Ondernemerschap

Terugkijken op 2 jaar ATH Carwash Duiven: ‘Er komt veel bij kijken’

Geert-Jan en Annelien in hun eigen wasstraat Foto's: ATH Carwash Duiven

Dat het opzetten van een carwash nog een hele uitdaging kan zijn, weten ook broer en zus Annelien en Geert-Jan, eigenaar van ATH Carwash Duiven. Samen blikken we terug op de eerste twee jaren. Waar liepen ze tegenaan en hoe gaat het nu? “Het runnen van een carwash vergt meer dan goed ondernemerschap.”

Annelien Zaagman-Ter Heerdt en Geert-Jan Ter Heerdt runnen al 18 jaar samen ATH, een autoschadeherstelbedrijf, dat in 1981 is opgericht door hun ouders. Geert-Jan runt de dagelijkse business en Annelien zorgt voor de strategie en financiën. Doordat ze opgegroeid zijn in een echt ondernemersgezin, waar de no-nonsens mentaliteit er met de paplepel in gegoten is, weten ze de zaak goed te organiseren. Naast schadeherstel van personenauto’s en lichte bedrijfswagens voor de particuliere en zakelijke klant, hebben ze een commerciële autowasstraat die hun bedrijfsactiviteiten ‘verbreedt en versterkt’.

Annelien: “Het speelde altijd al in ons achterhoofd dat een carwash een prima aanvulling zou zijn op onze bestaande activiteiten. De voorwaarde was wel dat het op ons eigen bedrijventerrein zou komen en niet op een andere locatie in het dorp. Wij willen direct op de bal zitten, met korte lijnen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De carwash is voorzien van een 16 meter lange compacte wasstraat van Istobal/EenzetCarwash, van het type T’Wash10.

Handmatige voorwas

ATH Carwash Duiven is twee jaar geleden geopend om de hoek van het autoschadeherstelbedrijf. De carwash is voorzien van een 16 meter lange wasstraat van Istobal/EenzetCarwash, van het type T’Wash10. De klant kan kiezen uit vier verschillende wasprogramma’s. Elk wasprogramma is inclusief een uitgebreide, handmatige voorwas en gratis overdekt stofzuigen.

“Daarmee onderscheiden we ons van de concurrent”, zegt Annelien. “Dat is een grote, professionele carwash, gelegen op een zichtlocatie in het winkelgebied buiten Duiven. Wij zitten centraal in Duiven. Dan moet je toch iets hebben waarmee je het verschil kan maken. En terwijl onze ambities veel minder groot zijn – die aantallen hoeven we niet te draaien – willen we het wel anders doen. Volgens mij lukt dat best goed. Veel mensen uit Duiven komen naar onze wasstraat.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Elk wasprogramma is inclusief een uitgebreide, handmatige voorwas, met op de foto bedrijfsleider Vincent.

‘Hoe moeilijk kan het zijn?’

In het eerste jaar bracht de carwash veel uitdagingen met zich mee. Annelien: “In eerste instantie denk je: autowassen, hoe moeilijk kan dat zijn? Maar er komt zoveel bij kijken. De techniek, de baan, alle installaties; alles is volkomen nieuw en anders. Water is ook niet zomaar water, daar zit weer een heel proces achter.”

Ondanks de goede voorbereidingen en het gevoel voor ondernemerschap, hebben Annelien en Geert-Jan elkaar in de opstartfase vaak aangekeken en gedacht: waar zijn we aan begonnen? “Het is absoluut niet zo dat we het hebben onderschat. Voordat we zijn begonnen, zijn we de markt ingegaan en bij andere carwashes gaan kijken. En hebben we ook vragen gesteld aan andere ondernemers. Hoe zit dat en hoe pakken jullie dat aan? Met het ondernemerschap zit het wel goed. Dat zit bij ons in het bloed. Maar toch is het runnen van een carwash meer dan dat. Het is niet zo dat je kunt zeggen: ik heb een kraan, sop en een mannetje en we kunnen aan de slag. Daar zijn we wel achter gekomen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het wasteam van ATH Carwash Duiven.

Zoutkristallen

Zoals bij elk beginnend bedrijf dat vanaf de grond opstart, werden ze geconfronteerd met een aantal ‘kinderziektes’. Op het gebied van de software, maar ook met het water. Zo zorgde het water in het begin voor een chemische reactie in het proces, waardoor er zoutkristallen op de auto achterbleven. Ook produceerde de machine in het begin te veel geluid. “Dat vonden de buren minder leuk. Samen met Eenzet zijn we op zoek gegaan naar oplossingen. Ze hebben ons ook in contact gebracht met andere partijen, dat was heel fijn.”

