Duurzame oplossing

Mikey’s Carwash zet met X-Jet nozzles in op waterbesparing

Bedrijfsleider Robbert Tims (links), accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba Nederland en eigenaar Mike Verweij (rechts) bij Mikey's Carwash Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Mikey’s Carwash in Zwijndrecht heeft onlangs geïnvesteerd in de nieuwe X-Jet nozzles van Caramba, om zo op een duurzame manier water te kunnen besparen. “Nu kunnen we met ons osmosewater een dubbel aantal auto’s wassen”, zegt eigenaar Mike Verweij. De innovatieve nozzle heeft nog meer voordelen. CarwashPro ging langs om een kijkje te nemen.

Mikey’s Carwash heeft een Istobal wasstraat van 30 meter en een groot stofzuigplein met 18 opstelplaatsen. Wanneer de auto’s uit de wasstraat rijden, wordt de auto nog even met de hand nagedroogd. “Zo halen we de laatste druppels van de auto, dat is een stukje extra service”, zegt eigenaar Mike Verweij.

Niet zo lang geleden is de wasstraat voorzien van een osmose-installatie. Maar vooral op drukke dagen had Verweij te kampen met een tekort aan osmosewater. “Dan moest ik tussen het wassen door de osmose-installatie aanzetten om water te produceren en had ik dus minder watercapaciteit in de wasstraat”, zegt hij. “Ik zet de installatie liever alleen in de avond en nacht aan, omdat je dan ook profiteert van de voordelige energieprijs in de daluren. En het zit het autowassen dan niet in de weg.”

De enige oplossing die Verweij op dat moment kon bedenken, was het plaatsen van een derde watertank op de vloer om zo in het watergebruik te kunnen blijven voorzien. “Maar zo’n grote blauwe buffertank neemt veel ruimte in beslag en dat zou ten koste gaan van ons vloeroppervlak.” Maar na een gesprek met accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba Nederland bleek er een meer doeltreffende oplossing te zijn. Nijeboer: “Door onze X-Jet nozzles in de wasstraat te gebruiken, is het buffervat niet nodig geweest en is er voldoende osmosewater om de hele dag door bij Mikey’s Carwash te wassen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De X-Jet nozzle van Caramba komt in RVS en in messing.

Oscillerend effect

Hoewel de X-Jet nozzle er vrijwel hetzelfde uitziet als een reguliere nozzle, zit er binnenin een heel ingenieus systeem. Met de X-Jet sproeier wordt het water door drie interne kanalen geleid. Door de waterstraal via de zijkanalen af te buigen, wordt een oscillerend effect bereikt. Dit zorgt voor een betere verdeling van het water bij de uitlaat van de sproeier. Er is dus minder water nodig om het voertuigoppervlak te bevochtigen en er wordt minder leidingwater gebruikt door een gereduceerde waterhoeveelheid. Zo bereikt een wasstraat tot 30 procent waterbesparing.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De X-Jet nozzle, met een betere verdeling van het water bij de uitlaat van de sproeier.
Versus de waterverdeling bij een reguliere nozzle.

De X-Jet nozzle zorgt niet alleen voor waterbesparing en een betere waterkwaliteit, maar heeft ook altijd een constante sproeihoek waardoor verneveling vermindert. En dat komt de droogkwaliteit weer ten goede. “En omdat we nu minder water nodig hebben, scheelt het ook in het oppompen en in de zuivering. Als je dat allemaal kan reduceren met de X-Jet nozzles, dan is dat mooi meegenomen, zeker in een periode waarin de kosten zo enorm zijn gestegen”, zegt Verweij. Ten opzichte van een reguliere nozzle is de X-Jet wel duurder, maar Verweij ziet het vooral als een investering. “Onderaan de streep levert het uiteindelijk geld op, doordat de nozzles een kostenbesparend effect hebben op het gehele wasproces.”

Bij Mikey’s Carwash zitten de X-Jet nozzles op de wax- en drooghulpboog. De huidige spoelboog met regendouche gaat er binnenkort uit en wordt vervangen door een nieuwe RVS-boog van Maurice Piket. “Ook daar komen dan de X-Jet nozzles in, waardoor we nog langer met ons osmosewater kunnen blijven wassen”, aldus Verweij.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Bij Mikey’s Carwash zitten de X-Jet nozzles op de wax- en drooghulpboog.

Focus op duurzaamheid

“Caramba probeert op allerlei manieren het proces in de autowasstraat zo duurzaam mogelijk te maken”, legt verkoopleider Rick van de Velde van Caramba Nederland uit. “Onlangs hebben we aangekondigd dat we de chemie cans recyclen. En ook de X-Jet nozzle past heel goed bij onze duurzaamheidsmissie.” Caramba heeft de X-Jet nozzles gepatenteerd en een half jaar geleden op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Bertram Nijeboer: “Het is een uniek product. We nemen het nu mee in het gesprek met nieuwe klanten, maar wijzen ook onze huidige klanten erop om er eens over na te denken. Water is hier nog niet zo kostbaar als in de omringende landen, maar dat gaat in de toekomst wel veranderen. Het is daarom belangrijk om er nu al op in te spelen en op een duurzame manier met water om te gaan. Ook in de wasstraat.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mikey’s Carwash zet met X-Jet nozzles in op waterbesparing | CarwashPro
Duurzame oplossing

Mikey’s Carwash zet met X-Jet nozzles in op waterbesparing

Bedrijfsleider Robbert Tims (links), accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba Nederland en eigenaar Mike Verweij (rechts) bij Mikey's Carwash Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Mikey’s Carwash in Zwijndrecht heeft onlangs geïnvesteerd in de nieuwe X-Jet nozzles van Caramba, om zo op een duurzame manier water te kunnen besparen. “Nu kunnen we met ons osmosewater een dubbel aantal auto’s wassen”, zegt eigenaar Mike Verweij. De innovatieve nozzle heeft nog meer voordelen. CarwashPro ging langs om een kijkje te nemen.

