‘Door mensen uit hun comfortzone te halen, bereik je meer’

Acht maanden geleden nam Mark Jacobs het stokje over van Ton Janssen die sindsdien als adviseur en actief verkoper nog jaren bij de organisatie betrokken blijft. Sindsdien wordt EenzetCarwash door een nieuwe directeur geleid. Deze wisseling van de wacht heeft een aantal veranderingen met zich meegebracht. CarwashPro sprak met Jacobs over zijn bedrijfsvoering: “Ik wilde een efficiencyslag doorvoeren.”

EenzetCarwash beter op de kaart zetten, was het streven van Jacobs. Een kernwoord daarbij is ‘groei’. “Groei kan op verschillende manieren. In de breedte kan dat door je assortiment uit te breiden. Groei in de diepte kan door je marktaandeel te vergroten”, vertelt Jacobs. Persoonlijke groei stond echter ook op de agenda. “Het is belangrijk dat je mensen motiveert en bij de organisatie blijft betrekken. Door mensen meer verantwoordelijkheid te geven of uit hun comfortzone te halen en nieuwe dingen te laten doen, haal je het beste bij hen naar boven. Zelfontplooiing vraagt echter een bepaalde mindset, omdat je uit een bepaald stramien moet komen. Van mensen die al jarenlang op dezelfde manier werken, kun je niet verwachten dat ze ineens op een andere wijze opereren. Dat stramien moet doorbroken worden en dat kost tijd.”

Commentaar is een handige tool om te weten te komen, waar verbetering mogelijk is. Voorwaarde is wel dat deze kritiek op de juiste manier gegeven wordt. “Feedback van werknemers en klanten is ontzettend nuttig en we staan daar ook open voor. Het is belangrijk dat die feedback wel op de juiste plaats terechtkomt en dat mensen zich durven te uiten. Commentaar leveren in de kantine of op de gang over de bedrijfsvoering heeft geen enkele zin. Daar bereik je niets mee en dat levert alleen maar negativiteit op. Kritiek is goed, mits het op de goede plek terechtkomt en geuit wordt. Daarom vinden we het belangrijk dat het personeel weet dat het geven van hun mening tijdens periodiek overleg het beste is. Zo komt hun feedback namelijk bij de juiste kanalen terecht”, stelt Jacobs. 

Anticiperen op trends

“Mensen die al tientallen jaren bij een bedrijf werken kun je niet in een keer veranderen”, zegt Jacobs. Volgens de directeur staan oudgedienden echter wel open voor nieuwe zienswijzen: “Door naar hen luisteren en te vragen waarom zij op een bepaalde manier werken, laat je weten dat je waarde hecht aan hun mening. Wat maakt deze manier beter? Leg het mij uit. Door hen uit te dagen en aan het denken te zetten, kun je verandering teweegbrengen. Zo ontstaat sturing en duidelijkheid en kun je richting geven. Deze cultuuromslag kost tijd en moeite, maar dat is het allemaal waard. De neuzen moeten dezelfde kant opstaan. Het personeelsbestand van EenzetCarwash is erg gemêleerd. We hebben oude rotten in dienst, maar ook enthousiaste nieuwkomers. Juist die uitwisseling van kennis en frisse ideeën en benaderingen werkt. Zo ontstaat een erg prettige en inspirerende dynamiek. Kennisoverdracht is zeer belangrijk en daarom zijn scholing en training heel belangrijk binnen deze organisatie.”

Directeur Mark Jacobs (staand) voerde een aantal veranderingen door. Zo stelde hij een managementteam samen bestaande uit drie onderdelen: techniek, nieuwbouw en aftersales. Jos van Zomeren (links) is verantwoordelijk voor de afdeling techniek, Jan van Dillen (midden) buigt zich over nieuwbouw en Koen Hoffland (rechts) maakt zich sterk voor de afdeling aftersales.

De mens achter de werknemer staat centraal bij EenzetCarwash. “Het liefst wil je elke medewerker persoonlijke aandacht geven, maar dat kan ik niet alleen. Dertig werknemers dagelijks persoonlijk spreken, is ondoenlijk”, verduidelijkt Jacobs. “Dat is dan ook de reden dat ik een managementteam heb opgezet. Er zijn nu vier leidinggevenden in plaats van een, zodat het geven van persoonlijke aandacht vereenvoudigd wordt. Het managementteam komt een keer in de twee weken samen. Dan onderzoeken we op hoofdlijnen waar verbeterpunten mogelijk zijn en kijken we tevens vooruit. Welke ontwikkelingen komen eraan en op welke trends moeten we anticiperen? Door gestructureerd overleg te plegen, ontstaat overzicht en voorkom je onduidelijkheden. Na afloop van zo’n vergadering worden actiepunten opgesteld en vervolgens opgevolgd. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.”

