Kleur en geur

‘Duurzame chemie hoeft niet ten koste te gaan van prestatie en beleving’

Reggy Cox van Ma-Fra (links) en Mack Ewing van Turtle Wax Pro tijdens Car Wash Show Europe Foto: Belinda Meijers

De chemie die wordt gebruikt in de wasstraat is door de jaren heen flink verduurzaamd. Toch valt er nog veel te winnen op dit gebied. Maar hoe zorg je ervoor dat milieuvriendelijkheid niet ten koste gaat van beleving en prestatie? CarwashPro stelde die vraag aan chemieleveranciers Turtle Wax Pro en Ma-Fra.

Waarom is het belangrijk om ook op het gebied van chemie te verduurzamen?

Mack Ewing (Turtle Wax Pro): “Het is vrij eenvoudig om een voertuig schoon te maken als je schadelijke zuren of zware chemische producten gebruikt. Maar die chemie is meestal niet goed voor het milieu en ook niet voor de gezondheid van de mensen die ermee werken. En dus kijken we naar de mogelijkheden voor innovatieve chemie. Dat wil zeggen: het ontwikkelen van chemie op basis van ingrediënten die duurzaam zijn, die goed zijn voor de omgeving waarin we werken, waarin we opereren, en die ons nog steeds in staat stellen om zeer effectief te presteren.”

“Want dat is uiteindelijk de belangrijkste factor van chemie: het moet goed werken. Dus als wij aan chemie denken, gaat het eerst om de prestatie, en dan werken we terug. Hoe maken we dit heel duurzaam, iets dat goed is voor ons milieu? En hoe blijft het een product waar we trots op kunnen zijn?”

Reggy Cox (Ma-Fra): “Als we naar de chemicaliën kijken, is het belangrijk om vooruit te spelen op de ontwikkelingen. Zo hebben we drie jaar geleden de chemische stof PFAS uit al onze producten gehaald. Er is momenteel geen oplossing voor het verwijderen van PFAS, dus willen we het liever voorkomen voordat het echt een probleem wordt.”

Ewing: “Ik denk dat wij daar als leveranciers ook een voortrekkersrol in hebben. Om op ontwikkelingen in te spelen en veranderingen door te voeren, nog voordat het gereguleerd wordt. Als je gaat wachten op regelgeving, zal je moeten haasten om een product anders te maken. En als je moeite moet doen om een product te veranderen, zal dit met zekerheid de kwaliteit van het product verminderen.”

Cox: “Sommige bedrijven zien regelgeving als een ketting aan de voet, maar aan de andere kant dwingt het je ook om betere chemie te maken. Je kan de regelgeving als iets negatiefs zien, maar je kan er ook iets positiefs van maken. Je kiest tenslotte voor kwaliteit en veiligheid, in plaats van snel, gemakkelijk, simpel en goedkoop.”

Wat zijn de uitdagingen?

Ewing: “Als we het hebben over de performance in een wasstraat, hoor je in Noord-Amerika vaak het woord ‘theater experience’. Als we denken aan een theaterervaring in een carwash hebben we het meestal over de kleur van de zeep en de geur van de producten. Maar als je veel kleurstoffen gebruikt, is het moeilijk om het op zo’n manier te ontwikkelen dat het binnen korte tijd biologisch afbreekbaar is, en dat het voldoet aan de regelgeving.”

“Bij het recyclen van het water kunnen kleurstoffen het proces ook nog eens moeilijker maken. Je zou dan kunnen zeggen: pas het recyclesysteem erop aan. Maar je kan ook gaan nadenken over hoe je een theaterervaring kan creëren met ongeverfde producten die nog steeds een heerlijke, sterke geur hebben. Een van onze meest populaire producten is ICE. Het is een product met mangogeur, maar het is zo ontwikkeld dat het volkomen helder is. In plaats van kleurstoffen gebruiken we LED-systemen in de wasstraat om het mooie effect te bereiken. In combinatie met de geur krijgt de klant alsnog een geweldige ervaring in de wasstraat.”

“Dat is waar we nu naar kijken: hoe zorgen we ervoor dat beleving past bij prestatie, en maak je producten die goed zijn voor het milieu? Samen moet je kijken hoe je op deze drie belangrijke punten kan presteren, zonder dat het een wasbeurt veel duurder maakt.”