Mikey’s Carwash heeft een Istobal wasstraat van 30 meter en een groot stofzuigplein met 18 opstelplaatsen. Wanneer de auto’s uit de wasstraat rijden, wordt de auto nog even met de hand nagedroogd. “Zo halen we de laatste druppels van de auto, dat is een stukje extra service”, zegt eigenaar Mike Verweij.

Niet zo lang geleden is de wasstraat voorzien van een osmose-installatie. Maar vooral op drukke dagen had Verweij te kampen met een tekort aan osmosewater. “Dan moest ik tussen het wassen door de osmose-installatie aanzetten om water te produceren en had ik dus minder watercapaciteit in de wasstraat”, zegt hij. “Ik zet de installatie liever alleen in de avond en nacht aan, omdat je dan ook profiteert van de voordelige energieprijs in de daluren. En het zit het autowassen dan niet in de weg.”

De enige oplossing die Verweij op dat moment kon bedenken, was het plaatsen van een derde watertank op de vloer om zo in het watergebruik te kunnen blijven voorzien. “Maar zo’n grote blauwe buffertank neemt veel ruimte in beslag en dat zou ten koste gaan van ons vloeroppervlak.” Maar na een gesprek met accountmanager Bertram Nijeboer van Caramba Nederland bleek er een meer doeltreffende oplossing te zijn. Nijeboer: “Door onze X-Jet nozzles in de wasstraat te gebruiken, is het buffervat niet nodig geweest en is er voldoende osmosewater om de hele dag door bij Mikey’s Carwash te wassen.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De X-Jet nozzle van Caramba komt in RVS en in messing.

Oscillerend effect

Hoewel de X-Jet nozzle er vrijwel hetzelfde uitziet als een reguliere nozzle, zit er binnenin een heel ingenieus systeem. Met de X-Jet sproeier wordt het water door drie interne kanalen geleid. Door de waterstraal via de zijkanalen af te buigen, wordt een oscillerend effect bereikt. Dit zorgt voor een betere verdeling van het water bij de uitlaat van de sproeier. Er is dus minder water nodig om het voertuigoppervlak te bevochtigen en er wordt minder leidingwater gebruikt door een gereduceerde waterhoeveelheid. Zo bereikt een wasstraat tot 30 procent waterbesparing.

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

De X-Jet nozzle, met een betere verdeling van het water bij de uitlaat van de sproeier.
Versus de waterverdeling bij een reguliere nozzle.

De X-Jet nozzle zorgt niet alleen voor waterbesparing en een betere waterkwaliteit, maar heeft ook altijd een constante sproeihoek waardoor verneveling vermindert. En dat komt de droogkwaliteit weer ten goede. “En omdat we nu minder water nodig hebben, scheelt het ook in het oppompen en in de zuivering. Als je dat allemaal kan reduceren met de X-Jet nozzles, dan is dat mooi meegenomen, zeker in een periode waarin de kosten zo enorm zijn gestegen”, zegt Verweij. Ten opzichte van een reguliere nozzle is de X-Jet wel duurder, maar Verweij ziet het vooral als een investering. “Onderaan de streep levert het uiteindelijk geld op, doordat de nozzles een kostenbesparend effect hebben op het gehele wasproces.”

Bij Mikey’s Carwash zitten de X-Jet nozzles op de wax- en drooghulpboog. De huidige spoelboog met regendouche gaat er binnenkort uit en wordt vervangen door een nieuwe RVS-boog van Maurice Piket. “Ook daar komen dan de X-Jet nozzles in, waardoor we nog langer met ons osmosewater kunnen blijven wassen”, aldus Verweij.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Bij Mikey’s Carwash zitten de X-Jet nozzles op de wax- en drooghulpboog.

Focus op duurzaamheid

“Caramba probeert op allerlei manieren het proces in de autowasstraat zo duurzaam mogelijk te maken”, legt verkoopleider Rick van de Velde van Caramba Nederland uit. “Onlangs hebben we aangekondigd dat we de chemie cans recyclen. En ook de X-Jet nozzle past heel goed bij onze duurzaamheidsmissie.” Caramba heeft de X-Jet nozzles gepatenteerd en een half jaar geleden op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Bertram Nijeboer: “Het is een uniek product. We nemen het nu mee in het gesprek met nieuwe klanten, maar wijzen ook onze huidige klanten erop om er eens over na te denken. Water is hier nog niet zo kostbaar als in de omringende landen, maar dat gaat in de toekomst wel veranderen. Het is daarom belangrijk om er nu al op in te spelen en op een duurzame manier met water om te gaan. Ook in de wasstraat.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.