Turnkey

Jacobs is gewend om voor grotere bedrijven te werken en dat maakt zijn nieuwe werkplek juist zo aantrekkelijk voor het. “Wat EenzetCarwash zo’n leuk bedrijf maakt om voor te werken, is vanwege de mensen. De organisatiestructuur is laagdrempelig en persoonlijke aandacht is heel belangrijk. Alle schakels zijn even belangrijk. De potentie om nog groter te worden en de wil om het steeds beter te doen, is een sterke drijfveer binnen deze organisatie. We zijn een onafhankelijk bedrijf en geen dochteronderneming. We zitten niet in een keurslijf en trekken ons eigen plan. De flexibiliteit en knowhow binnen deze organisatie maakt ons onderscheidend. Maatwerk bieden, behoort tot onze expertise. We kunnen veel in eigen beheer ontwikkelen en we worden daardoor serieus genomen. Toegevoegde waarde bieden, is ons doel en daarin gaan we heel ver. Dozenschuivers zijn we absoluut niet”, zegt hij lachend.

Ontzorging bieden, behoort tot de core business van het bedrijf uit Andelst. Klanten kunnen vanaf het begin van een project begeleid worden. “Het begint al bij de keuze van een locatie. Is een weiland een juiste keuze om een carwash te bouwen? Dat zijn locatiespecifieke vragen die we afzonderlijk beoordelen. We kijken en denken met de klant mee. Als men een geschikte plek heeft gevonden, kunnen wij aan de slag gaan met het begeleiden van de aanvraag van vergunningen. Ook kijken we naar meerdere zaken op bouwgebied die van toepassing zijn op deze nieuwbouwprojecten. Alles moet kloppen en afgetikt zijn, voordat de werkzaamheden starten. Die benodigde kennis hebben wij in huis en we kunnen klanten met de juiste partijen in contact brengen. Zo worden ze volledig ontzorgd. We kunnen alles turnkey opleveren en daardoor voor doorloopverkorting zorgen. We willen klanten zo snel mogelijk helpen om hun project te realiseren. Dat doen we door de procesvoorbereiding, projectbegeleiding en procesoptimalisering voor onze rekening te houden”, besluit Jacobs.

Lees ook:

  • ‘Mensen staan altijd open voor verbetering’

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Door mensen uit hun comfortzone te halen, bereik je meer’ | CarwashPro

‘Door mensen uit hun comfortzone te halen, bereik je meer’

Acht maanden geleden nam Mark Jacobs het stokje over van Ton Janssen die sindsdien als adviseur en actief verkoper nog jaren bij de organisatie betrokken blijft. Sindsdien wordt EenzetCarwash door een nieuwe directeur geleid. Deze wisseling van de wacht heeft een aantal veranderingen met zich meegebracht. CarwashPro sprak met Jacobs over zijn bedrijfsvoering: “Ik wilde een efficiencyslag doorvoeren.”

EenzetCarwash beter op de kaart zetten, was het streven van Jacobs. Een kernwoord daarbij is ‘groei’. “Groei kan op verschillende manieren. In de breedte kan dat door je assortiment uit te breiden. Groei in de diepte kan door je marktaandeel te vergroten”, vertelt Jacobs. Persoonlijke groei stond echter ook op de agenda. “Het is belangrijk dat je mensen motiveert en bij de organisatie blijft betrekken. Door mensen meer verantwoordelijkheid te geven of uit hun comfortzone te halen en nieuwe dingen te laten doen, haal je het beste bij hen naar boven. Zelfontplooiing vraagt echter een bepaalde mindset, omdat je uit een bepaald stramien moet komen. Van mensen die al jarenlang op dezelfde manier werken, kun je niet verwachten dat ze ineens op een andere wijze opereren. Dat stramien moet doorbroken worden en dat kost tijd.”

Commentaar is een handige tool om te weten te komen, waar verbetering mogelijk is. Voorwaarde is wel dat deze kritiek op de juiste manier gegeven wordt. “Feedback van werknemers en klanten is ontzettend nuttig en we staan daar ook open voor. Het is belangrijk dat die feedback wel op de juiste plaats terechtkomt en dat mensen zich durven te uiten. Commentaar leveren in de kantine of op de gang over de bedrijfsvoering heeft geen enkele zin. Daar bereik je niets mee en dat levert alleen maar negativiteit op. Kritiek is goed, mits het op de goede plek terechtkomt en geuit wordt. Daarom vinden we het belangrijk dat het personeel weet dat het geven van hun mening tijdens periodiek overleg het beste is. Zo komt hun feedback namelijk bij de juiste kanalen terecht”, stelt Jacobs. 

