one-stop-shop

Alliance Automotive Group: ‘We zijn klaar voor de volgende stap’

Director Network Rob Visser (l.) en sales manager Richard van Schie Foto: Alliance Automotive Group Benelux

Alliance Automotive Group Benelux nam dit jaar Allcos Kenotek BV over. Na een eerste fase waarin er werd nagedacht over een succesvol plan van aanpak, is het bedrijf nu klaar voor de volgende stap.

Alliance Automotive Group Benelux is actief in de distributie en verkoop van after-market onderdelen, accessoires, gereedschappen, banden, marketingconcepten, equipment voor garage- en schadebedrijven en paint en non paint producten. Dat doen zij onder de naam PartsPoint met in totaal zo’n honderd vestigingen in Nederland en 25 in België.

“Wij leveren onderdelen aan alle bedrijven die automotive gerelateerd zijn”, zegt Richard van Schie, sales manager bij Alliance Automotive Group Benelux. Vanuit een one-stop-shop propositie worden er aan het aanbod van PartsPoint steeds meer onderdelen toegevoegd. Zoals recent nog producten die alles te maken hebben met Carcleaning & Liquids, voortkomend uit de overname eerder dit jaar van chemiebedrijf Allcos Kenotek. De carwashwereld was op dat moment voor Alliance Automotive Group Benelux nog nieuw terrein. “Maar nu zijn we er klaar voor om actief de markt op te gaan.”

Geïntegreerd

Allcos Kenotek is nu volledig geïntegreerd in het netwerk. “De producten liggen op voorraad bij alle PartsPoint-vestigingen door heel Nederland en België en kunnen inmiddels uitgeleverd worden aan al onze klanten. Dat kan tot wel zes keer per dag, dit omdat onze 450 PartsPoint bezorgauto’s ook heel gemakkelijk de carcleaning producten mee kunnen nemen. Dat heeft niet alleen als voordeel dat de klant sneller zijn bestelling binnen heeft. Maar dat betekent ook dat de klant bij ons geen grote hoeveelheden in één keer hoeft te bestellen en grote voorraden hoeft aan te houden.”

Bestellingen kunnen worden gedaan via de accountmanager, per telefoon of mail, maar sinds kort ook via het online systeem Parts360. Hiervoor heeft inmiddels iedere klant een inlog. “De klant ziet in één oogopslag het product, de prijs, beschikbare voorraad en levertijd. Met één druk op de knop zijn de producten besteld en krijg je het geleverd op het getoonde tijdstip in Parts360. Dat kan dus erg snel en hoeft dus niet met grote hoeveelheden tegelijk. Daarmee onderscheiden we ons van de andere partijen.”

Extra verkopen

Van Schie ziet dat klanten ook verder kijken. “Naast carcleaningproducten hebben we namelijk nog meer onderdelen die gelinkt zijn aan de carwash- en detailingmarkt. En daar komen extra verkopen uit. Binnen ons klantenbestand zijn er ook veel garage- en dealerbedrijven met een eigen rollover of wasbox. Ook daar is een mooie combinatie te maken met het leveren van chemie. De eerste successen zijn dus al binnen en we gaan hier stap voor stap mee verder”, aldus Van Schie, volgens wie Alliance Automotive Group Benelux uitgaat van haar eigen kracht. “Onze kracht zit ook in de verspreiding: PartsPoint is in heel Nederland en België gevestigd. En we werken allemaal met mensen die gigantisch veel verstand hebben van de automotive sector.”

2024

Voor 2024 heeft het bedrijf in kaart gebracht wat de doelen zijn, hoe die worden opgepakt en met wie. “Daar zijn we momenteel druk mee bezig en we verwachten zeker dat de branche nog meer van ons gaat horen.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alliance Automotive Group: ‘We zijn klaar voor de volgende stap’ | CarwashPro