BOB Autowas Winschoten: Groningse glans tegen de grens aan
achter de schermen

BOB Autowas Winschoten: Groningse glans tegen de grens aan

Pascal de Vries vertelt over het reilen en zeilen van ‘zijn’ autowasstraat Foto's: ProMedia

Ooit waren ze de autowasstraat van het Noorden met de langste wasketting van zestig meter. Nu zijn ze de meest noordelijk gelegen BOB Autowas. In Winschoten zijn ze daar blij mee.

Je moet er een eindje voor rijden om er te komen. Maar dan wordt je wel beloond met een fraaie autowasstraat. In Winschoten spreken we met teamleider Pascal de Vries over het reilen en zeilen van ‘zijn’ autowasstraat hoog in het Noorden, dicht tegen de Duitse grens aan.

Winschoten

Voor de mensen die Winschoten niet kennen: het is de hoofdplaats van de gemeente Oldambt in de provincie Groningen. De plaats telt zo’n 20.000 inwoners. Met dat feit alleen zou je hier wellicht nog niet zo’n grote en moderne autowasstraat verwachten. Maar als we er dan bij vertellen dat de plaats een centrumfunctie en ‘koopstad’ voor de weide omgeving vormt en de Duitse grens hemelsbreed ook maar zestien kilometer verderop ligt, verklaart dat meer waarom er hier een BOB Autowas zit. Die overigens nog niet zo lang geleden anders heette.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De locatie van BOB Autowas in Winschoten

MAX

Om het hele verhaal te kunnen begrijpen, schakelen we teamleider Pascal de Vries in, want hij is hier vanaf het begin al werkzaam. Pascal: ‘Het is hier ooit begonnen als MAX Autowas. Dat was in het jaar 2018. Daarvoor zat hier eigenlijk geen goede autowas. In Winschoten hebben we hier de bekende ondernemer Eddy Ufkes. Die had goed geboerd met zijn telecombedrijf. Hij besloot die te verkopen en zich bezig te houden met iets nieuws. Wat voor nieuws was hem zelf eerst ook nog niet duidelijk. Wel had hij zijn oog laten vallen op een al acht jaar leegstaand pand, dat als autoshowroom had gediend. Ondertussen zat autoliefhebber Ufkes zich te ergeren aan het feit dat er geen goede autowas in de buurt zat. En vooral geen autowascentrum waar zijn auto in paste. Ufkes besloot dan maar zelf een autowasstraat te gaan bouwen op de grond van het genoemde leegstaande pand. Zo ontstond MAX Autowas.’

Kennis van de business

Na het binnenhalen van alle vergunningen, kon Ufkes uiteindelijk met de bouw beginnen. In anderhalf jaar tijd is dat gebeurd. Vanaf toen was ook Pascal betrokken bij de bouw. Maar hoewel hij wel technisch was, had ook hij niet veel ervaring met autowas. Hoe doe je dat dan, als je weinig kennis van de betreffende business hebt? Pascal: ‘Dan rij je dus stad en land af en ga je kijken bij allerlei bestaande autowasstraten. Dan doe je alvast veel ideeën op en krijg je vanzelf een beeld van hoe je het ongeveer wilt hebben’. Zo kwam men ook bij onder andere BOB Autowas in Schiedam terecht. Toen Ufkes die autowasstraat gezien had, raakte hij pas echt geïnspireerd. Zo kan het dus en zo wilde hij het ongeveer ook bij Winschoten opzetten. Pascal vervolgt: ‘Qua apparatuur zijn we in zee gegaan met ACE; zij hebben ons vanaf het begin begeleid met de keuze van de kettingstraat. Die is van Holz. En met een lengte van zestig meter waren we destijds gelijk de langste wasstraat van het Noorden van Nederland. We konden toen gelijk maar liefst honderd auto’s wassen.’

Van MAX naar BOB

Eigenaar van BOB Autowas Mark de Graaf was het ondertussen ook opgevallen dat er daar in het verre noorden een autowasstraat stond die draaide als een tierelier. Met zo’n 100.000 autowassingen per jaar laat je duidelijk zien dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. En was De Graafs ambities om zo snel; mogelijk het aantal vestigingen van BOB Autowas uit te breiden. Daarbij was het de bedoeling om die ambitie te realiseren rond de bestaande vestigingen. Dus de kijkrichting was niet echt naar dat verre noorden daar bij Winschoten. Maar toch besloot De Graaf de gok te wagen en in gesprek te gaan met Ufkens, wat uiteindelijk in 2022 uitmondde in een overname.

