Welke kwaliteiten heeft een carwash-medewerker absoluut nodig?

Het vinden van geschikt personeel voor wasgelegenheden is geen gemakkelijke opgave. Net als in andere sectoren het geval is, is het verloop vaak erg groot. Hoe zorg je ervoor dat je werknemers betrokken blijven bij jouw onderneming? En over welke eigenschappen moet een carwash-medewerker eigenlijk beschikken om succesvol in zijn job te zijn? Opleidster Ashton Hines van Car Wash College geeft advies en tips.

Hines helpt het Amerikaanse SONNY’s CarWash Equipment Division bij het opleiden en coachen van personeelsleden. Om ervoor te zorgen dat werknemers zich betrokken voelen bij het bedrijf waarvoor ze werken, is aandacht nodig. Aandacht in de vorm van persoonlijke ontwikkeling. “Ik hoorde iemand ooit zeggen dat het ‘belangrijker is om harder aan jezelf te werken dan voor je baas’. Die opmerking onderschrijf ik”, stelt Hines. “Door in jezelf te investeren en een beter mens te worden, groei je ook als medewerker. Uiteindelijk profiteer niet alleen jij, maar je hele omgeving daarvan. Als ik een zelfverzekerd en tevreden persoon ben, sta ik namelijk positief in het leven. Er zijn geen belemmeringen meer, maar alleen maar kansen. Als je zo in het leven staat, neem je die mentaliteit ook mee naar je werk. Persoonlijke groei is ontzettend belangrijk en – voor veel mensen gelukkig – veel waardevoller dan een dik salaris.”

Het aanbieden van trainingen, cursussen en opleidingen aan werknemers is erg belangrijk vindt Hines: “Door zulke mogelijkheden te bieden, kun je een betere band met je personeel opbouwen en hen aan je bedrijf binden. Als je een trouwe groep om je heen hebt gebouwd, begint de volgende stap: verdere professionalisering. Een goede werknemer beschikt over specifieke eigenschappen die onontbeerlijk zijn in elke wasgelegenheid. Denk dan aan respect voor de veiligheidseisen, verschijning, productiviteit, klantgerichtheid, communicatieve vaardigheden en tot slot gezond boerenverstand.”

Verschillende factoren

In een omgeving zoals een wasgelegenheid heb je met verschillende factoren te maken. De vloer kan glad zijn en er wordt met specifieke apparatuur gewerkt waarvoor kennis nodig is. “De medewerkers moeten exact weten waar de noodstop zit en direct op gevaarlijke situaties inspelen. Bij twijfel op de noodstop drukken dus. Daarnaast moeten er minimaal twee gekwalificeerde beheerders aanwezig zijn als er onderhoud of reparaties gepleegd worden aan de machines. Het is daarbij essentieel dat deze mensen de veiligheidsinstructies nauwlettend opvolgen bij deze werkzaamheden, zodat de kans op ongelukken geminimaliseerd wordt.”

Onder verschijning wordt het uiterlijk van het personeel verstaan. “Dit is ook een extreem belangrijk aspect van je bedrijfsvoering. Medewerkers moeten er netjes en verzorgd uitzien, omdat zij nu eenmaal het visitekaartje van je bedrijf zijn. Zorg er daarom voor dat je medewerkers fraaie bedrijfskleding dragen en beleefd zijn. De eerste indruk telt. Een wasgelegenheid ‘verkoopt’ schone auto’s, dus zul je ervoor moeten zorgen dat je een frisse uitstraling hebt. Het personeel moet ook aan deze eisen voldoen en op tijd komen, goed uitgerust zijn en er onberispelijk uitzien.”

Onmisbare eigenschap

Initiatief tonen, is een eigenschap die onmisbaar is in deze branche, stelt Hines: “Er is altijd wel iets te doen in een wasgelegenheid. Als het rustig is, betekent dat niet dat je niet productief hoeft te zijn. Een goede werknemer ziet altijd werk. Rondhangen is uit den boze. Tijdens kalme momenten kan er bijvoorbeeld gepoetst worden. Ook het legen van vuilnisbakken, het schoonmaken van wasinstallaties en poetsdoeken vouwen behoren tot takenpakket. Zorg ervoor dat je personeel weet wat er van hen verwacht wordt.”

Klanttevredenheid is de sleutel voor succes. “Wat klanten bijblijft van hun bezoek aan een carwash is hoe ze behandeld werden. Persoonlijke aandacht van een vriendelijke medewerker is daarom goud waard. Hoe goed een auto ook gewassen werd of hoe fijn het stofzuigplein ook was: een chagrijnige medewerker kan dat allemaal teniet doen en een goede carwash in een slechte beleving veranderen. Dat kost je gegarandeerd klanten”, verduidelijkt Hines.

Ontevreden

Een goede werknemer beschikt over een aantal talenten om klanten te helpen. “Onder deze vaardigheden behoren het geven van aandacht aan klanten. Als een bezoeker binnenrijdt, moet hij begroet worden door het personeel. Ook op het stofzuigplein moet een medewerker beschikbaar zijn die klanten te woord kan staan. Een ander punt is dat de klanten vriendelijk en enthousiast aangesproken worden. Ook moet de behoefte van de klant op de eerste plaats staan, zodat geen enkele bezoeker ontevreden het pand verlaat. Loyaliteitsprogramma’s promoten om trouwe klanten te belonen voor hun bezoek behoort ook tot het takenpakket van de medewerkers.”

Een goede werknemer is communicatief vaardig. “Dat moet op elk vlak het geval zijn. Ook schriftelijk en telefonisch moeten klanten prettig te woord gestaan worden”, verduidelijkt Hines. “Het is zaak om je mensen goed te instrueren hoe ze moeten communiceren per e-mail, telefoon en brief. Daarnaast moet je als ondernemer ook goed weten hoe jij zelf met je personeel communiceert. Een wasstraat-medewerker moet op een andere manier aangesproken worden als een marketeer bijvoorbeeld. De kunst is om verschillende mensen op verschillende, maar passende manieren, aan te spreken.”

Boerenverstand

Misschien wel de belangrijkste eigenschap is het gebruik van het gezonde boerenverstand. “Het grote geheel zien, is essentieel. Je moet het overzicht houden. Dat doe je door goed naar de wensen van klanten en je werknemers te luisteren. Door deze in kaart te brengen, kun je gerichte stappen zetten en je bedrijf en personeel naar een hoger niveau tillen. Het fijne van al deze opgesomde eigenschappen is dat ze allemaal aan te leren zijn”, besluit Hines.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.