Anticiperen op trends

“Mensen die al tientallen jaren bij een bedrijf werken kun je niet in een keer veranderen”, zegt Jacobs. Volgens de directeur staan oudgedienden echter wel open voor nieuwe zienswijzen: “Door naar hen luisteren en te vragen waarom zij op een bepaalde manier werken, laat je weten dat je waarde hecht aan hun mening. Wat maakt deze manier beter? Leg het mij uit. Door hen uit te dagen en aan het denken te zetten, kun je verandering teweegbrengen. Zo ontstaat sturing en duidelijkheid en kun je richting geven. Deze cultuuromslag kost tijd en moeite, maar dat is het allemaal waard. De neuzen moeten dezelfde kant opstaan. Het personeelsbestand van EenzetCarwash is erg gemêleerd. We hebben oude rotten in dienst, maar ook enthousiaste nieuwkomers. Juist die uitwisseling van kennis en frisse ideeën en benaderingen werkt. Zo ontstaat een erg prettige en inspirerende dynamiek. Kennisoverdracht is zeer belangrijk en daarom zijn scholing en training heel belangrijk binnen deze organisatie.”

Directeur Mark Jacobs (staand) voerde een aantal veranderingen door. Zo stelde hij een managementteam samen bestaande uit drie onderdelen: techniek, nieuwbouw en aftersales. Jos van Zomeren (links) is verantwoordelijk voor de afdeling techniek, Jan van Dillen (midden) buigt zich over nieuwbouw en Koen Hoffland (rechts) maakt zich sterk voor de afdeling aftersales.

De mens achter de werknemer staat centraal bij EenzetCarwash. “Het liefst wil je elke medewerker persoonlijke aandacht geven, maar dat kan ik niet alleen. Dertig werknemers dagelijks persoonlijk spreken, is ondoenlijk”, verduidelijkt Jacobs. “Dat is dan ook de reden dat ik een managementteam heb opgezet. Er zijn nu vier leidinggevenden in plaats van een, zodat het geven van persoonlijke aandacht vereenvoudigd wordt. Het managementteam komt een keer in de twee weken samen. Dan onderzoeken we op hoofdlijnen waar verbeterpunten mogelijk zijn en kijken we tevens vooruit. Welke ontwikkelingen komen eraan en op welke trends moeten we anticiperen? Door gestructureerd overleg te plegen, ontstaat overzicht en voorkom je onduidelijkheden. Na afloop van zo’n vergadering worden actiepunten opgesteld en vervolgens opgevolgd. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.”

Turnkey

Jacobs is gewend om voor grotere bedrijven te werken en dat maakt zijn nieuwe werkplek juist zo aantrekkelijk voor het. “Wat EenzetCarwash zo’n leuk bedrijf maakt om voor te werken, is vanwege de mensen. De organisatiestructuur is laagdrempelig en persoonlijke aandacht is heel belangrijk. Alle schakels zijn even belangrijk. De potentie om nog groter te worden en de wil om het steeds beter te doen, is een sterke drijfveer binnen deze organisatie. We zijn een onafhankelijk bedrijf en geen dochteronderneming. We zitten niet in een keurslijf en trekken ons eigen plan. De flexibiliteit en knowhow binnen deze organisatie maakt ons onderscheidend. Maatwerk bieden, behoort tot onze expertise. We kunnen veel in eigen beheer ontwikkelen en we worden daardoor serieus genomen. Toegevoegde waarde bieden, is ons doel en daarin gaan we heel ver. Dozenschuivers zijn we absoluut niet”, zegt hij lachend.

Ontzorging bieden, behoort tot de core business van het bedrijf uit Andelst. Klanten kunnen vanaf het begin van een project begeleid worden. “Het begint al bij de keuze van een locatie. Is een weiland een juiste keuze om een carwash te bouwen? Dat zijn locatiespecifieke vragen die we afzonderlijk beoordelen. We kijken en denken met de klant mee. Als men een geschikte plek heeft gevonden, kunnen wij aan de slag gaan met het begeleiden van de aanvraag van vergunningen. Ook kijken we naar meerdere zaken op bouwgebied die van toepassing zijn op deze nieuwbouwprojecten. Alles moet kloppen en afgetikt zijn, voordat de werkzaamheden starten. Die benodigde kennis hebben wij in huis en we kunnen klanten met de juiste partijen in contact brengen. Zo worden ze volledig ontzorgd. We kunnen alles turnkey opleveren en daardoor voor doorloopverkorting zorgen. We willen klanten zo snel mogelijk helpen om hun project te realiseren. Dat doen we door de procesvoorbereiding, projectbegeleiding en procesoptimalisering voor onze rekening te houden”, besluit Jacobs.

Lees ook:

  • ‘Mensen staan altijd open voor verbetering’

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.