Nieuw model

Eerste Truckwash Nova in Nederland bij Autoverhuur Bultman

De nieuwe Nova is vanwege zijn hoogte en kleurstelling een imposante verschijning Foto's: Christ

Bij Autoverhuur Bultman in Apeldoorn is de eerste Truckwash Nova geplaatst en sinds begin deze week in gebruik genomen. Dit nieuwste model truckwash van Christ is geschikt voor meer soorten voertuigen, maar bij Bultman ligt vooral de focus op het wassen van trucks. Vooral vanwege de hoogte is de machine ‘erg imposant’, zegt eigenaar Dave Bultman. De zwartgrijze kleur, de blauwe LED-verlichting en de twee digitale schermen maken het plaatje compleet. “Het ziet er echt gelikt uit.”

De Nova maakt deel uit van de nieuwe Christ-generatie en vervangt de Magnum en de Taurus. Bij Bultman staat de eerste Nova en daar is eigenaar Dave Bultman erg trots op. “Het is het nieuwste model en het is de eerste in Nederland, dat is natuurlijk heel gaaf.”

Bultman heeft naast een garage- en autoverhuurbedrijf – met een wagenpark bestaande uit 250 voertuigen, van personenauto’s tot vrachtwagens – een eigen truckwash, met twee grote machines naast elkaar in een washal. Aan de ene kant van de hal zit een installatie voor het eigen wagenpark en aan de andere kant is nu de nieuwe Nova voor klanten in gebruik genomen.

Imposant

“Onze relatie met het team van Christ gaat al dertig jaar terug”, zegt Bultman. “Dat is nog vanuit de tijd dat we in Deventer een eigen autowasstraat hadden. Toen we hoorden dat de nieuwe Nova uit zou komen, dachten we meteen: dit is hét moment om het te gaan doen. De oude machine was ook aan vervanging toe.”
Bultman koos in eerste instantie voor het basismodel en is dat gaandeweg steeds meer gaan uitbreiden. Eerst met één scherm en daarna met twee. Eerst geen LED en later wel LED. “Dan belden we weer met Christ en zeiden we: doe het er toch maar bij. Als je de Nova nu in de hal ziet staan, is het een heel imposante machine. Hij is veel hoger dan zijn voorganger. Voorheen hadden we een roestvrijstalen, zilverkleurige wasinstallatie, terwijl de Nova zwartgrijs is met blauwe LED-verlichting erin. Ook zitten er twee digitale schermen bij, waarop klanten exact kunnen zien wanneer ze erin kunnen rijden en hoe ze het voertuig moeten positioneren.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De blauwe LED-verlichting maakt het plaatje compleet.

Ook met de hand

Omdat er bij Bultman veel specialistische trucks binnenkomen, blijft het wassen volgens Dave een secuur werkje. “Truckwash is een heel andere tak van sport dan gewoon een carwash”, zegt hij. “Het is veel intensiever. Veel klanten hebben hun eigen accessoires erop gebouwd en vanwege het chassis bij de wielen en de ruimte tussen de cabine kan de machine ook niet overal komen. Bovendien zijn veel chauffeurs helemaal gek op hun trucks en zijn ze er maar wat zuinig op. Daarom doen wij nog steeds veel met de hand.”

Chauffeurs die bij Bultman de truck komen wassen, gaan eerst met het voertuig onder een schuimboog door, zodat het dak goed wordt ingeschuimd. Daarna wordt het voertuig nog handmatig nagelopen met een schuimkanon. “De jongens zetten de hele truck onder het schuim en letten extra op de plekken waar de schuimboog niet bij kan. Hierdoor kan het vuil alvast inweken”, aldus Bultman.
Vervolgens gaan de hogedruklansen eroverheen, waarna de Nova het dak en de hoge zijkanten nog een keer mee wast. De laatste stap is dat de truck wordt nagespoeld met wax, wat het droogproces versnelt. Een extra droogfunctie zit er niet op: “Dat is vanwege de grootte van de trucks ook niet te doen. De wax breekt het water in principe af, waardoor het sneller droog is. En we maken bij het wassen gebruik van demiwater, wat ervoor zorgt dat de truck vlekkeloos opdroogt.” Bij Bultman zijn ze nog wel aan het kijken of er bepaalde drogers kunnen worden geïnstalleerd die bij het uitrijden ervoor zorgen dat de spiegels worden drooggeblazen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Klanten komen vooral met de trucks langs bij Bultman, maar ook met campers en bussen.

