Dit is het carwashnieuws van de Tankstation Vakbeurs
De Tankstation & Carwash Vakbeurs zit er weer op. Het belangrijkste aspect van deze editie was misschien wel dat mensen elkaar weer in het echt konden ontmoeten. In veel stands was dan ook ruimte gemaakt voor een goed gesprek met daarbij een vers gezet bakkie koffie, zoals bijvoorbeeld bij TSG en Christ. Ook werd veel gedemonstreerd en was er veel te proeven: van schuimlansen, rollovers en betaalsystemen tot skyr, hete tostiâs en gekookte eitjes.
Deze editie is er veel carwashnieuws te zien. Opvallend zijn de innovaties voor de onbemande locaties met rollovers en wasboxen. Waar de meeste ontwikkeling in de sector de afgelopen periode leek te zitten bij grote stand-alone wasstraten, is er nu veel aandacht voor de (onbemande) carwash naast het tankstation. Hoe kan het gebruikersgemak geoptimaliseerd? Hoe worden de wasresultaten beter? Hoe maak je betalen makkelijk? Op die vragen hadden de exposanten van de beurs antwoord.
Betalen via de QR-code
Mike Hoffs was op de beurs te vinden met PayQue. Deze onderneming staat voor hergebruik van bestaande dispensers voor bijvoorbeeld droogdoekjes of geurhangers dankzij digitalisering van het betalen. via een QR-code komt de koper in een betaalomgeving die is toegespitst op de aanbieder, afrekenen gebeurt via iDeal. Hoffs: âSommige automaten kunnen nog jaren mee. Door met QR te werken, hoef je aan de apparatuur niets te verbouwen. Natuurlijk is een dispenser wel op te knappen met bijvoorbeeld bestickering of led-verlichting.â
Het succes van de rollover
Ook CMPS houdt zich bezig met het digitaliseren van betalen. CMPS staat voor Custom Made Payment Solutions. Mede-oprichter Edward van Bommel vertelt dat onder invloed van corona het contactloos betalen een vlucht heeft genomen. CMPS biedt betaalterminals die aan te sluiten zijn op de wasapparatuur van verschillende klanten. âHet afrekenen bepaalt mede het succes van een rolloverâ, vindt Van Bommel. âDoor gemakkelijk afrekenen bij de machine mogelijk te maken, neemt het aantal wassingen simpelweg toe.â
Van Bommel merkt op dat betalen aan de terminal de laatste anderhalf jaar flink meer is geaccepteerd en wordt gebruikt door zowel wasklanten als de ondernemers. Op de stand staan vier verschillende terminals. Van Bommel noemt het âenablersâ: âde techniek die erachter zit, is wat ertoe doet. Aansluiting op waspassen, kentekenherkenning, loyaltyprogrammaâs⊔
En wie twijfelt aan betalen bij de carwash omdat hij liever de klant eerst in de shop ziet? Die moet zich volgens Van Bommel verdiepen in cross-selling. âGeef korting op de wasbeurt bij een broodje, of korting op het broodje bij een wasbeurt. Daar trek je meer aandacht mee.â
Digitaal bestellen
Robert Ongenae van Clean Fox introduceerde Koch Chemie tijdens de beurs. Een premium merk op het gebied van carwashchemie. Koch is geen onbekende voor poetsbedrijven en dankzij Clean Fox wordt het merk nu ook voor carwashes breed beschikbaar.
WashTec liet onder meer een schuimlans en schuim (van het merk Auwa Green Car Care) zien. Sean Brown van WashTec wijst naar de QR-code op de machine. Ook hier wordt ingezet op gemak voor de ondernemer. âScan die maar eens. Als klant van WashTec kom je dan meteen in een bestelomgeving terecht waar je je eigen producten kunt bijbestellen. Geen gedoe met een notitieboekje in de technische ruimte, gewoon scannen en invoeren wat je nodig hebt.â
Samenvatting
Een korte samenvatting van wat er nog meer te zien was: stevige vloeren bij zowel Mesa Coatings als Huibregts Floor Systems, een spectaculaire rollover van Istobal bij EenzetCarwash, wasboxen en een rollover bij Adriateh, frisse chemie bij Kenotek en bij Dr. Stöcker, fotowandpanelen bij Cleanbuild, mattenreinigers en meer bij Hansa, een alles-in-één terminal bij Ergox, wasapparatuur bij Savona, textielwasmachines bij Prontophot en wassen op locatie bij de Carwashbutler.
Bekijk hieronder de sfeerimpressie van al het carwashnieuws van de Tankstation & Carwash Vakbeurs. Tot volgend jaar!