Partner

Spectro: ‘Op de juiste manier doseren wordt alleen maar belangrijker’

De directie van Spectro Foto's: Spectro

Het onderdeel truck- en carwash bij schoonmaakmiddelen-leverancier Spectro zit de laatste tijd flink in de lift. Mede dankzij hun duurzaamheidsbeleid. Een goede aanleiding om eens het gesprek aan te gaan met directeur Laurens Metternich. “Alles wat wij doen leggen we langs de milieumeetlat.”

Spectro is een echt familiebedrijf dat al meer dan vijftig jaar bestaat. Het wordt geleid door Alissa, Quintus en Laurens Metternich. “Afhankelijk van de drukte en het aanbod werken er inmiddels tussen de vijftig en zestig mensen voor ons bedrijf”, vertelt Laurens. “Mijn ouders zijn Spectro ooit begonnen. Mijn vader heeft het vak weer geleerd van zijn opa. Die startte in 1963 een bedrijf in schoonmaakmiddelen onder de naam Producten Sociëteit Metternich, later omgedoopt tot Metternich Chemie. Pa is destijds van dat bedrijf afgesplitst en is toen Spectro begonnen. Later, toen mijn opa was overleden, zijn de twee bedrijven uiteindelijk weer gefuseerd.”

Ondanks de lange historie is Spectro niet direct een naam die bij iedere carwash-eigenaar een belletje doet rinkelen, als men aan leveranciers van schoonmaakmiddelen denkt. Metternich is zich daar terdege van bewust. “Dat is ook wel te verklaren, want we maken heel veel zogenaamde private labels. Dat zijn professionele schoonmaakmiddelen voor anderen die dan hun label er opplakken. Pas de laatste jaren proberen we het bedrijf anders in de markt te zetten en meer zichtbaar te zijn.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Laurens Metternich, CEO van Spectro.

Het in Oss gevestigde bedrijf kent momenteel drie afzonderlijke bedrijfstakken. Waaronder Professional Cleaning, waarbij je moet denken aan schoonmaakbedrijven, gebouwen en de gezondheidszorg. Food & Hygiëne, voor de keuken en de voedingsmiddelenindustrie. En Vehicle Care, waaronder carwash en truckwash vallen. “Die laatste twee takken hebben de laatste paar jaar weinig aandacht van ons gekregen. Maar toen we zagen dat het aantal private label-klanten afnam, besloten we om het nieuw leven in te blazen, compleet met nieuwe producten en nieuwe mensen.”

Positie op de markt

Spectro bedient met haar schoonmaakmiddelen vooral klanten in de Benelux, maar heeft ook wederverkoop in Spanje, Portugal en in Oost-Europa. “We zijn zeker niet meer de kleinste en ook niet de grootste, maar op een aantal gebieden proberen we wel de beste te zijn”, zegt Metternich over hun positie op de markt. Daarnaast hebben ze in 2021 een Duitse tak van Spectro opgericht, om zodoende gemakkelijker de Duitse markt te kunnen betreden. Dat valt nog niet mee, geeft Metternich toe. “Zeker niet nu onze vaste contactpersoon een andere baan heeft gevonden.”
Volgens de CEO valt het niet altijd mee om daar een voet tussen de deur te krijgen bij carwash-eigenaren. “Switchen naar een nieuwe leverancier, dat doen Duitsers niet zo snel”, weet Metternich. “Ook al kom je met een fantastisch aanbod waarbij de klant er in alle opzichten op vooruit gaat.” Bij het leggen van het eerste contact maakt Metternich daarom soms handig gebruik van zijn achternaam. ‘Die klinkt tenslotte Duits”, lacht de Brabander.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De afvullijn en het magazijn in Oss.

Duurzaamheidsstrategie

Spectro zit de laatste jaren goed in de lift, mede dankzij de toenemende aandacht voor duurzaamheid. “Vooral de Vehicle Care groeit als een speer, moet ik zeggen. Dat heeft enerzijds te maken met goede producten, duidelijke prijsstelling en een goed advies. Maar ook onze duurzaamheidsstrategie speelt mee.”

Op dat duurzaamheidsbeleid is Metternich duidelijk enorm trots. In 2009 was Spectro het eerste Nederlandse bedrijf met Ecolabel-gecertificeerde reinigingsmiddelen. Een jaar later had het bedrijf al tien verschillende eco-vriendelijk gecertificeerde producten in de catalogus. “Alles wat wij doen leggen we langs de milieumeetlat, met als belangrijkste vraag: wat heeft het voor impact op onze toekomst? We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van grondstoffen op hernieuwbare basis. Verder is ons bedrijf volledig energieneutraal en doen we veel aan afvalreductie en waterbesparing.”

