In de wasbox

Droogoplossing voor selfservice carwash: ‘Tijd besparen met AirJet’

De AirJet droogt een auto in drie tot vier minuten Foto: AirJet

Het Oostenrijkse bedrijf AirJet denkt dat de klant in de selfservice carwash veel tijd wordt bespaard door geen doek maar hun nieuwe jetdroger te gebruiken. “Met de krachtige AirJet duurt het drogen van een gewassen auto slechts drie tot vier minuten.”

AirJet is niet de eerste autoföhn op de markt. Maar volgens Walter Grosshammer van AirJet is het zeker de krachtigste. Met maximaal 8 Bar blaast hij de concurrentie regelrecht uit het water, denkt hij. CarwashPro interviewde Grosshammer tijdens de recente Car Wash Show Europe, waar het Oostenrijkse bedrijf zijn nieuwe product presenteerde.

“Als je je auto na een selfservice wasbeurt met doeken droogt, kan dit normaal gesproken meer dan 30 minuten duren. Afhankelijk van hoe voorzichtig u uw voertuig droogt. Met de AirJet duurt dit slechts drie minuten.”

Grosshammer is een toegewijd ingenieur, zegt hij. Hij heeft honderden uren besteed aan het perfectioneren van het prototype en het goed gebruiken van alle feedback. “Eerst ontwikkelden we een kleinere machine, maar het vermogen was niet goed genoeg. Ook hadden we aanvankelijke problemen bij het ontwikkelen van de perfecte slang. Stap voor stap hebben we geprobeerd de beste oplossing te vinden en we zijn erg blij met het eindresultaat.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het team van AirJet tijdens CWSE, met in het midden Walter Grosshammer.

Dubbel mondstuk

Eén van de USP’s van de AirJet is het dubbele mondstuk. Een hoofdmondstuk voor het drogen van de grote oppervlakken en een puntmondstuk voor specifieke plekken. “Zoals achter de spiegels”, merkt Grosshammer op. “Ik weet hoe irritant het kan zijn: je rijdt weg met een volledig droge auto, en dan begint er door de beweging water op de zijruiten te verschijnen. Geen drama, maar het ziet er niet mooi uit. Wij wilden dit probleem oplossen.”

Een ander probleem dat moest worden opgelost, is de potentiële schade die een roestvrijstalen apparaat rond een pas gewassen auto kan veroorzaken. Veel autobezitters zullen terughoudend zijn om met een stalen voorwerp om hun voertuig heen te lopen.

Ze hoeven zich geen zorgen te maken, verzekert de Oostenrijkse ingenieur. “We hebben het hele mondstuk beschermd met een siliconen hoes. In 3D-simulaties hebben we tijdens het gebruik van de AirJet elke mogelijke positie en hoek rond een auto gecontroleerd. Schade is zeer onwaarschijnlijk.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Koude temperaturen

Hoe overtuig je een eigenaar van een selfservice carwash om de AirJet te gaan gebruiken? Naast het tijdbesparende element is er volgens Grosshammer ook het gemak van wassen en drogen in de winter. “In mijn thuisland Oostenrijk wil niemand in de winter zijn auto wassen vanwege de koude temperaturen”, vertelt hij. “Als je na 15.00 uur naar de wasstraat komt, is de kans groot dat na de wasbeurt alles bevroren is. De AirJet lost dit probleem op. Ten eerste blaast het het water heel snel weg. En wanneer de temperatuur onder de vijf graden zakt, maakt de AirJet gebruik van voorverwarmde (en gefilterde) lucht.”

Grosshammer is er zeker van dat de AirJet extra bezoekers zal trekken naar elke selfservice carwash. “Er is momenteel niets op de markt zoals ons product.” Hij is er ook van overtuigd dat de AirJet superieur is aan de concurrentie. “De meeste andere drogers gebruiken een heel ander systeem. Vaak wordt hij aangedreven door een ventilator. Wij gebruiken een veel krachtigere techniek. Dit betekent ook dat het systeem ‘meer vergevingsgezind’ is, bijvoorbeeld als je niet van dak tot onder wast. “Zelfs als je onderaan begint en naar boven werkt, zal de auto heel snel drogen.”

