‘Dure wasprogramma’s verre van overbodig’

Dure wasprogramma’s met bodemreiniging zijn overbodig, kopte de Duitse tegenhanger van de ANWB vorige week. Grote onzin, zeggen de Nederlandse brancheverenigingen BETA en Bovag, die beide Nederlandse carwashes vertegenwoordigen. Wasstraten werken tegenwoordig met een acceptabele druk voor de bodemreiniging en het moderne borstelmateriaal voorkomt krassen.

Dure programma’s in de wasstraat zijn niet beter, ze zouden juist averechts werken en schade aan de auto kunnen veroorzaken, beargumenteerd de ADAC (de Duitse evenknie van de ANWB). De vereniging zette vorige week in een persbericht uiteen waarom je juist niet voor een uitgebreid wasprogramma zou moeten kiezen. Dat bericht is ondertussen overgenomen door andere media, zoals het AD.

De berichtgeving van de ADAC is nogal tegenstrijdig. Enerzijds adviseren ze om geen duur programma te kiezen, anderzijds wijzen ze wel op het belang van een voorwas en lakverzegeling – vaak onderdeel van de uitgebreide wasprogramma’s.

Bodemreiniging

Bodemreiniging zou zelfs tot problemen kunnen leiden, met name bij oudere voertuigen, concludeert de ADAC. Hier zou bij het reinigen vocht de via openingen in de bodemplaat kunnen binnendringen. Woordvoerder Tom Huyskens van de Bovag noemt de bodemreiniging wel degelijk van belang, net als zijn collega bij BETA. Samen vertegenwoordigen zij een groot aantal carwashes in Nederland. “Tegenwoordig is de carrosserie van veel auto’s voor grote delen ook van kunststof, dus die argumentatie ontgaat mij een beetje. Dat bodemreiniging voor oude auto’s schadelijk kan zijn, kan kloppen, voor zover dat met hoge druk gebeurt. Tegenwoordig gebeurt dat echter middels spoeling, dus ook daar zit geen risico aan. De pekel en modder kan zich bovendien ophopen in wielkasten en onderdelen aantasten.”

Ewout Klok van de BETA sluit zich bij deze argumentatie aan. “Aan de onderkant van de auto zitten veel draaiende delen en diverse slangen die gevoelig zijn voor pekel, modder en stof. De bodemreinigers van nu spuiten met acceptabele druk ook deze onderdelen schoon zodat dit beschadigingen juist voorkomt. Het is daarom heel belangrijk met enige regelmaat ook de bodem te laten wassen.” Hij vervolgt: “In het geval van oude auto’s met corrosieverschijnselen in de bodemplaat, kunnen we ons voorstellen dat een bodemreiniger niet aan te bevelen is, in alle andere gevallen juist wel.”

Lakbescherming

De Duitsers zetten in het bericht uiteen dat een finish met lakbeschermer wel aan te raden is ter bescherming tegen zonlicht, hars, vogelpoep en stuifmeel. En laat die beschermlaag nu vaak juist onderdeel zijn van de duurdere wasprogramma’s. Ewout Klok: “De duurdere wasprogramma’s zijn meestal voorzien van lakbeschermers zoals polish en wax de alleen de lak extra beschermen en zeker niet van toepassing zijn voor de bodem van de auto.”

De duurdere programma’s zijn daarmee verre van overbodig.

Steenslag

Tot slot adviseert de ADAC de consument om te kiezen voor een wasgelegenheid met voorwas om zo krassen in de lak te voorkomen. Onterecht, oordelen BETA en Bovag opnieuw. Klok legt uit dat de moderne wasgelegenheid zodanige borstels gebruikt waar juist geen steentjes of ander hard materiaal in blijft hangen.

Ondanks de tegenstrijdigheden en argumenten die eenvoudig te weerleggen zijn, sluit de Duitse club nog wel af met zinvol advies. Wie schade ontdekt aan de auto, bijvoorbeeld door steenslag, doet er goed aan om de auto meteen te laten behandelen om zo roestschade en dure reparaties te voorkomen. Ook adviseert de ADAC om vooral ook de binnenkant van de auto te poetsen en om de juiste ruitenvloeistof te gebruiken: in de winter zijn dat antivries-producten, in de zomer juist weer middelen die viezigheid van insecten verwijderen. Het zijn producten die vaak te koop zijn bij een carwash.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Dure wasprogramma’s verre van overbodig’ | CarwashPro

‘Dure wasprogramma’s verre van overbodig’

Dure wasprogramma’s met bodemreiniging zijn overbodig, kopte de Duitse tegenhanger van de ANWB vorige week. Grote onzin, zeggen de Nederlandse brancheverenigingen BETA en Bovag, die beide Nederlandse carwashes vertegenwoordigen. Wasstraten werken tegenwoordig met een acceptabele druk voor de bodemreiniging en het moderne borstelmateriaal voorkomt krassen.

