Contactloos betalen in opmars, ook bij carwashes

Wikimedia Commons

Het percentage contactloze betalingen in de carwash is flink gestegen sinds het begin van de coronacrisis. Eind 2020 waren bijna negen op de tien betalingen contactloos, terwijl het percentage begin vorig jaar nog op zo’n driekwart lag. Het blijkt uit cijfers van Extendas. 

Consumenten rekenen sinds het begin van de coronacrisis vaker contactloos af aan de kassa. Deze betaalmethode gaat ten koste van het pinnen en afrekenen met contant geld, dat meldden de Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank eind vorig jaar.

Ook bij de carwash is die stijging duidelijk te merken. Softwarebedrijf Extendas meldt na vragen van CarwashPro dat de percentages contactloos betalen gedurende 2020 van 75 procent naar 88 procent zijn gestegen.

Automatisering

De coronacrisis blijkt een aanjager van automatisering voor de wasstraat. “We zien de behoefte aan automatisering en contactloos ook steeds meer terug bij onze klanten en prospects,” zegt Marieke Beld van Extendas. “En ontwikkelingen op het gebied van vouchers, waspassen en QR-codes integreren wij ook in onze producten. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Walnut loyalty, waarbij wasprogramma’s dia via de Walnut webshop van die betreffende ondernemer verkocht worden en vervolgens kunnen deze (via smartphone) gescand worden bij onze betaalautomaat. In dat geval gaat het om een QR-code. Voor vouchers, abonnementen en waspassen geldt hetzelfde: via QR-code of kentekencamera kunnen klanten snel, makkelijk en contactloos betalen en hun auto laten wassen.”

Betaalmethode

Afgelopen oktober was 67 procent van alle betalingen in Nederland aan de kassa contactloos, tegenover zo’n 50 procent aan het begin van het jaar. Het is inmiddels tevens de betaalmethode die de voorkeur heeft van een meerderheid van de Nederlanders. Bovendien verwachten veel consumenten contactloos te zullen blijven betalen.

Praktijkvoorbeeld

Op de facebookpagina van Extendas is een mooi praktijkvoorbeeld te vinden. Carwash Center de Klein Odijk stapte in november over op onbemand klanten ontvangen en betalen. In samenwerking met Mokobouw is de SPINopt betaalautomaat en aansturing bij deze wasgelegenheid geïnstalleerd. Zie de video hieronder voor een impressie.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Contactloos betalen in opmars, ook bij carwashes | CarwashPro

Contactloos betalen in opmars, ook bij carwashes

Wikimedia Commons

Het percentage contactloze betalingen in de carwash is flink gestegen sinds het begin van de coronacrisis. Eind 2020 waren bijna negen op de tien betalingen contactloos, terwijl het percentage begin vorig jaar nog op zo’n driekwart lag. Het blijkt uit cijfers van Extendas. 

Consumenten rekenen sinds het begin van de coronacrisis vaker contactloos af aan de kassa. Deze betaalmethode gaat ten koste van het pinnen en afrekenen met contant geld, dat meldden de Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank eind vorig jaar.

Ook bij de carwash is die stijging duidelijk te merken. Softwarebedrijf Extendas meldt na vragen van CarwashPro dat de percentages contactloos betalen gedurende 2020 van 75 procent naar 88 procent zijn gestegen.

Automatisering

De coronacrisis blijkt een aanjager van automatisering voor de wasstraat. “We zien de behoefte aan automatisering en contactloos ook steeds meer terug bij onze klanten en prospects,” zegt Marieke Beld van Extendas. “En ontwikkelingen op het gebied van vouchers, waspassen en QR-codes integreren wij ook in onze producten. Zo werken we bijvoorbeeld samen met Walnut loyalty, waarbij wasprogramma’s dia via de Walnut webshop van die betreffende ondernemer verkocht worden en vervolgens kunnen deze (via smartphone) gescand worden bij onze betaalautomaat. In dat geval gaat het om een QR-code. Voor vouchers, abonnementen en waspassen geldt hetzelfde: via QR-code of kentekencamera kunnen klanten snel, makkelijk en contactloos betalen en hun auto laten wassen.”

Betaalmethode

Afgelopen oktober was 67 procent van alle betalingen in Nederland aan de kassa contactloos, tegenover zo’n 50 procent aan het begin van het jaar. Het is inmiddels tevens de betaalmethode die de voorkeur heeft van een meerderheid van de Nederlanders. Bovendien verwachten veel consumenten contactloos te zullen blijven betalen.

Praktijkvoorbeeld

Op de facebookpagina van Extendas is een mooi praktijkvoorbeeld te vinden. Carwash Center de Klein Odijk stapte in november over op onbemand klanten ontvangen en betalen. In samenwerking met Mokobouw is de SPINopt betaalautomaat en aansturing bij deze wasgelegenheid geïnstalleerd. Zie de video hieronder voor een impressie.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.