Wie is verantwoordelijk voor schade aan een haaienvin-antenne?

Wie is er aansprakelijk als een haaienvin-antenne beschadigd raakt door de drooginstallatie in een carwash? Een Duitse wasstraat heeft hiermee te maken. De verzekering van de ondernemer houdt vast aan de eigen verantwoordelijkheid van de klant, die had de antenne moeten verwijderen. Dat verwijderen niet mogelijk is met een dergelijke antenne blijkt niet relevant. Een juridische strijd is het resultaat.

Haaienvin-antennes zijn tegenwoordig standaard op veel voertuigmodellben. Bij een rollover in het Duitse Grafrath (in de buurt van München), raakte zo’n antenne beschadigd tijdens het droogproces. Lokale media noteerden dat de schade rond de 3.700 euro bedraagt. De eigenaar van de auto ging er vanuit dat de verzekering van de carwashondernemer de schade zou vergoeden. Verzekeraar Generali weigerde echter uit te keren en wijst op de eigen verantwoordelijkheid van de klant. De carwash adviseert klanten om de antenne voor een wasbeurt te verwijderen. Dat de haaienvinnen helemaal niet te verwijderen zijn, blijkt niet relevant.

De operator van de rollover twijfelde er in eerste instantie niet aan dat het verzekeringswerk zou worden. De zaak werd vervolgens een juridisch geschil en de advocaat van de klant heeft weinig hoop het snel wordt opgehelderd.

Geen extra risico

De apparatuur in de carwash is afkomstig van Christ Wash Systems. CarwashPro checkte bij de fabrikant of er meer problemen zijn gemeld met dit type antenne en of dat er sprake is van een verhoogd risico op schade.

Stefan Bernhard van de klantendienst van Christ Wash Systems geeft aan dat auto’s met een haaienvin-antenne gewoon door de wasstraat kunnen. “De voertuigen worden op grote schaal gebruikt en worden dagelijks tienduizenden keren foutloos gereinigd en gedroogd in rollovers en in wasstraten”, verzekert Bernhard. Hij wijst er uitdrukkelijk op dat in het droogcircuit van een rollover de droogventilator verschillende keren wordt vastgezet en dat er bij normaal gebruik geen contact is met het voertuigoppervlak. Volgens Bernhard gaan verschillende scans langs de contour van het voertuigoppervlak en volgen deze zonder contact te maken. “Bovendien zijn er, voor nog meer veiligheid, veiligheidsuitschakelingen die een opheffing of zelfs een stop van de systeemtechnologie in werking stellen als de daksproeier de contouren van het voertuig te dicht nadert. Hierdoor wordt de contour van het voertuig zo goed mogelijk afgetast door de daksproeier.”

Oorzaak onduidelijk

Uit het oogpunt van de technische beoordeling van de fabrikant kan Christ het schadepatroon in dit geval niet verklaren. “Waarom het in dit geval tot een beschadiging van de haaienvinantenne is gekomen, kunnen wij als fabrikant in dit specifieke individuele geval natuurlijk niet begrijpen.” Christ Wash Systems ziet in ieder geval geen reden voor een algemene beperking voor voertuigen met haaienvin-antennes.

Lees ook: 

Onderwerpen:

Auteur: Sandra Schafer

Sandra is redacteur van het Duitse zusje van CarwashPro, namelijk CarwashPro.de.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wie is verantwoordelijk voor schade aan een haaienvin-antenne? | CarwashPro