Cox: “De klant krijgt niet alleen een schone auto, maar ook de ervaring, de kleur, geur en het lavaschuim, en dat allemaal in een schone wasstraat. Dat maakt het eventueel voor de ondernemer makkelijker om de prijs voor een wasbeurt te verhogen. En uiteindelijk zal het meer opleveren wanneer er wordt geïnvesteerd in chemie van betere, meer duurzame kwaliteit, in plaats van te focussen op het tegengaan van de gevolgen van goedkope en gemakkelijke producten.”

Wanneer je kijkt naar het verduurzamen van chemie kan je ook denken aan het minimaliseren van de CO2-voetafdruk bij het leveren van producten of het verminderen van plastic verpakkingen. Hoe kijken jullie daar naar?

Ewing: “Al sinds de opbouw van ons bedrijf richten wij ons op hypergeconcentreerde producten. Dat is de terminologie die we gebruiken. Sommige bedrijven gebruiken ultrageconcentreerd, anderen zeggen dubbelgeconcentreerd. Het zijn eigenlijk allemaal marketingtermen voor ‘echt sterke zeep’. Onze chemie kan in een zeer kleine, efficiënte en effectieve dosis worden gebruikt. Je hebt er niet veel van nodig voor het meest optimale resultaat. En dat betekent ook dat onze chemie kan worden geleverd in kleine, compacte verpakkingen. Dat vermindert niet alleen de hoeveelheid plastic, maar het voorkomt ook problemen als het gaat om de veiligheid van werknemers. Ze hoeven geen grote zware verpakkingen te tillen of te verplaatsen.”

Cox: “Bij Ma-Fra hebben we een aantal locaties gewijzigd, omdat we erachter kwamen dat het vervoer van grondstoffen niet efficiënt was ingericht. Dus hebben we twee nieuwe faciliteiten opgericht, één in India en één in Kazachstan. Hier hebben we de formule opnieuw uitgevonden en gezocht naar lokale leveranciers voor de grondstoffen. Hiermee is het proces verbeterd en kunnen we een enorme reductie in de verzendkosten realiseren.”

Is het winstgevend om op deze manier met duurzaamheid om te gaan?

Ewing: “We moeten duurzaamheid zien als een manier om iedereen winstgevender en succesvoller te maken. Kijk bijvoorbeeld naar waterrecycling. Het kan veel geld besparen en dat is uiteindelijk de voornaamste reden dat bedrijven op zoek gaan naar recyclingssystemen. Even de regelgeving terzijde gehouden. En hoewel winst de extra stimulans kan zijn, maakt het onze industrie ook echt duurzamer en efficiënter.”

Cox: “Uiteindelijk is het een combinatie van factoren die het winstgevend maakt. Het is niet een ding waar je naar moet kijken. Je vervangt de chemie, kiest voor de juiste techniek en zuinige apparatuur, maar kijkt bijvoorbeeld ook naar de gebruiker zelf.”

Is het belangrijk dat iedereen in de autowasindustrie zich inzet voor duurzaamheid?

Ewing: “Iedereen kan vanuit zijn eigen rol nadenken over duurzaamheid en de kernwaarden die je als bedrijf naar voren wilt brengen. En hoe je dat kunt koppelen aan concurrentie en meer winstgevendheid, zodat je het bedrijf in staat stelt om een groter marktaandeel te veroveren.”

“Ik denk dat in de toekomst het vergroten van het marktaandeel en de balans vinden in duurzaamheid steeds meer hand in hand gaan. Er zal altijd een verband zijn tussen beter zijn voor de omgeving waarin we werken en leven en succesvoller zijn als bedrijf. Maar als je dat samen kan voegen, komen we veel sneller op een punt dan we in de afgelopen decennia zijn geweest.”

Reggy Cox van Ma-Fra (links) en Mack Ewing van Turtle Wax Pro zien de mogelijkheden voor duurzame chemie.

Op de Tankstation Vakbeurs op 15 en 16 november zijn ook chemieleveranciers en bedrijven gespecialiseerd in detailingproducten van de partij, waaronder Turtle Wax Pro, Caramba, Dr.Stöcker, Koch Chemie en StiptPolishPoint. Wil jij met hen in gesprek? Meld je dan hier gratis aan. 