Make-over

Met make-overs hebben ze wel ervaring bij BOB Autowas. En bij MAX Winschoten leek ook niet alles even spannend: de clubkleuren bij MAX waren ook rood en de apparatuur van ACE is ook bekend bij BOB Autowas. Dus zo ingewikkeld was het allemaal niet. Pascal: ‘Nou, ingewikkeld misschien niet, maar ik vond het wel spannend en de rest van ons team ook wel hoor. Wij hadden hier helemaal ons eigen ding gecreëerd, hadden veel vrijheid in ons doen en laten. En dan kom je onder een groot bedrijf te hangen met meerdere vestigingen en moet alles op elkaar afgestemd worden. Daar had ik eerst wel mijn bedenkingen bij. Maar nu zie ik vooral de voordelen. En de nadelen bleken eigenlijk wel mee te vallen.’

Welke nadelen verwachtte je? Pascal: ‘Ruim gezegd: de vrijheid van ondernemen. Maar dat is juist wat eigenaar Mark de Graaf hoog in het vaandel heeft staan. Dat de teamleiders zelf verantwoordelijkheid nemen bij bepaalde zaken. Dat vind ik heel prettig. En natuurlijk val je nu onder de grote promotie-paraplu van BOB Autowas, waarbij je mee doet in het geheel. Je kunt niet meer allerlei kleine acties hier ter plekke gaan verzinnen, dat vind ik af en toe jammer. En de voordelen? Pascal: ‘Nou, neem de abonnementen. Dat hadden we voorheen niet. Met een goed geautomatiseerd betalingssysteem is het ook mogelijk om met verschillend abonnementsvormen te gaan werken. Zo krijg je veel beter inzicht in je klantenkring. Dat is een hele verbetering. Maar wat ik vooral ook wil benoemen is het personeelsbeleid bij BOB Autowas. Er wordt goed gezorgd voor het personeel. En de balans tussen werk en privé, bijvoorbeeld, daar wordt heel goed naar gekeken.’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Een kijkje achter de schermen

Nieuwe ontwikkelingen

Bij BOB Autowas willen ze altijd voorop lopen als het om nieuwe ontwikkelingen gaat in de autowasbusiness. Wat merken ze daar in Winschoten van? Pascal: ‘Nou, neem bijvoorbeeld de nieuwe paaltjes, laag bij de grond bij de wasstraat, met hogedrukreiniging. Die zijn van Maurice Piket. De paaltjes zorgen ervoor dat de auto laag bij de grond beter gereinigd wordt, evenals de wieldoppen. Het zijn geen spectaculair uitziende apparaten, maar het zorgt toch weer voor een betere autowassing. En daar doen we het voor.’

Dit artikel is geschreven door freelance journalist Menno Bonnema.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BOB Autowas Winschoten: Groningse glans tegen de grens aan | CarwashPro
BOB Autowas Winschoten: Groningse glans tegen de grens aan
achter de schermen

BOB Autowas Winschoten: Groningse glans tegen de grens aan

Pascal de Vries vertelt over het reilen en zeilen van ‘zijn’ autowasstraat Foto's: ProMedia

Ooit waren ze de autowasstraat van het Noorden met de langste wasketting van zestig meter. Nu zijn ze de meest noordelijk gelegen BOB Autowas. In Winschoten zijn ze daar blij mee.

Je moet er een eindje voor rijden om er te komen. Maar dan wordt je wel beloond met een fraaie autowasstraat. In Winschoten spreken we met teamleider Pascal de Vries over het reilen en zeilen van ‘zijn’ autowasstraat hoog in het Noorden, dicht tegen de Duitse grens aan.

Winschoten

Voor de mensen die Winschoten niet kennen: het is de hoofdplaats van de gemeente Oldambt in de provincie Groningen. De plaats telt zo’n 20.000 inwoners. Met dat feit alleen zou je hier wellicht nog niet zo’n grote en moderne autowasstraat verwachten. Maar als we er dan bij vertellen dat de plaats een centrumfunctie en ‘koopstad’ voor de weide omgeving vormt en de Duitse grens hemelsbreed ook maar zestien kilometer verderop ligt, verklaart dat meer waarom er hier een BOB Autowas zit. Die overigens nog niet zo lang geleden anders heette.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De locatie van BOB Autowas in Winschoten

MAX

Om het hele verhaal te kunnen begrijpen, schakelen we teamleider Pascal de Vries in, want hij is hier vanaf het begin al werkzaam. Pascal: ‘Het is hier ooit begonnen als MAX Autowas. Dat was in het jaar 2018. Daarvoor zat hier eigenlijk geen goede autowas. In Winschoten hebben we hier de bekende ondernemer Eddy Ufkes. Die had goed geboerd met zijn telecombedrijf. Hij besloot die te verkopen en zich bezig te houden met iets nieuws. Wat voor nieuws was hem zelf eerst ook nog niet duidelijk. Wel had hij zijn oog laten vallen op een al acht jaar leegstaand pand, dat als autoshowroom had gediend. Ondertussen zat autoliefhebber Ufkes zich te ergeren aan het feit dat er geen goede autowas in de buurt zat. En vooral geen autowascentrum waar zijn auto in paste. Ufkes besloot dan maar zelf een autowasstraat te gaan bouwen op de grond van het genoemde leegstaande pand. Zo ontstond MAX Autowas.’

