Car Cleaning Eindhoven: Komst excentrische polijstmachine had enorme impact

Car Cleaning Eindhoven kun je het beste omschrijven als het passieproject van autoliefhebber Hein Hendriks. De ondernemer is gespecialiseerd in detailing, polijsten, coatings en lakbehandelingen van uiteenlopende auto’s. Ook voor een wasbeurt kunnen klanten bij hem terecht. Dat proces gebeurt handmatig, want een roll-over zul je bij de Eindhovenaar niet aantreffen: “In mijn werkveld wordt een roll-over de ‘martelkamer’ voor auto’s genoemd.”



De liefde voor auto’s bestaat bij Hendriks al vanaf kinds af aan. “Zo lang ik mij kan herinneren ben ik met auto’s bezig. Ik was een fervente modelbouwer en verzamelde schaalmodellen die ik vervolgens zelf ging lakken en bewerken. Vooral oldtimers en Amerikaanse auto’s hadden mijn aandacht.”

Ondanks zijn passie voor auto’s was het niet Hendriks’ jongensdroom om in de carwashbranche te werken. Hij is erin gerold: “Ik ben afgestudeerd begin jaren’ 80 als leraar Engels. De werkloosheid was in die tijd heel hoog en ik kon niet aan een baan komen. Op een gegeven moment zag ik een vacature van Car Cleaning Eindhoven. Toen besloot ik om daar te gaan werken en dat beviel erg goed. Binnen een jaar werd ik bedrijfsleider. Het was zo tof dat ik ben blijven hangen. Ongeveer zeven jaar geleden heb ik het bedrijf overgenomen van mijn oude baas. Hij was aan zijn pensioen toe en wilde af van het detailing. Nadat ik het bedrijf had overgenomen, heb ik een aantal veranderingen doorgevoerd.”

Van bulklading naar maatwerk

Een van de grootste veranderingen die Hendriks na de overname doorvoerde was op het gebied van detailing. “Vroeger kwam de lokale dealer een bulklading wagens leveren die gepoetst moeten worden. Dat was vrij saai werk, omdat je meestal identieke voertuigen moest behandelen en daarvoor de goedkoopste poetsmaterialen gebruikte”, zegt Hendriks. “Ik heb het roer omgegooid en ervoor gekozen om alleen maar met de beste schoonmaak- en poetsmaterialen te werken die voorradig zijn. Ook heb ik direct de beste apparatuur aangeschaft om mijn vak zo goed mogelijk uit te oefenen.”

Autoliefhebber Hein Hendriks is het detailing-vak ‘ingerold’.

De aanschaf van een excentrische polijstmachine was een stap waar Hendriks erg blij mee was: “Een ontwikkeling die veel impact heeft gehad op de detailing branche is de komst van de excentrische polijstmachine. Dat is een gigantische vooruitgang geweest. Je hebt de rotary machine die heel snel ronddraait en veel toeren maakt. Daardoor worden snel veel krassen verwijderd. De rotary is een begrip in de branche. Een nadeel is dat je op donkere auto’s kunt zien dat dit apparaat is gebruikt. In de zon zijn de vegende bewegingen namelijk zichtbaar op de lak. Excentrische machine beslaan een groter oppervlak doordat deze handbewegingen nabootst. Deze machine is minder snel dan de rotary. Ik gebruik beide machines naast elkaar, zodat er meer wrijving en een betere lakcorrectie ontstaat. Daardoor onderscheid ik mezelf van de concurrentie die vaak alleen van rotary machines gebruikmaakt.”

Lakvarianten

Behalve offline verandering in de vorm van de aanschaf van nieuwe apparatuur besloot de Eindhovenaar om ook online verdere stappen te zetten. “Ik heb een aantal social media pagina’s aangemaakt, zodat Car Cleaning Eindhoven beter online vindbaar is. Die aanpak werkt, want sindsdien bezoeken veel meer particulieren mijn bedrijf. Er komen mensen uit Duitsland, Limburg en de Randstad naar mijn zaak. Het gros van mijn klanten is er via social media bijgekomen. Ik mik minder op dealers en meer op consumenten. Daar haal ik veel meer voldoening uit, omdat je dan echt met auto’s van autoliefhebbers bezig bent. Als ik een wagen behandeld heb en de eigenaar hem vervolgens komt ophalen, zie je het enthousiasme in hun ogen. De ‘wow-factor’ bieden: daar gaat het om.”