Volgens Annelien is dat ook de voornaamste reden waarom ze voor Eenzet hebben gekozen. “Het opzetten van een eigen carwash was voor ons een sprong in het diepe. We wisten nog van niets, en waren daarom heel erg op zoek naar een leverancier die ons vertrouwen en houvast kon bieden. Eenzet reageerde heel enthousiast op onze plannen en heeft ons in het gehele proces bij de hand genomen. Die klik was goed en de begeleiding bracht ons verder.”

Naast de installatie van Istobal/EenzetCarwash heeft ATH Carwash Duiven een stofzuigplein van Van Holland. De waterbehandeling en het osmosewater komt van REMON, de chemie van Caramba, in de wasstraat zitten enkele borstels van Brushcom en de vloer is gedaan door Mesa Coatings.

Geduld

Inmiddels is alles op de rit en is de prognose positief. De carwash laat een stijgende lijn zien. “Dat gaat aardig goed. Maar je moet wel geduld hebben. Het is niet zo dat je meteen uit de rode cijfers bent. Het houdt ons op de been dat ook andere carwash ondernemers zeggen: als je een stijgende lijn hebt en de aantallen zijn goed, dan komt het ook goed.”

Voor het schadeherstelbedrijf is de eigen carwash een onmisbare aanvulling. Voorheen werden alle auto’s met de hand gewassen; een tijdrovende klus. Nu gaat de auto voordat die hersteld wordt door de wasstraat, zodat er met een schone auto kan worden gewerkt. En wanneer de auto gereed is, wordt die nog een keer gewassen met het meest uitgebreide wasprogramma. “Dan staat de auto helemaal te glimmen. De klant ziet dan echt het verschil.” Om voor de wasstraat een vaste klantengroep op te bouwen, krijgt de klant na de beurt een voucher mee om nog een keer gratis te wassen. “Daarmee zorg je ervoor dat ze ook zelf de wasstraat ervaren. En dan hopelijk vaker langskomen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Terugkijken op 2 jaar ATH Carwash Duiven: ‘Er komt veel bij kijken’ | CarwashPro
Ondernemerschap

Terugkijken op 2 jaar ATH Carwash Duiven: ‘Er komt veel bij kijken’

Geert-Jan en Annelien in hun eigen wasstraat Foto's: ATH Carwash Duiven

Dat het opzetten van een carwash nog een hele uitdaging kan zijn, weten ook broer en zus Annelien en Geert-Jan, eigenaar van ATH Carwash Duiven. Samen blikken we terug op de eerste twee jaren. Waar liepen ze tegenaan en hoe gaat het nu? “Het runnen van een carwash vergt meer dan goed ondernemerschap.”

Annelien Zaagman-Ter Heerdt en Geert-Jan Ter Heerdt runnen al 18 jaar samen ATH, een autoschadeherstelbedrijf, dat in 1981 is opgericht door hun ouders. Geert-Jan runt de dagelijkse business en Annelien zorgt voor de strategie en financiën. Doordat ze opgegroeid zijn in een echt ondernemersgezin, waar de no-nonsens mentaliteit er met de paplepel in gegoten is, weten ze de zaak goed te organiseren. Naast schadeherstel van personenauto’s en lichte bedrijfswagens voor de particuliere en zakelijke klant, hebben ze een commerciële autowasstraat die hun bedrijfsactiviteiten ‘verbreedt en versterkt’.

Annelien: “Het speelde altijd al in ons achterhoofd dat een carwash een prima aanvulling zou zijn op onze bestaande activiteiten. De voorwaarde was wel dat het op ons eigen bedrijventerrein zou komen en niet op een andere locatie in het dorp. Wij willen direct op de bal zitten, met korte lijnen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De carwash is voorzien van een 16 meter lange compacte wasstraat van Istobal/EenzetCarwash, van het type T’Wash10.

Handmatige voorwas

ATH Carwash Duiven is twee jaar geleden geopend om de hoek van het autoschadeherstelbedrijf. De carwash is voorzien van een 16 meter lange wasstraat van Istobal/EenzetCarwash, van het type T’Wash10. De klant kan kiezen uit vier verschillende wasprogramma’s. Elk wasprogramma is inclusief een uitgebreide, handmatige voorwas en gratis overdekt stofzuigen.