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Duurzame chemie hoeft niet ten koste te gaan van prestatie en beleving’ | CarwashPro
Kleur en geur

‘Duurzame chemie hoeft niet ten koste te gaan van prestatie en beleving’

Reggy Cox van Ma-Fra (links) en Mack Ewing van Turtle Wax Pro tijdens Car Wash Show Europe Foto: Belinda Meijers

De chemie die wordt gebruikt in de wasstraat is door de jaren heen flink verduurzaamd. Toch valt er nog veel te winnen op dit gebied. Maar hoe zorg je ervoor dat milieuvriendelijkheid niet ten koste gaat van beleving en prestatie? CarwashPro stelde die vraag aan chemieleveranciers Turtle Wax Pro en Ma-Fra.

Waarom is het belangrijk om ook op het gebied van chemie te verduurzamen?

Mack Ewing (Turtle Wax Pro): “Het is vrij eenvoudig om een voertuig schoon te maken als je schadelijke zuren of zware chemische producten gebruikt. Maar die chemie is meestal niet goed voor het milieu en ook niet voor de gezondheid van de mensen die ermee werken. En dus kijken we naar de mogelijkheden voor innovatieve chemie. Dat wil zeggen: het ontwikkelen van chemie op basis van ingrediënten die duurzaam zijn, die goed zijn voor de omgeving waarin we werken, waarin we opereren, en die ons nog steeds in staat stellen om zeer effectief te presteren.”

“Want dat is uiteindelijk de belangrijkste factor van chemie: het moet goed werken. Dus als wij aan chemie denken, gaat het eerst om de prestatie, en dan werken we terug. Hoe maken we dit heel duurzaam, iets dat goed is voor ons milieu? En hoe blijft het een product waar we trots op kunnen zijn?”

Reggy Cox (Ma-Fra): “Als we naar de chemicaliën kijken, is het belangrijk om vooruit te spelen op de ontwikkelingen. Zo hebben we drie jaar geleden de chemische stof PFAS uit al onze producten gehaald. Er is momenteel geen oplossing voor het verwijderen van PFAS, dus willen we het liever voorkomen voordat het echt een probleem wordt.”

Ewing: “Ik denk dat wij daar als leveranciers ook een voortrekkersrol in hebben. Om op ontwikkelingen in te spelen en veranderingen door te voeren, nog voordat het gereguleerd wordt. Als je gaat wachten op regelgeving, zal je moeten haasten om een product anders te maken. En als je moeite moet doen om een product te veranderen, zal dit met zekerheid de kwaliteit van het product verminderen.”

Cox: “Sommige bedrijven zien regelgeving als een ketting aan de voet, maar aan de andere kant dwingt het je ook om betere chemie te maken. Je kan de regelgeving als iets negatiefs zien, maar je kan er ook iets positiefs van maken. Je kiest tenslotte voor kwaliteit en veiligheid, in plaats van snel, gemakkelijk, simpel en goedkoop.”

Wat zijn de uitdagingen?

Ewing: “Als we het hebben over de performance in een wasstraat, hoor je in Noord-Amerika vaak het woord ‘theater experience’. Als we denken aan een theaterervaring in een carwash hebben we het meestal over de kleur van de zeep en de geur van de producten. Maar als je veel kleurstoffen gebruikt, is het moeilijk om het op zo’n manier te ontwikkelen dat het binnen korte tijd biologisch afbreekbaar is, en dat het voldoet aan de regelgeving.”

“Bij het recyclen van het water kunnen kleurstoffen het proces ook nog eens moeilijker maken. Je zou dan kunnen zeggen: pas het recyclesysteem erop aan. Maar je kan ook gaan nadenken over hoe je een theaterervaring kan creëren met ongeverfde producten die nog steeds een heerlijke, sterke geur hebben. Een van onze meest populaire producten is ICE. Het is een product met mangogeur, maar het is zo ontwikkeld dat het volkomen helder is. In plaats van kleurstoffen gebruiken we LED-systemen in de wasstraat om het mooie effect te bereiken. In combinatie met de geur krijgt de klant alsnog een geweldige ervaring in de wasstraat.”

“Dat is waar we nu naar kijken: hoe zorgen we ervoor dat beleving past bij prestatie, en maak je producten die goed zijn voor het milieu? Samen moet je kijken hoe je op deze drie belangrijke punten kan presteren, zonder dat het een wasbeurt veel duurder maakt.”