Het verschil

Omdat de dakborstel van de Nova de contouren van het voertuig volgt, kunnen met de installatie ook prima andere wagens worden gewassen. Maar dat gebeurt bij Bultman veel minder. Klanten komen vooral met de trucks langs en ook steeds vaker met de camper. Op de Nova is daarom ook een speciaal camper-wasprogramma en een wasprogramma voor aanhangwagens en touring cars geïnstalleerd.
Bultman: “Nieuw bij deze machine is dat de zijborstels eraan vast zitten, waardoor je een gelijkmatige druk kunt realiseren over het gehele voertuig. Bij veel andere truckwash-installaties zitten die borstels los, wat ervoor zorgt dat deze door druk op de bovenzijde aan de onderzijde uitwijken. Een ander bijkomend voordeel van deze nieuwe machine is dat de borstels ook achter de auto langsgaan. Dat maakt wel echt het verschil.”

Positieve reacties

De hal waarin de machine staat is vanwege de komst van de Nova ook meteen opgefrist. Zo zijn het portaal en de deuren opnieuw geschilderd, is de belijning op de grond erop gezet en is alles extra grondig schoongemaakt. De machine draait nu sinds een paar dagen en de reacties zijn volgens Bultman erg positief. Op de eerste dag stonden de vrachtwagens al in een rij op de stoep. “Een groot transportbedrijf dat vaak bij ons komt wassen, keek er al erg naar uit. Dat zijn ook echt jongens die helemaal gek zijn op hun wagens. Het liefst poetsen ze ze van onder tot boven met de hand, en nog net niet heel voorzichtig met een tandenborstel.” Bultman deelt nog een leuke anekdote: “Een chauffeur vroeg aan een van onze medewerkers: ‘Wanneer zet je die machine nu eens aan?’ Blijkt dat de Nova al halverwege de truck is; zo stil is deze machine geworden!”

De ‘eigen jongens’ die in de truckwash staan, zijn er volgens Bultman ook blij mee. “Die vinden het prachtig dat er zo’n mooie, grote machine staat. Je moet het ook niet onderschatten: het is best intensief werk. Ze staan altijd in een open hal te wassen en in de winter is dat echt geen pretje. Alles wat het werk dan makkelijker maakt, is mooi meegenomen.” Bultman noemt als voorbeeld het eenvoudige bedieningspaneel van de Nova. Op een touchscreen staat met plaatjes afgebeeld om welk voertuig het gaat. En met één klik op het scherm weet de machine precies welke afstelling het moet gebruiken. “Dat soort dingen maakt het voor onze jongens een stuk makkelijker, en dus ook leuker.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste Truckwash Nova in Nederland bij Autoverhuur Bultman | CarwashPro
Nieuw model

Eerste Truckwash Nova in Nederland bij Autoverhuur Bultman

De nieuwe Nova is vanwege zijn hoogte en kleurstelling een imposante verschijning Foto's: Christ

Bij Autoverhuur Bultman in Apeldoorn is de eerste Truckwash Nova geplaatst en sinds begin deze week in gebruik genomen. Dit nieuwste model truckwash van Christ is geschikt voor meer soorten voertuigen, maar bij Bultman ligt vooral de focus op het wassen van trucks. Vooral vanwege de hoogte is de machine ‘erg imposant’, zegt eigenaar Dave Bultman. De zwartgrijze kleur, de blauwe LED-verlichting en de twee digitale schermen maken het plaatje compleet. “Het ziet er echt gelikt uit.”

De Nova maakt deel uit van de nieuwe Christ-generatie en vervangt de Magnum en de Taurus. Bij Bultman staat de eerste Nova en daar is eigenaar Dave Bultman erg trots op. “Het is het nieuwste model en het is de eerste in Nederland, dat is natuurlijk heel gaaf.”

Bultman heeft naast een garage- en autoverhuurbedrijf – met een wagenpark bestaande uit 250 voertuigen, van personenauto’s tot vrachtwagens – een eigen truckwash, met twee grote machines naast elkaar in een washal. Aan de ene kant van de hal zit een installatie voor het eigen wagenpark en aan de andere kant is nu de nieuwe Nova voor klanten in gebruik genomen.

Imposant

“Onze relatie met het team van Christ gaat al dertig jaar terug”, zegt Bultman. “Dat is nog vanuit de tijd dat we in Deventer een eigen autowasstraat hadden. Toen we hoorden dat de nieuwe Nova uit zou komen, dachten we meteen: dit is hét moment om het te gaan doen. De oude machine was ook aan vervanging toe.”
Bultman koos in eerste instantie voor het basismodel en is dat gaandeweg steeds meer gaan uitbreiden. Eerst met één scherm en daarna met twee. Eerst geen LED en later wel LED. “Dan belden we weer met Christ en zeiden we: doe het er toch maar bij. Als je de Nova nu in de hal ziet staan, is het een heel imposante machine. Hij is veel hoger dan zijn voorganger. Voorheen hadden we een roestvrijstalen, zilverkleurige wasinstallatie, terwijl de Nova zwartgrijs is met blauwe LED-verlichting erin. Ook zitten er twee digitale schermen bij, waarop klanten exact kunnen zien wanneer ze erin kunnen rijden en hoe ze het voertuig moeten positioneren.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De blauwe LED-verlichting maakt het plaatje compleet.

