In de toekomst

Wasstraat aangestuurd door robots: een revolutie in het autowassen?

Hoe het autowassen er in de toekomst uit kan komen te zien Foto: PREEN AG

In de autowasbranche is het een vraag die al enige tijd rond gaat: gaan we voor bemand of onbemand? Door veranderingen door te voeren op het gebied van automatisering kunnen wasstraten in de toekomst met veel minder personeel draaien. Maar er is ook een derde innovatie die een grote rol kan gaan spelen, namelijk een autowasstraat die wordt aangestuurd door robots.

Tal van grote carwash- en techbedrijven wereldwijd zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om auto’s te wassen met robots. Zo ook het Zwitserse PREEN. Sinds 2019 wordt er – in nauwe samenwerking met universiteiten en branche-experts – gewerkt aan een ‘carwash van de toekomst’. Voor het Zwitserse bedrijf is dat een wasstraat waarin robots contactloos werken en onder hoge druk het beste wasresultaat leveren, zonder personeel. Hightech engineering, laboratoriumanalyses en de mogelijkheden die nu beschikbaar zijn in kunstmatige intelligentie, rekenkracht en software vormen de basis voor deze nieuwe autowasrevolutie, aldus PREEN.

“Denk je echt dat auto’s over vijf jaar nog steeds worden gewassen door mensen en de huidige machines? De toekomst van het autowassen begint nu”, zegt Marc Zingg, Managing Director van PREEN. Hij legt uit wat het effect is van de nieuwe autowasstraat op de autowasmarkt. “De kern van de innovatie is de inzet van robots die volledig zelfstandig de auto wassen. En in de vrije minuten of ’s nachts de wasstraat en zichzelf schoonmaken.”

Geïnspireerd op Apple

Deze ‘carwash van de toekomst’ komt er – als het aan PREEN ligt – anders uit te zien. “Heldere lijnen, gladde oppervlakken, eenvoudig design in Apple-stijl en dat alles zonder enig machinegevoel.” Er draaien geen borstels langs en over de auto. Robots nemen de taak over en doen dat op een geheel eigen manier. De eerste stap is een contour-nauwkeurige scan van de auto, die binnen enkele seconden tot stand komt. Dit betekent dat de wasrobot ook kan worden gebruikt voor voertuigen met opbouw, aanbouwdelen en gevoelige voertuigonderdelen, omdat de robot deze herkent – net zoals een mens dat zou herkennen.

“De software die we hebben ontwikkeld voor de scan en de wasplanning is zeker ons grootste meesterwerk, maar het wordt pas een goed product samen met de effectieve en snelle reiniging. Naast zeer korte doorlooptijden is het ons doel om een zo duurzaam mogelijke oplossing te bieden, met name op het gebied van water- en energieverbruik”, legt Frank Steinmeier, CTO van PREEN uit. Zo worden er alleen milieuvriendelijke reinigingsmiddelen gebruikt die volledig biologisch afbreekbaar zijn en die spaarzaam kunnen worden gedoseerd. Per voertuig zal er minder dan een espressokopje reinigingsmiddel nodig zijn.

PREEN heeft zich qua duurzaam design laten inspireren door bedrijven als Apple en Tesla. “Dergelijke bedrijven openen volledig nieuwe mogelijkheden, zoals met de iPhone, of zoals Tesla, die de elektrificatie van mobiliteit op gang heeft gebracht”, legt Marc Zingg uit. “We hebben zoveel meer milieuvriendelijke oplossingen en verbeteringen ontdekt dat we de plicht hebben om ze aan de wereld te brengen. Het is de hoogste tijd”, beaamt Frank Steinmeier.

Spannende carwash-ervaring

Harry Sykes, oprichter en aandeelhouder van PREEN, vult aan: “De speciaal door ons ontwikkelde software-algoritmen stellen ons in staat om een ​​compleet nieuwe en spannende (robot) carwash-ervaring te bieden. Kunstmatige intelligentie, computervisie en objectdigitalisering vormen samen de nieuwe PREEN-autowasstraat, wat resulteert in goede wasresultaten, hoge wassnelheden en milieuvriendelijke wassingen. Daarnaast is de PREEN-wash contactloos, wat betekent dat er geen autolak wordt aangeraakt, dus ook geen microkrassen.”

Dan rest echter nog één vraag: hoe snel heeft een PREEN-wash de aanschafkosten terug ‘gewassen’? Marc Zingg zegt daarover: “Voor de kostenberekening hebben we intensief marktonderzoek gedaan om alle huidige kosten voor de aanschaf en exploitatie van een wasstraat met een vergelijkbaar aantal wasstraten te bepalen. De aanschafkosten van een wasrobot zijn niet vergelijkbaar met de aanschaf van een wasportaal, maar het geïntegreerde onderhoud en verzorging van het systeem, de lange levensduur van alle technische componenten en de hogere prestaties, vooral op piekmomenten, geven de PREEN wasstraat een duidelijk voordeel.”

Dit interview komt van onze zustertitel CarwashPro.de

Het team van PREEN kondigt de officiële lancering van deze robot-carwash aan tijdens Car Wash Show Europe, op 21 en 22 september bij standnummer 2.12.03. Benieuwd naar de andere innovaties en exposanten op de beurs? Bekijk het hier en schrijf je in!

