Kijkje over de grens

Nieuwe voorzitter Duitse BTG streeft naar vooruitgang in carwashbranche

Georg Huber is de nieuwe voorzitter van BTG Duitsland Foto: BTG

BTG, de brancheorganisatie voor tankstations en autowasbedrijven, heeft een nieuwe voorzitter. Joachim Jäckel legt zijn werk als voorzitter neer en draagt het stokje over op Georg Huber. En hoewel Huber niet van plan is om BTG ‘meteen binnenstebuiten te keren’, wil hij de organisatie wel flink moderniseren en digitaliseren. “Op het gebied van digitalisering loopt de sector tien jaar achter.”

BTG staat voor Bundesverband Tankstellen und Gewerbliche Autowäsche Deutschland. De Duitse zustertitel van CarwashPro vroeg de nieuwe voorzitter Huber naar de stand van zaken in de Duitse carwashbranche en naar de veranderingen die hij voor ogen heeft.

Joachim Jäckel omschrijft jouw voorzitterschap als een ‘generatiewisseling binnen BTG’. Wat zou je willen veranderen?
“Er zitten een paar jaren tussen Jäckel en mij. Ik zal proberen het een en ander op het gebied van de digitalisering aan te pakken en wat moderner te worden. Daartegenover staat ook 33 jaar verenigingservaring als voorzitter. Ik moet het tijd geven om te wennen. Maar ik ben nu niet van plan om BTG meteen binnenstebuiten te keren. Dat is niet mijn stijl.”

“Jäckel heeft zijn werk goed gedaan en een goede basis gelegd. En ik ben nu vooral aan het kijken hoe we de vereniging moderner kunnen maken met digitale media en social media.”

Hoe zou je de huidige stand van zaken in de Duitse autowasindustrie samenvatten?
“Ik zie momenteel drie belangrijke onderwerpen in de branche. Allereerst het gebruik van onze hulpbronnen, zoals water, elektriciteit en gas. Wij zijn een industrie die deze hulpbronnen hard nodig heeft. Maar vanuit de huidige discussies over de waterstrategie en andere politieke kwesties blijkt echter dat er te weinig kennis is over de mogelijkheden van onze carwashindustrie. Bijna elke carwash in Duitsland heeft zijn eigen rioolwaterzuiveringsinstallatie ondergronds en maakt gebruik van zonne-energie en dergelijke. We zijn eigenlijk heel goed gepositioneerd in de sector, maar we praten er gewoon niet genoeg over.”

“Het tweede onderwerp dat een steeds grotere rol speelt in de carwashbranche, is digitalisering. Als carwashexploitant denk ik dat de sector op dit gebied ongeveer tien jaar achterloopt. Want als ik naar de fabriek van een autofabrikant kijk, zie ik een groot verschil. Op dit punt moeten we de klantervaring en de contactmogelijkheden van de klant verbeteren. Daar zal de komende jaren steeds meer aandacht naar uitgaan.”

En wat speelt er nog meer?
“Ook de economische situatie speelt een rol. Door onder andere corona en inflatie moet een steeds groter deel van de bevolking besparen op de kosten, en dus ook op het wassen van de auto. Dan wordt er niet meer tien keer per jaar gewassen, maar slechts acht keer per jaar. Hiervan zien we nu al de gevolgen, want ook uit recente cijfers blijkt dat de afgelopen twee jaar niet zo geweldig zijn geweest. Het weer heeft zeker invloed, maar na verloop van tijd is er wel een tendens. Ik kan me ook voorstellen dat er op een gegeven moment een ‘marktschok’ zal plaatsvinden en dat één of meerdere collega’s zonder stroom komt te zitten.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe voorzitter Duitse BTG streeft naar vooruitgang in carwashbranche | CarwashPro
Kijkje over de grens

Nieuwe voorzitter Duitse BTG streeft naar vooruitgang in carwashbranche

Georg Huber is de nieuwe voorzitter van BTG Duitsland Foto: BTG

BTG, de brancheorganisatie voor tankstations en autowasbedrijven, heeft een nieuwe voorzitter. Joachim Jäckel legt zijn werk als voorzitter neer en draagt het stokje over op Georg Huber. En hoewel Huber niet van plan is om BTG ‘meteen binnenstebuiten te keren’, wil hij de organisatie wel flink moderniseren en digitaliseren. “Op het gebied van digitalisering loopt de sector tien jaar achter.”

BTG staat voor Bundesverband Tankstellen und Gewerbliche Autowäsche Deutschland. De Duitse zustertitel van CarwashPro vroeg de nieuwe voorzitter Huber naar de stand van zaken in de Duitse carwashbranche en naar de veranderingen die hij voor ogen heeft.

Joachim Jäckel omschrijft jouw voorzitterschap als een ‘generatiewisseling binnen BTG’. Wat zou je willen veranderen?
“Er zitten een paar jaren tussen Jäckel en mij. Ik zal proberen het een en ander op het gebied van de digitalisering aan te pakken en wat moderner te worden. Daartegenover staat ook 33 jaar verenigingservaring als voorzitter. Ik moet het tijd geven om te wennen. Maar ik ben nu niet van plan om BTG meteen binnenstebuiten te keren. Dat is niet mijn stijl.”

“Jäckel heeft zijn werk goed gedaan en een goede basis gelegd. En ik ben nu vooral aan het kijken hoe we de vereniging moderner kunnen maken met digitale media en social media.”

Hoe zou je de huidige stand van zaken in de Duitse autowasindustrie samenvatten?
“Ik zie momenteel drie belangrijke onderwerpen in de branche. Allereerst het gebruik van onze hulpbronnen, zoals water, elektriciteit en gas. Wij zijn een industrie die deze hulpbronnen hard nodig heeft. Maar vanuit de huidige discussies over de waterstrategie en andere politieke kwesties blijkt echter dat er te weinig kennis is over de mogelijkheden van onze carwashindustrie. Bijna elke carwash in Duitsland heeft zijn eigen rioolwaterzuiveringsinstallatie ondergronds en maakt gebruik van zonne-energie en dergelijke. We zijn eigenlijk heel goed gepositioneerd in de sector, maar we praten er gewoon niet genoeg over.”

“Het tweede onderwerp dat een steeds grotere rol speelt in de carwashbranche, is digitalisering. Als carwashexploitant denk ik dat de sector op dit gebied ongeveer tien jaar achterloopt. Want als ik naar de fabriek van een autofabrikant kijk, zie ik een groot verschil. Op dit punt moeten we de klantervaring en de contactmogelijkheden van de klant verbeteren. Daar zal de komende jaren steeds meer aandacht naar uitgaan.”

En wat speelt er nog meer?
“Ook de economische situatie speelt een rol. Door onder andere corona en inflatie moet een steeds groter deel van de bevolking besparen op de kosten, en dus ook op het wassen van de auto. Dan wordt er niet meer tien keer per jaar gewassen, maar slechts acht keer per jaar. Hiervan zien we nu al de gevolgen, want ook uit recente cijfers blijkt dat de afgelopen twee jaar niet zo geweldig zijn geweest. Het weer heeft zeker invloed, maar na verloop van tijd is er wel een tendens. Ik kan me ook voorstellen dat er op een gegeven moment een ‘marktschok’ zal plaatsvinden en dat één of meerdere collega’s zonder stroom komt te zitten.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.