Europa eerst

AirJet is onlangs gestart met de verkoop in Oostenrijk en Duitsland. “Eerst willen we ons richten op de Europese markt. Ik ben er vrij zeker van dat als een klant de AirJet voor de eerste keer gebruikt, hij of zij een vaste gebruiker wordt.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Droogoplossing voor selfservice carwash: ‘Tijd besparen met AirJet’ | CarwashPro
In de wasbox

Droogoplossing voor selfservice carwash: ‘Tijd besparen met AirJet’

De AirJet droogt een auto in drie tot vier minuten Foto: AirJet

Het Oostenrijkse bedrijf AirJet denkt dat de klant in de selfservice carwash veel tijd wordt bespaard door geen doek maar hun nieuwe jetdroger te gebruiken. “Met de krachtige AirJet duurt het drogen van een gewassen auto slechts drie tot vier minuten.”

AirJet is niet de eerste autoföhn op de markt. Maar volgens Walter Grosshammer van AirJet is het zeker de krachtigste. Met maximaal 8 Bar blaast hij de concurrentie regelrecht uit het water, denkt hij. CarwashPro interviewde Grosshammer tijdens de recente Car Wash Show Europe, waar het Oostenrijkse bedrijf zijn nieuwe product presenteerde.

“Als je je auto na een selfservice wasbeurt met doeken droogt, kan dit normaal gesproken meer dan 30 minuten duren. Afhankelijk van hoe voorzichtig u uw voertuig droogt. Met de AirJet duurt dit slechts drie minuten.”

Grosshammer is een toegewijd ingenieur, zegt hij. Hij heeft honderden uren besteed aan het perfectioneren van het prototype en het goed gebruiken van alle feedback. “Eerst ontwikkelden we een kleinere machine, maar het vermogen was niet goed genoeg. Ook hadden we aanvankelijke problemen bij het ontwikkelen van de perfecte slang. Stap voor stap hebben we geprobeerd de beste oplossing te vinden en we zijn erg blij met het eindresultaat.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het team van AirJet tijdens CWSE, met in het midden Walter Grosshammer.

Dubbel mondstuk

Eén van de USP’s van de AirJet is het dubbele mondstuk. Een hoofdmondstuk voor het drogen van de grote oppervlakken en een puntmondstuk voor specifieke plekken. “Zoals achter de spiegels”, merkt Grosshammer op. “Ik weet hoe irritant het kan zijn: je rijdt weg met een volledig droge auto, en dan begint er door de beweging water op de zijruiten te verschijnen. Geen drama, maar het ziet er niet mooi uit. Wij wilden dit probleem oplossen.”

Een ander probleem dat moest worden opgelost, is de potentiële schade die een roestvrijstalen apparaat rond een pas gewassen auto kan veroorzaken. Veel autobezitters zullen terughoudend zijn om met een stalen voorwerp om hun voertuig heen te lopen.

Ze hoeven zich geen zorgen te maken, verzekert de Oostenrijkse ingenieur. “We hebben het hele mondstuk beschermd met een siliconen hoes. In 3D-simulaties hebben we tijdens het gebruik van de AirJet elke mogelijke positie en hoek rond een auto gecontroleerd. Schade is zeer onwaarschijnlijk.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Koude temperaturen

Hoe overtuig je een eigenaar van een selfservice carwash om de AirJet te gaan gebruiken? Naast het tijdbesparende element is er volgens Grosshammer ook het gemak van wassen en drogen in de winter. “In mijn thuisland Oostenrijk wil niemand in de winter zijn auto wassen vanwege de koude temperaturen”, vertelt hij. “Als je na 15.00 uur naar de wasstraat komt, is de kans groot dat na de wasbeurt alles bevroren is. De AirJet lost dit probleem op. Ten eerste blaast het het water heel snel weg. En wanneer de temperatuur onder de vijf graden zakt, maakt de AirJet gebruik van voorverwarmde (en gefilterde) lucht.”

Grosshammer is er zeker van dat de AirJet extra bezoekers zal trekken naar elke selfservice carwash. “Er is momenteel niets op de markt zoals ons product.” Hij is er ook van overtuigd dat de AirJet superieur is aan de concurrentie. “De meeste andere drogers gebruiken een heel ander systeem. Vaak wordt hij aangedreven door een ventilator. Wij gebruiken een veel krachtigere techniek. Dit betekent ook dat het systeem ‘meer vergevingsgezind’ is, bijvoorbeeld als je niet van dak tot onder wast. “Zelfs als je onderaan begint en naar boven werkt, zal de auto heel snel drogen.”

Europa eerst

AirJet is onlangs gestart met de verkoop in Oostenrijk en Duitsland. “Eerst willen we ons richten op de Europese markt. Ik ben er vrij zeker van dat als een klant de AirJet voor de eerste keer gebruikt, hij of zij een vaste gebruiker wordt.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.