“Daarmee onderscheiden we ons van de concurrent”, zegt Annelien. “Dat is een grote, professionele carwash, gelegen op een zichtlocatie in het winkelgebied buiten Duiven. Wij zitten centraal in Duiven. Dan moet je toch iets hebben waarmee je het verschil kan maken. En terwijl onze ambities veel minder groot zijn – die aantallen hoeven we niet te draaien – willen we het wel anders doen. Volgens mij lukt dat best goed. Veel mensen uit Duiven komen naar onze wasstraat.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Elk wasprogramma is inclusief een uitgebreide, handmatige voorwas, met op de foto bedrijfsleider Vincent.

‘Hoe moeilijk kan het zijn?’

In het eerste jaar bracht de carwash veel uitdagingen met zich mee. Annelien: “In eerste instantie denk je: autowassen, hoe moeilijk kan dat zijn? Maar er komt zoveel bij kijken. De techniek, de baan, alle installaties; alles is volkomen nieuw en anders. Water is ook niet zomaar water, daar zit weer een heel proces achter.”

Ondanks de goede voorbereidingen en het gevoel voor ondernemerschap, hebben Annelien en Geert-Jan elkaar in de opstartfase vaak aangekeken en gedacht: waar zijn we aan begonnen? “Het is absoluut niet zo dat we het hebben onderschat. Voordat we zijn begonnen, zijn we de markt ingegaan en bij andere carwashes gaan kijken. En hebben we ook vragen gesteld aan andere ondernemers. Hoe zit dat en hoe pakken jullie dat aan? Met het ondernemerschap zit het wel goed. Dat zit bij ons in het bloed. Maar toch is het runnen van een carwash meer dan dat. Het is niet zo dat je kunt zeggen: ik heb een kraan, sop en een mannetje en we kunnen aan de slag. Daar zijn we wel achter gekomen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het wasteam van ATH Carwash Duiven.

Zoutkristallen

Zoals bij elk beginnend bedrijf dat vanaf de grond opstart, werden ze geconfronteerd met een aantal ‘kinderziektes’. Op het gebied van de software, maar ook met het water. Zo zorgde het water in het begin voor een chemische reactie in het proces, waardoor er zoutkristallen op de auto achterbleven. Ook produceerde de machine in het begin te veel geluid. “Dat vonden de buren minder leuk. Samen met Eenzet zijn we op zoek gegaan naar oplossingen. Ze hebben ons ook in contact gebracht met andere partijen, dat was heel fijn.”

Volgens Annelien is dat ook de voornaamste reden waarom ze voor Eenzet hebben gekozen. “Het opzetten van een eigen carwash was voor ons een sprong in het diepe. We wisten nog van niets, en waren daarom heel erg op zoek naar een leverancier die ons vertrouwen en houvast kon bieden. Eenzet reageerde heel enthousiast op onze plannen en heeft ons in het gehele proces bij de hand genomen. Die klik was goed en de begeleiding bracht ons verder.”

Naast de installatie van Istobal/EenzetCarwash heeft ATH Carwash Duiven een stofzuigplein van Van Holland. De waterbehandeling en het osmosewater komt van REMON, de chemie van Caramba, in de wasstraat zitten enkele borstels van Brushcom en de vloer is gedaan door Mesa Coatings.

Geduld

Inmiddels is alles op de rit en is de prognose positief. De carwash laat een stijgende lijn zien. “Dat gaat aardig goed. Maar je moet wel geduld hebben. Het is niet zo dat je meteen uit de rode cijfers bent. Het houdt ons op de been dat ook andere carwash ondernemers zeggen: als je een stijgende lijn hebt en de aantallen zijn goed, dan komt het ook goed.”

Voor het schadeherstelbedrijf is de eigen carwash een onmisbare aanvulling. Voorheen werden alle auto’s met de hand gewassen; een tijdrovende klus. Nu gaat de auto voordat die hersteld wordt door de wasstraat, zodat er met een schone auto kan worden gewerkt. En wanneer de auto gereed is, wordt die nog een keer gewassen met het meest uitgebreide wasprogramma. “Dan staat de auto helemaal te glimmen. De klant ziet dan echt het verschil.” Om voor de wasstraat een vaste klantengroep op te bouwen, krijgt de klant na de beurt een voucher mee om nog een keer gratis te wassen. “Daarmee zorg je ervoor dat ze ook zelf de wasstraat ervaren. En dan hopelijk vaker langskomen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.