Oldtimers vragen een andere benadering en behandeling dan nieuwe auto’s. “Dat komt omdat oudere voertuigen een andere lak hebben, veelal op basis van thinner. Dat materiaal mag niet meer gebruikt worden, dus zijn moderne wagens voorzien van lakken op acrylbasis. Deze lakken zijn echter veel zachter dan de oudere lakvarianten. Dat vraagt om een voorzichtige aanpak. Iets wat zeer vanzelfsprekend is als het gaat om auto’s. Ik ben trots op elke auto die het pand verlaat. Of het nu om een Fiat Panda of een Bentley gaat. Na kinderen en een huis staat de aanschaf van een voertuig op de derde plek van meest kostbare aankopen. Vreemd genoeg besteden veel mensen weinig onderhoud aan deze dure aanschaf. Als je een huis niet bijhoudt, ontstaan lekkages en andere ongemakken. Dat geldt ook voor auto’s. Voor mijn klanten is hun heilige koe erg belangrijk en zij delen mijn liefde voor auto’s. Elke klant krijgt een andere benadering, omdat geen enkel voertuig gelijk is. De keuze voor de coating en de lak is dan ook afhankelijk van het type voertuig. Maatwerk dus”, stelt hij.

Passie

Naast detailing, kan men bij Car Cleaning Eindhoven ook voor een wasbeurt terecht. “Dat doe ik handmatig met de twee emmer-methode. Een emmer water en een emmer zeep: meer heb je niet nodig. Waarom ik geen roll-over plaats, omdat dit sneller gaat? In mijn werkveld wordt een roll-over de ‘martelkamer’ voor auto’s genoemd. Het probleem van zulke installaties is dat het vuil van de voorganger nog in de wasborstels zit en dat daardoor strepen of krassen in de lak kunnen ontstaan. Stel je voor dat je met je donkere auto achter een SUV staat die onder de modder zit. Als je voorganger klaar is, wordt jouw wagen met een vieze borstel met zandresten erin gewassen. Wagens die door de roll-over zijn geweest herken ik direct. Vooral bij zwarte en donkere voertuigen die even in de zon hebben gestaan, zie je de strepen van zulke wasinstallaties terug. Door handmatig te poetsen, zorg je voor een schoner resultaat en voorkom je zulke beschadigingen”, stelt Hendriks.

Alles op het gebied van auto’s heeft Hendriks’ interesse. Hij ontwierp en polijstte zijn eigen modelauto’s.

Hendriks beschouwt zichzelf als een echte all-rounder. “Ik doe mijn best om bij te blijven. De techniek verandert en verbetert ook continu. Door het bezoeken van vakbeurzen en het bekijken van video’s op YouTube waarin experts hun visie op het vak geven en handige tips delen blijf ik bij.” Hoewel de zaken goed gaan, is de ondernemer niet van plan extra personeel aan te nemen. “Het bevalt mij prima om alleen te werken. In het verleden heb talloze collega’s gehad en veel mensen opgeleid. Als kleine ondernemer moet ik voorzichtig zijn met het aannemen van mensen. Het is erg lastig om te zien als een leerling na een opleiding van een jaar besluit om te vertrekken, omdat deze branche niet zijn ding is. Het is sowieso lastig om goed personeel te vinden. De meeste mensen hebben een negen tot vijf mentaliteit en dat is niet genoeg voor mij. Passie voor het vak is ontzettend belangrijk. Het draait niet alleen om geld voor mij en ik wil die eigenschap ook in mijn personeel zien.”

Hardcore

Naast auto’s is ook muziek onlosmakelijk verbonden met Hendriks. Zo stond hij tot 2017 aan het roer van hardcore punkband Tech-9. Een paar jaar geleden besloot hij de handdoek in de ring te gooien, omdat zijn passies niet meer te combineren waren. “Het werd op een gegeven moment te lastig om een carrière in de detailing branche te combineren met Tech-9. Het overlapte elkaar. Zo nam ik bijvoorbeeld op een vrijdag een snipperdag op, zodat de band kon toeren. Lange tochten konden we vanwege de tijd niet ondernemen, dus reden we op vrijdag naar Polen waar we een aantal optredens gaven en bezochten we op zaterdag Oost-Duitsland. Op zondag reden we weer terug, waarna de werkweek de dag erna weer begon. Dat was niet meer te doen.”

Af en toe kriebelt het nog en denkt Hendriks weer terug aan het podium. “Muziek zal altijd een belangrijk onderdeel in mijn leven zijn. Grappig genoeg komen sms klanten naar mij toe en zeggen dat ze mij ergens van kennen.” Hij besluit: “Dan hoor ik: ‘Heb jij niet in een bandje gespeeld?’”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.