Ook met de hand

Omdat er bij Bultman veel specialistische trucks binnenkomen, blijft het wassen volgens Dave een secuur werkje. “Truckwash is een heel andere tak van sport dan gewoon een carwash”, zegt hij. “Het is veel intensiever. Veel klanten hebben hun eigen accessoires erop gebouwd en vanwege het chassis bij de wielen en de ruimte tussen de cabine kan de machine ook niet overal komen. Bovendien zijn veel chauffeurs helemaal gek op hun trucks en zijn ze er maar wat zuinig op. Daarom doen wij nog steeds veel met de hand.”

Chauffeurs die bij Bultman de truck komen wassen, gaan eerst met het voertuig onder een schuimboog door, zodat het dak goed wordt ingeschuimd. Daarna wordt het voertuig nog handmatig nagelopen met een schuimkanon. “De jongens zetten de hele truck onder het schuim en letten extra op de plekken waar de schuimboog niet bij kan. Hierdoor kan het vuil alvast inweken”, aldus Bultman.
Vervolgens gaan de hogedruklansen eroverheen, waarna de Nova het dak en de hoge zijkanten nog een keer mee wast. De laatste stap is dat de truck wordt nagespoeld met wax, wat het droogproces versnelt. Een extra droogfunctie zit er niet op: “Dat is vanwege de grootte van de trucks ook niet te doen. De wax breekt het water in principe af, waardoor het sneller droog is. En we maken bij het wassen gebruik van demiwater, wat ervoor zorgt dat de truck vlekkeloos opdroogt.” Bij Bultman zijn ze nog wel aan het kijken of er bepaalde drogers kunnen worden geïnstalleerd die bij het uitrijden ervoor zorgen dat de spiegels worden drooggeblazen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Klanten komen vooral met de trucks langs bij Bultman, maar ook met campers en bussen.

Het verschil

Omdat de dakborstel van de Nova de contouren van het voertuig volgt, kunnen met de installatie ook prima andere wagens worden gewassen. Maar dat gebeurt bij Bultman veel minder. Klanten komen vooral met de trucks langs en ook steeds vaker met de camper. Op de Nova is daarom ook een speciaal camper-wasprogramma en een wasprogramma voor aanhangwagens en touring cars geïnstalleerd.
Bultman: “Nieuw bij deze machine is dat de zijborstels eraan vast zitten, waardoor je een gelijkmatige druk kunt realiseren over het gehele voertuig. Bij veel andere truckwash-installaties zitten die borstels los, wat ervoor zorgt dat deze door druk op de bovenzijde aan de onderzijde uitwijken. Een ander bijkomend voordeel van deze nieuwe machine is dat de borstels ook achter de auto langsgaan. Dat maakt wel echt het verschil.”

Positieve reacties

De hal waarin de machine staat is vanwege de komst van de Nova ook meteen opgefrist. Zo zijn het portaal en de deuren opnieuw geschilderd, is de belijning op de grond erop gezet en is alles extra grondig schoongemaakt. De machine draait nu sinds een paar dagen en de reacties zijn volgens Bultman erg positief. Op de eerste dag stonden de vrachtwagens al in een rij op de stoep. “Een groot transportbedrijf dat vaak bij ons komt wassen, keek er al erg naar uit. Dat zijn ook echt jongens die helemaal gek zijn op hun wagens. Het liefst poetsen ze ze van onder tot boven met de hand, en nog net niet heel voorzichtig met een tandenborstel.” Bultman deelt nog een leuke anekdote: “Een chauffeur vroeg aan een van onze medewerkers: ‘Wanneer zet je die machine nu eens aan?’ Blijkt dat de Nova al halverwege de truck is; zo stil is deze machine geworden!”

De ‘eigen jongens’ die in de truckwash staan, zijn er volgens Bultman ook blij mee. “Die vinden het prachtig dat er zo’n mooie, grote machine staat. Je moet het ook niet onderschatten: het is best intensief werk. Ze staan altijd in een open hal te wassen en in de winter is dat echt geen pretje. Alles wat het werk dan makkelijker maakt, is mooi meegenomen.” Bultman noemt als voorbeeld het eenvoudige bedieningspaneel van de Nova. Op een touchscreen staat met plaatjes afgebeeld om welk voertuig het gaat. En met één klik op het scherm weet de machine precies welke afstelling het moet gebruiken. “Dat soort dingen maakt het voor onze jongens een stuk makkelijker, en dus ook leuker.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.