Kennis van de business

Na het binnenhalen van alle vergunningen, kon Ufkes uiteindelijk met de bouw beginnen. In anderhalf jaar tijd is dat gebeurd. Vanaf toen was ook Pascal betrokken bij de bouw. Maar hoewel hij wel technisch was, had ook hij niet veel ervaring met autowas. Hoe doe je dat dan, als je weinig kennis van de betreffende business hebt? Pascal: ‘Dan rij je dus stad en land af en ga je kijken bij allerlei bestaande autowasstraten. Dan doe je alvast veel ideeën op en krijg je vanzelf een beeld van hoe je het ongeveer wilt hebben’. Zo kwam men ook bij onder andere BOB Autowas in Schiedam terecht. Toen Ufkes die autowasstraat gezien had, raakte hij pas echt geïnspireerd. Zo kan het dus en zo wilde hij het ongeveer ook bij Winschoten opzetten. Pascal vervolgt: ‘Qua apparatuur zijn we in zee gegaan met ACE; zij hebben ons vanaf het begin begeleid met de keuze van de kettingstraat. Die is van Holz. En met een lengte van zestig meter waren we destijds gelijk de langste wasstraat van het Noorden van Nederland. We konden toen gelijk maar liefst honderd auto’s wassen.’

Van MAX naar BOB

Eigenaar van BOB Autowas Mark de Graaf was het ondertussen ook opgevallen dat er daar in het verre noorden een autowasstraat stond die draaide als een tierelier. Met zo’n 100.000 autowassingen per jaar laat je duidelijk zien dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. En was De Graafs ambities om zo snel; mogelijk het aantal vestigingen van BOB Autowas uit te breiden. Daarbij was het de bedoeling om die ambitie te realiseren rond de bestaande vestigingen. Dus de kijkrichting was niet echt naar dat verre noorden daar bij Winschoten. Maar toch besloot De Graaf de gok te wagen en in gesprek te gaan met Ufkens, wat uiteindelijk in 2022 uitmondde in een overname.

Make-over

Met make-overs hebben ze wel ervaring bij BOB Autowas. En bij MAX Winschoten leek ook niet alles even spannend: de clubkleuren bij MAX waren ook rood en de apparatuur van ACE is ook bekend bij BOB Autowas. Dus zo ingewikkeld was het allemaal niet. Pascal: ‘Nou, ingewikkeld misschien niet, maar ik vond het wel spannend en de rest van ons team ook wel hoor. Wij hadden hier helemaal ons eigen ding gecreëerd, hadden veel vrijheid in ons doen en laten. En dan kom je onder een groot bedrijf te hangen met meerdere vestigingen en moet alles op elkaar afgestemd worden. Daar had ik eerst wel mijn bedenkingen bij. Maar nu zie ik vooral de voordelen. En de nadelen bleken eigenlijk wel mee te vallen.’

Welke nadelen verwachtte je? Pascal: ‘Ruim gezegd: de vrijheid van ondernemen. Maar dat is juist wat eigenaar Mark de Graaf hoog in het vaandel heeft staan. Dat de teamleiders zelf verantwoordelijkheid nemen bij bepaalde zaken. Dat vind ik heel prettig. En natuurlijk val je nu onder de grote promotie-paraplu van BOB Autowas, waarbij je mee doet in het geheel. Je kunt niet meer allerlei kleine acties hier ter plekke gaan verzinnen, dat vind ik af en toe jammer. En de voordelen? Pascal: ‘Nou, neem de abonnementen. Dat hadden we voorheen niet. Met een goed geautomatiseerd betalingssysteem is het ook mogelijk om met verschillend abonnementsvormen te gaan werken. Zo krijg je veel beter inzicht in je klantenkring. Dat is een hele verbetering. Maar wat ik vooral ook wil benoemen is het personeelsbeleid bij BOB Autowas. Er wordt goed gezorgd voor het personeel. En de balans tussen werk en privé, bijvoorbeeld, daar wordt heel goed naar gekeken.’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Een kijkje achter de schermen

Nieuwe ontwikkelingen

Bij BOB Autowas willen ze altijd voorop lopen als het om nieuwe ontwikkelingen gaat in de autowasbusiness. Wat merken ze daar in Winschoten van? Pascal: ‘Nou, neem bijvoorbeeld de nieuwe paaltjes, laag bij de grond bij de wasstraat, met hogedrukreiniging. Die zijn van Maurice Piket. De paaltjes zorgen ervoor dat de auto laag bij de grond beter gereinigd wordt, evenals de wieldoppen. Het zijn geen spectaculair uitziende apparaten, maar het zorgt toch weer voor een betere autowassing. En daar doen we het voor.’

Dit artikel is geschreven door freelance journalist Menno Bonnema.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.