Daarnaast probeert Spectro om de logistieke impact van hun producten te beperken door verpakkingen zo te ontwerpen dat er meer stuks op een pallet passen. Maar het gaat zelfs zo ver dat ook de klant actief wordt benaderd. Want de grootste ecologische footprint ligt vaak bij de afnemer, weten ze in Oss. Daarom levert Spectro instructiefilmpjes en doseersystemen en hanteert een kleurcodering, zoals dat het juiste product op de juiste plek gebruikt wordt.

“Verder vragen we onze klanten om de lege verpakkingen weer terug te sturen zodat wij ze kunnen recyclen. Grote industriële verpakkingen gaan bij ons door de wasstraat en gebruiken we daarna opnieuw. De kleinere plastic verpakkingen sorteren we zelf uit op kleur, waarna we ze door de shredder gooien zodat we het kunnen recyclen.”

Ontwikkeling van doseersystemen

Het feit dat Spectro’s Research en Development-team vijf mensen telt, geeft aan dat ze vernieuwing en ontwikkeling serieus nemen. Niet ieder bedrijf heeft tien procent van zijn werknemers op R&D, tenslotte. Metternich wijst op de doseersystemen die het bedrijf heeft ontwikkeld. We maken dus niet alleen de reinigingsmiddelen, maar zorg ook dat ze goed gedoseerd kunnen worden in het proces.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Spectro heeft een energieneutraal bedrijfspand.

Helaas heeft Spectro nog geen doseersystemen voor de autowasserij. “Nog niet. Daar zijn we wel mee bezig. Er liggen wat ideeën op tafel om daar stappen in te gaan maken. In combinatie met het geconcentreerder maken van reinigingsmiddelen. Want dan wordt het juist doseren alleen maar belangrijker.”

“Wel hebben we al veel progressie gemaakt in datagebruik. We hebben bijvoorbeeld een aantal klanten in de truckwash waar we mee kunnen kijken in hun voorraadbeheer. Zodat ze niet onverwacht zonder komen te zitten. Zodra ze onder een bepaald niveau komen, zetten wij een order in het systeem. Waarna de klant binnen een paar dagen de levering binnenkrijgt.”

Bij Spectro zijn ze zich er terdege van bewust dat veel carwash-medewerkers praktisch ingesteld zijn en wellicht minder feeling hebben met boekhouden en voorraadbeheer. “Heb je één locatie met een goede manager, dan wordt dat natuurlijk zelden een issue. Maar in deze tijden waar iedereen worstelt met zijn personeel en je meerdere filialen draaiend probeert te houden, is dit een interessante extra service.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spectro: ‘Op de juiste manier doseren wordt alleen maar belangrijker’ | CarwashPro
Partner

Spectro: ‘Op de juiste manier doseren wordt alleen maar belangrijker’

De directie van Spectro Foto's: Spectro

Het onderdeel truck- en carwash bij schoonmaakmiddelen-leverancier Spectro zit de laatste tijd flink in de lift. Mede dankzij hun duurzaamheidsbeleid. Een goede aanleiding om eens het gesprek aan te gaan met directeur Laurens Metternich. “Alles wat wij doen leggen we langs de milieumeetlat.”

Spectro is een echt familiebedrijf dat al meer dan vijftig jaar bestaat. Het wordt geleid door Alissa, Quintus en Laurens Metternich. “Afhankelijk van de drukte en het aanbod werken er inmiddels tussen de vijftig en zestig mensen voor ons bedrijf”, vertelt Laurens. “Mijn ouders zijn Spectro ooit begonnen. Mijn vader heeft het vak weer geleerd van zijn opa. Die startte in 1963 een bedrijf in schoonmaakmiddelen onder de naam Producten Sociëteit Metternich, later omgedoopt tot Metternich Chemie. Pa is destijds van dat bedrijf afgesplitst en is toen Spectro begonnen. Later, toen mijn opa was overleden, zijn de twee bedrijven uiteindelijk weer gefuseerd.”

Ondanks de lange historie is Spectro niet direct een naam die bij iedere carwash-eigenaar een belletje doet rinkelen, als men aan leveranciers van schoonmaakmiddelen denkt. Metternich is zich daar terdege van bewust. “Dat is ook wel te verklaren, want we maken heel veel zogenaamde private labels. Dat zijn professionele schoonmaakmiddelen voor anderen die dan hun label er opplakken. Pas de laatste jaren proberen we het bedrijf anders in de markt te zetten en meer zichtbaar te zijn.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Laurens Metternich, CEO van Spectro.

Het in Oss gevestigde bedrijf kent momenteel drie afzonderlijke bedrijfstakken. Waaronder Professional Cleaning, waarbij je moet denken aan schoonmaakbedrijven, gebouwen en de gezondheidszorg. Food & Hygiëne, voor de keuken en de voedingsmiddelenindustrie. En Vehicle Care, waaronder carwash en truckwash vallen. “Die laatste twee takken hebben de laatste paar jaar weinig aandacht van ons gekregen. Maar toen we zagen dat het aantal private label-klanten afnam, besloten we om het nieuw leven in te blazen, compleet met nieuwe producten en nieuwe mensen.”

