerkes.

Eerst omzet genereren

Rondom de wasstraat is er nog voldoende ruimte voor uitbreiding. “De stofzuigers komen nog. We willen eerst draaien en omzet genereren, en dan kijken we verder. Er is in principe ook nog ruimte voor wasboxen, dus wellicht komen die er in de toekomst ook nog bij.”

Langsrijdend verkeer wordt aangetrokken door een opvallende, blauwe airtube aan de voorzijde van het terrein.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe Carwash XL in Coevorden valt op: enige wasstraat in omgeving | CarwashPro
In beeld

Nieuwe Carwash XL in Coevorden valt op: enige wasstraat in omgeving

Medewerker Laurens van Zelst zorgt er bij de voorwas voor dat de schaduwplekken op de auto en de velgen goed worden gewassen Foto's: Belinda Meijers/CarwashPro

Bij de nieuwe Carwash XL in Coevorden wordt er al volop gewassen. Met een 34 meter lange kettingbaan, inclusief voorwas, is het de enige wasstraat in de omgeving. En trekt het niet alleen klanten uit Coevorden, maar ook uit buursteden Hardenberg en Emmen.

De carwash zit op een gunstige locatie langs een doorgaande weg. Maar omdat de wasstraat aan de achterzijde van het pand ligt, wordt het langsrijdend verkeer aangetrokken door een opvallende, blauwe airtube voor op het terrein. “We hebben ook overwogen om een groot LED-scherm neer te zetten, maar daar zitten weer allerlei haken en ogen aan”, zegt Bart Heerkes, medewerker van de carwash. “In verband met flitsende beelden langs de weg is daar een vergunning voor nodig.” Een derde optie, een neon-bord aan het pand, komt er wel. “Zo vallen we extra op.”

Uniek in Coevorden

Omdat er in de omgeving alleen maar rollovers te vinden zijn, is Carwash XL met een kettingbaan uniek en enig in zijn soort. En dat is een bewuste keuze. Vooraf heeft eigenaar Henk Withaar een onderzoek laten doen naar de potentie van een wasstraat op dit terrein aan de Monierweg, waar ook het eigen tegelbedrijf én de sportschool zitten: Fitness XL Coevorden.

De uitkomst was positief. De klanten die nu naar de wasstraat komen, komen voornamelijk uit Coevorden, Hardenberg en Emmen. De wasinstallatie is een modulair systeem van het type EVO-2 van Christ Wash Systems. Naast de 27-meter lange baan is er 7 meter ruimte voor de handmatige voorwas, waarin de schaduwplekken op de auto en de velgen goed worden meegenomen. De chemie die in de wasstraat wordt gebruikt, komt ook van Christ.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Carwash XL heeft een EVO-2 wasinstallatie van Christ Wash Systems.

Extra aandacht

In de wasstraat draait het niet alleen om een schone auto, maar ook om beleving. Zo wordt er gebruikgemaakt van geurige shampoo en LED-verlichting in de wisselende kleuren rood, roze en groen. Aan de kinderen die meegaan naar de wasstraat worden er lollies uitgedeeld. “We vinden het leuk om op deze manier extra aandacht te geven aan onze klant”, legt Heerkes uit. Er is keuze uit vier wasprogramma’s: brons, zilver, goud en diamant. Waarbij hoge druk wassen en de polish behandeling en het inmasseren alleen in het duurste programma worden meegenomen.

De auto’s worden gewassen met 100 procent osmosewater. Aan het begin van de wasstraat staat een groot bassin, waarin het osmosewater wordt opgeslagen. De osmose-installatie komt van REMON. Tijdens de nieuwbouw van Carwash XL Coevorden zijn alle wanden en plafonds voorzien van kunststof panelen van Excellent Panel, die eigenaar Withaar en het team er zelf in hebben gezet. De afmeting is 500×35, de kleur is wit en het geheel is afgewerkt met bijpassende montageprofielen. Door de panelen is er een tunnel gecreëerd, wat de wasstraat een finishing touch geeft.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Er wordt gebruik gemaakt van geurige foam in de wasstraat.
En er is LED-verlichting, voor meer beleving.

Klantgegevens verzamelen

Om de nieuwe carwash extra onder de aandacht te brengen en de gegevens van potentiële klanten te verzamelen, is er een openingsactie opgezet. Klanten die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, krijgen het duurste wasprogramma eenmalig voor 5 euro cadeau. De actie bleek met ruim 2000 inschrijvingen een succes. Carwash XL wil soortgelijke acties in samenwerking met Axipoint verder gaan uitbreiden. Met behulp van de data uit het eigen betaalsysteem, dat afkomstig is van Techno Data Systems. “Het is heel interessant om alle klantdata te verzamelen en dat in te zetten voor onze marketingacties”, zegt Heerkes.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De kunststof wandpanelen van Excellent Panel zijn bestand tegen vuil, chemische middelen en water.
Aan het einde van de wasstraat zit een nieuwe V Mitter, waarbij de textielstroken meegaan met de achterkant van de auto waardoor het droogresultaat beter is dan bij andere, standaard mitters.

1500 zonnepanelen

Met het oog op de toekomst heeft Carwash XL ervoor gekozen om een recycleput in de grond te plaatsen. “Om alvast in te spelen op het moment dat we geen bronwater meer mogen gebruiken en volledig over moeten gaan op recyclewater”, zegt Heerkes. Volgens hem is dat een kwestie van tijd. “De overheid kan maar zo beslissen dat het gebruik van bronwater voor autowassen niet meer mag. Zonder een ondergrondse put loop je dan flink achter de feiten aan. Dan moet je alles openbreken en kan je de boel voor een paar weken dichtgooien. Dat zou zonde zijn.”

De 1500 zonnepanelen op het dak voorzien niet alleen de wasstraat volledig van stroom, maar ook het tegelbedrijf en de sportschool. “De zonnepanelen hebben we vijf jaar geleden laten plaatsen om de stroom door te verkopen. Maar sinds de komst van de wasstraat – die aardig wat stroom verbruikt – zetten we het vooral in voor eigen stroomgebruik”, aldus Heerkes.

Eerst omzet genereren

Rondom de wasstraat is er nog voldoende ruimte voor uitbreiding. “De stofzuigers komen nog. We willen eerst draaien en omzet genereren, en dan kijken we verder. Er is in principe ook nog ruimte voor wasboxen, dus wellicht komen die er in de toekomst ook nog bij.”

Langsrijdend verkeer wordt aangetrokken door een opvallende, blauwe airtube aan de voorzijde van het terrein.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.