Dure programma’s in de wasstraat zijn niet beter, ze zouden juist averechts werken en schade aan de auto kunnen veroorzaken, beargumenteerd de ADAC (de Duitse evenknie van de ANWB). De vereniging zette vorige week in een persbericht uiteen waarom je juist niet voor een uitgebreid wasprogramma zou moeten kiezen. Dat bericht is ondertussen overgenomen door andere media, zoals het AD.

De berichtgeving van de ADAC is nogal tegenstrijdig. Enerzijds adviseren ze om geen duur programma te kiezen, anderzijds wijzen ze wel op het belang van een voorwas en lakverzegeling – vaak onderdeel van de uitgebreide wasprogramma’s.

Bodemreiniging

Bodemreiniging zou zelfs tot problemen kunnen leiden, met name bij oudere voertuigen, concludeert de ADAC. Hier zou bij het reinigen vocht de via openingen in de bodemplaat kunnen binnendringen. Woordvoerder Tom Huyskens van de Bovag noemt de bodemreiniging wel degelijk van belang, net als zijn collega bij BETA. Samen vertegenwoordigen zij een groot aantal carwashes in Nederland. “Tegenwoordig is de carrosserie van veel auto’s voor grote delen ook van kunststof, dus die argumentatie ontgaat mij een beetje. Dat bodemreiniging voor oude auto’s schadelijk kan zijn, kan kloppen, voor zover dat met hoge druk gebeurt. Tegenwoordig gebeurt dat echter middels spoeling, dus ook daar zit geen risico aan. De pekel en modder kan zich bovendien ophopen in wielkasten en onderdelen aantasten.”

Ewout Klok van de BETA sluit zich bij deze argumentatie aan. “Aan de onderkant van de auto zitten veel draaiende delen en diverse slangen die gevoelig zijn voor pekel, modder en stof. De bodemreinigers van nu spuiten met acceptabele druk ook deze onderdelen schoon zodat dit beschadigingen juist voorkomt. Het is daarom heel belangrijk met enige regelmaat ook de bodem te laten wassen.” Hij vervolgt: “In het geval van oude auto’s met corrosieverschijnselen in de bodemplaat, kunnen we ons voorstellen dat een bodemreiniger niet aan te bevelen is, in alle andere gevallen juist wel.”

Lakbescherming

De Duitsers zetten in het bericht uiteen dat een finish met lakbeschermer wel aan te raden is ter bescherming tegen zonlicht, hars, vogelpoep en stuifmeel. En laat die beschermlaag nu vaak juist onderdeel zijn van de duurdere wasprogramma’s. Ewout Klok: “De duurdere wasprogramma’s zijn meestal voorzien van lakbeschermers zoals polish en wax de alleen de lak extra beschermen en zeker niet van toepassing zijn voor de bodem van de auto.”

De duurdere programma’s zijn daarmee verre van overbodig.

Steenslag

Tot slot adviseert de ADAC de consument om te kiezen voor een wasgelegenheid met voorwas om zo krassen in de lak te voorkomen. Onterecht, oordelen BETA en Bovag opnieuw. Klok legt uit dat de moderne wasgelegenheid zodanige borstels gebruikt waar juist geen steentjes of ander hard materiaal in blijft hangen.

Ondanks de tegenstrijdigheden en argumenten die eenvoudig te weerleggen zijn, sluit de Duitse club nog wel af met zinvol advies. Wie schade ontdekt aan de auto, bijvoorbeeld door steenslag, doet er goed aan om de auto meteen te laten behandelen om zo roestschade en dure reparaties te voorkomen. Ook adviseert de ADAC om vooral ook de binnenkant van de auto te poetsen en om de juiste ruitenvloeistof te gebruiken: in de winter zijn dat antivries-producten, in de zomer juist weer middelen die viezigheid van insecten verwijderen. Het zijn producten die vaak te koop zijn bij een carwash.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.