MG, cabrio

Lente begint, cabrio’s worden weer populair

De lente is begonnen, dus mensen zoeken de zon weer op volgens de online automarktplaats Autoscout24. Daardoor is op de website een grote piek te zien van het aantal mensen dat zoekt naar een cabriolet. Vanaf het moment dat de lente begint tot en met augustus is een grote stijgende lijn te zien, blijkt uit cijfers van de autoverkoopsite. Ook bij Bas Autowas zien ze in deze periode steeds meer cabrio’s naar hun carwash komen.

Gemiddeld wordt 2,3 miljoen keer per maand naar tweedehands cabrio’s gezocht, terwijl er van dit type auto slechts 11.400 worden aangeboden. Vanaf maart neemt de vraag toe, tot een hoogtepunt in mei. Dan wordt 3,5 miljoen keer een cabrio-advertentie bekeken. “Net vóór de vakantieperiode zoeken de meeste mensen naar een leuke zomerse auto”, aldus managing director Jurgen Vugts. In november en december is juist een halvering van dit type zoekopdrachten te zien.

De meest gezochte cabrio is de Porsche 911. De meest gezochte kleur van de zomerse bolides zijn daarentegen zwart en grijs. Opvallend is dat de vijf meest gezochte modellen allemaal van Duitse makelij zijn:

  1. Porsche 911
  2. Volkswagen Golf cabriolet
  3. Mercedes-Benz SL
  4. Audi TT
  5. BMW Z4

Wasstraat met een cabrio

“Of er een cabrio of een SUV door de wasstraat rijdt, moet geen verschil maken”, vertelt eigenaar Maarten van Boven van Bas Autowas. Sowieso is het in zijn filialen geen probleem. “Waar in sommige wasstraten borstels omhoog worden geduwd door het dak van de auto, wat slecht kan zijn voor softtops van een cabrio, volgen onze borstels de contouren van de auto door een slim sensor-systeem.”

Van Boven ziet dat nu weer steeds meer cabrio’s de weg naar zijn wasstraten vinden. “Vaak komen ze uit de stalling en dan worden ze eerst even een keer met een goed programma schoongemaakt.” Beschadigingen aan de vaak wat duurdere auto’s maakt zijn wasstraat niet. “Er zijn nog steeds veel autobezitters die onterecht bang zijn voor de wasstraat. Bij vooral bezitters van de exclusieve auto’s heerst er onterecht nog angst.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.