‘Tweedehands carwash-onderdelen gaan rap’

Gepubliceerd op 10-02-2017 om 15:56

Carwash-koppelaar Richard van Groningen ziet dat een grote markt is ontstaan voor tweedehands autowas-artikelen. Hij kocht onlangs een tweedehands Christ-wasstraat in Duitsland. De bedoeling is om deze binnenkort in zijn geboorteplaats Nieuwegein te gaan uitbaten. “De wasstraat is er al. Nu nog groen licht van de gemeente en we kunnen aan de slag”, zegt hij. Buiten zijn eigen wasstraat in Amsterdam is hij één van de grootste spelers in de tweedehandsmarkt. 

Richard van Groningen is zeker geen onbekende in de carwash-branche. Hij begon zijn carrière bij Loogman, waarna hij een straat van zijn oude werkgever in Amsterdam overnam. Hij wilde meer en kwam er na een bezoekje aan de Carwash Show in Las Vegas achter dat de tweedehandsmarkt in Amerika ‘booming’ was. “In het vliegtuig terug naar Nederland bedacht ik het idee om iets soortgelijks in Nederland te starten. Ik had immers een groot netwerk in het wereldje en kon dat zo gebruiken.”

Geen oudijzer

Negen van de tien onderdelen die hij tweedehands verkrijgt, zijn volgens hem al verkocht nog voor ze op de site komen. “Ik heb een heel groot netwerk en wordt ook door beide partijen benadert.” De ene keer wordt hij gebeld door een oudijzerhandelaar, de andere keer door een partij die plannen heeft om uit te breiden. “Ze verzoeken mij dan om naar bijvoorbeeld wasbox-installaties uit te kijken. Aan de andere kant werd ik onlangs gebeld of ik interesse had in een aantal wasboxen. Ik heb toen snel een container laten komen omdat ik slechts 24 uur de tijd had om alles wat ik wilde hebben eraf te halen.”

Voor hij met de tweedehands-verkoop begon, had hij een handel in verlichting. “In zo’n vijftig procent van de wasstraten in Nederland hangt verlichting van mij.” De handel groeit volgens hem snel. “Het tweedehandse-segment is best groot en wordt steeds populairder. Ik kan er nog niet van leven, maar er gaat veel geld in om.” Hij is vooral blij dat hij mensen van goed advies kan voorzien en al een hoop ondernemers blij heeft gemaakt met goede gebruikte spullen.

Haat en nijd

Toen Van Groningen begon met zijn handeltje kreeg hij veel negatieve reacties vanuit de branche. “Ze zijn allemaal bang dat veel mensen wat meepikken. Diezelfde mensen die toen kwaad over me spraken, werken nu wel met me samen. Ook zij zien dat er zeker een markt is.” Volgende week haalt hij weer een aantal wasboxen weg. “Deze zijn praktisch al verkocht. Er is veel interesse in.”

Zijn afzetmarkt groeit tegenwoordig snel, vooral bij onze Zuiderburen. Waarom het daar zo snel groeit kan hij ook niet verklaren. “Blijkbaar houden ze in België van wassen.”

De ondernemer vindt het erg zonde als onderdelen worden weggegooid. “Veel mensen zijn wel op zoek naar iets specifieks. Soms lijkt iets onbenullig, maar heb ik er de juiste klant voor.” Wanneer iets stil komt te staan, kost het geld volgens hem. Hij denkt juist in dat soort gevallen wel een oplossing te kunnen bieden. “Ik heb ook een redelijk grote voorraad. Heb ik iets niet, dan is het alsnog zo geregeld.”

carwashoutlet.nl, wasboxen, gesloten,

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en tevens autoliefhebber.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.