Suriname ziet toename in carwashbedrijven

Langs de doorgaande wegen in Suriname kom je steeds vaker een carwash tegen. De wasgelegenheden zijn vaak eenvoudige garage-achtige contructies waar twee tot drie personenauto’s tegelijk terecht kunnen. Op het eerste gezicht lijken deze carwashes een ‘hossel’, maar dat is allerminst het geval, schrijft Stanley Sidoel in het Dagblad Suriname.

Bij de Surinaamse Kamer van Koophandel (de KKF) zijn ondertussen meer dan 300 carwashbedrijven geregistreerd. Dat er groei in het aantal zit heeft volgens Sidoel alles te maken met een behoefte van autobezitters. De ondernemingen bieden gemak en het voertuig ziet er goed verzorgd uit – en dat zegt weer iets over de persoonlijkheid van de bestuurder. Een auto is niet per se een luxe meer in het land, maar blijft wel een kostbare investering waardoor onderhouden van de auto van groot belang is.

Concurrentie is groot

Sidoel voerde namens de krant gesprekken met carwashmedewerkers. Het blijkt dat de concurrentie in de sector sterk is. De kwaliteit van de dienst zegt veel over het klantenbestand. Vaak komen klanten wekelijks, tweewekelijks of maandelijks terug voor een wasbeurt of binnenreiniging. De tarieven schommelen tussen de SRD 60 en SRD 200 (dat is 2,50 tot 8 euro). Klanten letten op zaken als de inrichting van het bedrijf, aantal parkeerplaatsen, wachtruimte en hoe zorgzaam er met de auto wordt omgegaan. Een gemiddelde van 20 tot 30 auto’s per dag is geen uitzondering, en net als in Nederland wordt er bij mooi weer meer gewassen. In coronatijd is de aanloop enigszins gedaald, maar niet zodanig dat er bedrijven moesten sluiten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Suriname ziet toename in carwashbedrijven | CarwashPro

Suriname ziet toename in carwashbedrijven

Langs de doorgaande wegen in Suriname kom je steeds vaker een carwash tegen. De wasgelegenheden zijn vaak eenvoudige garage-achtige contructies waar twee tot drie personenauto’s tegelijk terecht kunnen. Op het eerste gezicht lijken deze carwashes een ‘hossel’, maar dat is allerminst het geval, schrijft Stanley Sidoel in het Dagblad Suriname.

Bij de Surinaamse Kamer van Koophandel (de KKF) zijn ondertussen meer dan 300 carwashbedrijven geregistreerd. Dat er groei in het aantal zit heeft volgens Sidoel alles te maken met een behoefte van autobezitters. De ondernemingen bieden gemak en het voertuig ziet er goed verzorgd uit – en dat zegt weer iets over de persoonlijkheid van de bestuurder. Een auto is niet per se een luxe meer in het land, maar blijft wel een kostbare investering waardoor onderhouden van de auto van groot belang is.

Concurrentie is groot

Sidoel voerde namens de krant gesprekken met carwashmedewerkers. Het blijkt dat de concurrentie in de sector sterk is. De kwaliteit van de dienst zegt veel over het klantenbestand. Vaak komen klanten wekelijks, tweewekelijks of maandelijks terug voor een wasbeurt of binnenreiniging. De tarieven schommelen tussen de SRD 60 en SRD 200 (dat is 2,50 tot 8 euro). Klanten letten op zaken als de inrichting van het bedrijf, aantal parkeerplaatsen, wachtruimte en hoe zorgzaam er met de auto wordt omgegaan. Een gemiddelde van 20 tot 30 auto’s per dag is geen uitzondering, en net als in Nederland wordt er bij mooi weer meer gewassen. In coronatijd is de aanloop enigszins gedaald, maar niet zodanig dat er bedrijven moesten sluiten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.