Cox: “De klant krijgt niet alleen een schone auto, maar ook de ervaring, de kleur, geur en het lavaschuim, en dat allemaal in een schone wasstraat. Dat maakt het eventueel voor de ondernemer makkelijker om de prijs voor een wasbeurt te verhogen. En uiteindelijk zal het meer opleveren wanneer er wordt geïnvesteerd in chemie van betere, meer duurzame kwaliteit, in plaats van te focussen op het tegengaan van de gevolgen van goedkope en gemakkelijke producten.”

Wanneer je kijkt naar het verduurzamen van chemie kan je ook denken aan het minimaliseren van de CO2-voetafdruk bij het leveren van producten of het verminderen van plastic verpakkingen. Hoe kijken jullie daar naar?

Ewing: “Al sinds de opbouw van ons bedrijf richten wij ons op hypergeconcentreerde producten. Dat is de terminologie die we gebruiken. Sommige bedrijven gebruiken ultrageconcentreerd, anderen zeggen dubbelgeconcentreerd. Het zijn eigenlijk allemaal marketingtermen voor ‘echt sterke zeep’. Onze chemie kan in een zeer kleine, efficiënte en effectieve dosis worden gebruikt. Je hebt er niet veel van nodig voor het meest optimale resultaat. En dat betekent ook dat onze chemie kan worden geleverd in kleine, compacte verpakkingen. Dat vermindert niet alleen de hoeveelheid plastic, maar het voorkomt ook problemen als het gaat om de veiligheid van werknemers. Ze hoeven geen grote zware verpakkingen te tillen of te verplaatsen.”

Cox: “Bij Ma-Fra hebben we een aantal locaties gewijzigd, omdat we erachter kwamen dat het vervoer van grondstoffen niet efficiënt was ingericht. Dus hebben we twee nieuwe faciliteiten opgericht, één in India en één in Kazachstan. Hier hebben we de formule opnieuw uitgevonden en gezocht naar lokale leveranciers voor de grondstoffen. Hiermee is het proces verbeterd en kunnen we een enorme reductie in de verzendkosten realiseren.”

Is het winstgevend om op deze manier met duurzaamheid om te gaan?

Ewing: “We moeten duurzaamheid zien als een manier om iedereen winstgevender en succesvoller te maken. Kijk bijvoorbeeld naar waterrecycling. Het kan veel geld besparen en dat is uiteindelijk de voornaamste reden dat bedrijven op zoek gaan naar recyclingssystemen. Even de regelgeving terzijde gehouden. En hoewel winst de extra stimulans kan zijn, maakt het onze industrie ook echt duurzamer en efficiënter.”

Cox: “Uiteindelijk is het een combinatie van factoren die het winstgevend maakt. Het is niet een ding waar je naar moet kijken. Je vervangt de chemie, kiest voor de juiste techniek en zuinige apparatuur, maar kijkt bijvoorbeeld ook naar de gebruiker zelf.”

Is het belangrijk dat iedereen in de autowasindustrie zich inzet voor duurzaamheid?

Ewing: “Iedereen kan vanuit zijn eigen rol nadenken over duurzaamheid en de kernwaarden die je als bedrijf naar voren wilt brengen. En hoe je dat kunt koppelen aan concurrentie en meer winstgevendheid, zodat je het bedrijf in staat stelt om een groter marktaandeel te veroveren.”

“Ik denk dat in de toekomst het vergroten van het marktaandeel en de balans vinden in duurzaamheid steeds meer hand in hand gaan. Er zal altijd een verband zijn tussen beter zijn voor de omgeving waarin we werken en leven en succesvoller zijn als bedrijf. Maar als je dat samen kan voegen, komen we veel sneller op een punt dan we in de afgelopen decennia zijn geweest.”

Reggy Cox van Ma-Fra (links) en Mack Ewing van Turtle Wax Pro zien de mogelijkheden voor duurzame chemie.

Op de Tankstation Vakbeurs op 15 en 16 november zijn ook chemieleveranciers en bedrijven gespecialiseerd in detailingproducten van de partij, waaronder Turtle Wax Pro, Caramba, Dr.Stöcker, Koch Chemie en StiptPolishPoint. Wil jij met hen in gesprek? Meld je dan hier gratis aan. 

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.