Positie op de markt

Spectro bedient met haar schoonmaakmiddelen vooral klanten in de Benelux, maar heeft ook wederverkoop in Spanje, Portugal en in Oost-Europa. “We zijn zeker niet meer de kleinste en ook niet de grootste, maar op een aantal gebieden proberen we wel de beste te zijn”, zegt Metternich over hun positie op de markt. Daarnaast hebben ze in 2021 een Duitse tak van Spectro opgericht, om zodoende gemakkelijker de Duitse markt te kunnen betreden. Dat valt nog niet mee, geeft Metternich toe. “Zeker niet nu onze vaste contactpersoon een andere baan heeft gevonden.”
Volgens de CEO valt het niet altijd mee om daar een voet tussen de deur te krijgen bij carwash-eigenaren. “Switchen naar een nieuwe leverancier, dat doen Duitsers niet zo snel”, weet Metternich. “Ook al kom je met een fantastisch aanbod waarbij de klant er in alle opzichten op vooruit gaat.” Bij het leggen van het eerste contact maakt Metternich daarom soms handig gebruik van zijn achternaam. ‘Die klinkt tenslotte Duits”, lacht de Brabander.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De afvullijn en het magazijn in Oss.

Duurzaamheidsstrategie

Spectro zit de laatste jaren goed in de lift, mede dankzij de toenemende aandacht voor duurzaamheid. “Vooral de Vehicle Care groeit als een speer, moet ik zeggen. Dat heeft enerzijds te maken met goede producten, duidelijke prijsstelling en een goed advies. Maar ook onze duurzaamheidsstrategie speelt mee.”

Op dat duurzaamheidsbeleid is Metternich duidelijk enorm trots. In 2009 was Spectro het eerste Nederlandse bedrijf met Ecolabel-gecertificeerde reinigingsmiddelen. Een jaar later had het bedrijf al tien verschillende eco-vriendelijk gecertificeerde producten in de catalogus. “Alles wat wij doen leggen we langs de milieumeetlat, met als belangrijkste vraag: wat heeft het voor impact op onze toekomst? We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van grondstoffen op hernieuwbare basis. Verder is ons bedrijf volledig energieneutraal en doen we veel aan afvalreductie en waterbesparing.”

Daarnaast probeert Spectro om de logistieke impact van hun producten te beperken door verpakkingen zo te ontwerpen dat er meer stuks op een pallet passen. Maar het gaat zelfs zo ver dat ook de klant actief wordt benaderd. Want de grootste ecologische footprint ligt vaak bij de afnemer, weten ze in Oss. Daarom levert Spectro instructiefilmpjes en doseersystemen en hanteert een kleurcodering, zoals dat het juiste product op de juiste plek gebruikt wordt.

“Verder vragen we onze klanten om de lege verpakkingen weer terug te sturen zodat wij ze kunnen recyclen. Grote industriële verpakkingen gaan bij ons door de wasstraat en gebruiken we daarna opnieuw. De kleinere plastic verpakkingen sorteren we zelf uit op kleur, waarna we ze door de shredder gooien zodat we het kunnen recyclen.”

Ontwikkeling van doseersystemen

Het feit dat Spectro’s Research en Development-team vijf mensen telt, geeft aan dat ze vernieuwing en ontwikkeling serieus nemen. Niet ieder bedrijf heeft tien procent van zijn werknemers op R&D, tenslotte. Metternich wijst op de doseersystemen die het bedrijf heeft ontwikkeld. We maken dus niet alleen de reinigingsmiddelen, maar zorg ook dat ze goed gedoseerd kunnen worden in het proces.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Spectro heeft een energieneutraal bedrijfspand.

Helaas heeft Spectro nog geen doseersystemen voor de autowasserij. “Nog niet. Daar zijn we wel mee bezig. Er liggen wat ideeën op tafel om daar stappen in te gaan maken. In combinatie met het geconcentreerder maken van reinigingsmiddelen. Want dan wordt het juist doseren alleen maar belangrijker.”

“Wel hebben we al veel progressie gemaakt in datagebruik. We hebben bijvoorbeeld een aantal klanten in de truckwash waar we mee kunnen kijken in hun voorraadbeheer. Zodat ze niet onverwacht zonder komen te zitten. Zodra ze onder een bepaald niveau komen, zetten wij een order in het systeem. Waarna de klant binnen een paar dagen de levering binnenkrijgt.”

Bij Spectro zijn ze zich er terdege van bewust dat veel carwash-medewerkers praktisch ingesteld zijn en wellicht minder feeling hebben met boekhouden en voorraadbeheer. “Heb je één locatie met een goede manager, dan wordt dat natuurlijk zelden een issue. Maar in deze tijden waar iedereen worstelt met zijn personeel en je meerdere filialen draaiend probeert te houden, is dit een interessante extra service.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.