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wasstraat aangestuurd door robots: een revolutie in het autowassen? | CarwashPro
In de toekomst

Wasstraat aangestuurd door robots: een revolutie in het autowassen?

Hoe het autowassen er in de toekomst uit kan komen te zien Foto: PREEN AG

In de autowasbranche is het een vraag die al enige tijd rond gaat: gaan we voor bemand of onbemand? Door veranderingen door te voeren op het gebied van automatisering kunnen wasstraten in de toekomst met veel minder personeel draaien. Maar er is ook een derde innovatie die een grote rol kan gaan spelen, namelijk een autowasstraat die wordt aangestuurd door robots.

Tal van grote carwash- en techbedrijven wereldwijd zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om auto’s te wassen met robots. Zo ook het Zwitserse PREEN. Sinds 2019 wordt er – in nauwe samenwerking met universiteiten en branche-experts – gewerkt aan een ‘carwash van de toekomst’. Voor het Zwitserse bedrijf is dat een wasstraat waarin robots contactloos werken en onder hoge druk het beste wasresultaat leveren, zonder personeel. Hightech engineering, laboratoriumanalyses en de mogelijkheden die nu beschikbaar zijn in kunstmatige intelligentie, rekenkracht en software vormen de basis voor deze nieuwe autowasrevolutie, aldus PREEN.

“Denk je echt dat auto’s over vijf jaar nog steeds worden gewassen door mensen en de huidige machines? De toekomst van het autowassen begint nu”, zegt Marc Zingg, Managing Director van PREEN. Hij legt uit wat het effect is van de nieuwe autowasstraat op de autowasmarkt. “De kern van de innovatie is de inzet van robots die volledig zelfstandig de auto wassen. En in de vrije minuten of ’s nachts de wasstraat en zichzelf schoonmaken.”

Geïnspireerd op Apple

Deze ‘carwash van de toekomst’ komt er – als het aan PREEN ligt – anders uit te zien. “Heldere lijnen, gladde oppervlakken, eenvoudig design in Apple-stijl en dat alles zonder enig machinegevoel.” Er draaien geen borstels langs en over de auto. Robots nemen de taak over en doen dat op een geheel eigen manier. De eerste stap is een contour-nauwkeurige scan van de auto, die binnen enkele seconden tot stand komt. Dit betekent dat de wasrobot ook kan worden gebruikt voor voertuigen met opbouw, aanbouwdelen en gevoelige voertuigonderdelen, omdat de robot deze herkent – net zoals een mens dat zou herkennen.

“De software die we hebben ontwikkeld voor de scan en de wasplanning is zeker ons grootste meesterwerk, maar het wordt pas een goed product samen met de effectieve en snelle reiniging. Naast zeer korte doorlooptijden is het ons doel om een zo duurzaam mogelijke oplossing te bieden, met name op het gebied van water- en energieverbruik”, legt Frank Steinmeier, CTO van PREEN uit. Zo worden er alleen milieuvriendelijke reinigingsmiddelen gebruikt die volledig biologisch afbreekbaar zijn en die spaarzaam kunnen worden gedoseerd. Per voertuig zal er minder dan een espressokopje reinigingsmiddel nodig zijn.

PREEN heeft zich qua duurzaam design laten inspireren door bedrijven als Apple en Tesla. “Dergelijke bedrijven openen volledig nieuwe mogelijkheden, zoals met de iPhone, of zoals Tesla, die de elektrificatie van mobiliteit op gang heeft gebracht”, legt Marc Zingg uit. “We hebben zoveel meer milieuvriendelijke oplossingen en verbeteringen ontdekt dat we de plicht hebben om ze aan de wereld te brengen. Het is de hoogste tijd”, beaamt Frank Steinmeier.

Spannende carwash-ervaring

Harry Sykes, oprichter en aandeelhouder van PREEN, vult aan: “De speciaal door ons ontwikkelde software-algoritmen stellen ons in staat om een ​​compleet nieuwe en spannende (robot) carwash-ervaring te bieden. Kunstmatige intelligentie, computervisie en objectdigitalisering vormen samen de nieuwe PREEN-autowasstraat, wat resulteert in goede wasresultaten, hoge wassnelheden en milieuvriendelijke wassingen. Daarnaast is de PREEN-wash contactloos, wat betekent dat er geen autolak wordt aangeraakt, dus ook geen microkrassen.”

Dan rest echter nog één vraag: hoe snel heeft een PREEN-wash de aanschafkosten terug ‘gewassen’? Marc Zingg zegt daarover: “Voor de kostenberekening hebben we intensief marktonderzoek gedaan om alle huidige kosten voor de aanschaf en exploitatie van een wasstraat met een vergelijkbaar aantal wasstraten te bepalen. De aanschafkosten van een wasrobot zijn niet vergelijkbaar met de aanschaf van een wasportaal, maar het geïntegreerde onderhoud en verzorging van het systeem, de lange levensduur van alle technische componenten en de hogere prestaties, vooral op piekmomenten, geven de PREEN wasstraat een duidelijk voordeel.”

Dit interview komt van onze zustertitel CarwashPro.de

Het team van PREEN kondigt de officiële lancering van deze robot-carwash aan tijdens Car Wash Show Europe, op 21 en 22 september bij standnummer 2.12.03. Benieuwd naar de andere innovaties en exposanten op de beurs? Bekijk het hier en schrijf je in!

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.