Water in de wasstraat anno 2023: ‘Nooit te laat om de stap te zetten’

De vraag voor 2023: waarom nog drinkwater gebruiken om auto’s te wassen? Foto: Shutterstock

Vanwege de extreme droogte in de zomer van dit jaar en de spanningen rondom het gebruik van kostbaar grondwater, komt er steeds meer aandacht voor waterzuivering en -recycling in de carwash. Speciaal voor het eindejaarsmagazine van CarwashPro delen drie experts in wateroplossingen hun visie op de toekomst van het autowassen. 

Jakob van Nimwegen van Wasserschmidt, de Duitse fabrikant in waterzuiveringsinstallaties en -oplossingen, kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk waterzuivering is in de carwash. “Zuivering van 100 procent van het afvalwater, gecombineerd met zoveel mogelijk waterhergebruik is absoluut een noodzaak voor elke carwash ondernemer. Vooral de toenemende lozingskosten, zoals de riool- en verontreinigingsheffing, zorgen ervoor dat een afvalwaterbehandelings- en recyclesysteem zich ook steeds sneller terugverdient.”

Kwestie van tijd

“Bovendien stijgen ook de inkoopprijzen van leidingwater de komende jaren behoorlijk”, vervolgt Van Nimwegen. “Maar gezien het feit dat veel carwash ondernemers nog grondwater gebruiken, speelt dat op dit moment nog een minder belangrijke rol.”

Van Nimwegen denkt dat het vooral een kwestie van tijd is, voordat er ook in Nederland wettelijke verplichtingen gaan gelden. “Tot op dit moment wil de carwashbranche natuurlijk van geen wettelijke verplichting weten, maar de vraag is hoe lang men dit nog kan volhouden. In de ons omringende landen is er allang een verplichting om het afvalwater te zuiveren en te recyclen. Nederland gaat zeker volgen.”

Blijven wassen

Stijn Schouterden van de Belgische onderneming BleuBlue, gespecialiseerd in waterzuiveringsinstallaties voor carwashes, denkt dat de carwash ondernemer zich op een gegeven moment zal moeten verantwoorden over het water dat wordt verbruikt en geloosd. “Het is voor iedereen duidelijk dat de klimaatverandering een grote invloed zal hebben op de manier waarop we met water omgaan. In België, Duitsland en Frankrijk worden er strenge regels opgelegd aan de wasstraten. Nederland heeft de achtervolging ingezet en ik verwacht dat dit in een verhoogd tempo zal gebeuren. Er zullen van hogerhand meer beperkingen komen op het eindeloos en bijna gratis oppompen en lozen van water. De prijs van het water zal stijgen, in de omringende landen is €5/m³ en meer geen uitzondering. De eindklant zal morgen niet meer accepteren dat er zuiver water verspild wordt.”

Schouterden is ervan overtuigd dat carwash ondernemers die kunnen aantonen dat ze verantwoord omgaan met zuiver water, ook in de toekomst kunnen blijven wassen. “De carwash met groot waterverbruik of lozingsdebiet, zal in periodes van droogte dicht moeten. Ik denk dat er hier ook een taak voor de belangenverenigingen is weggelegd.”

Ook de carwashbranche is verantwoordelijk voor duurzaam waterverbruik (foto: Pixabay)

Ondergeschoven kindje

Cristijn de Vin van REMON benadrukt het belang om te kijken naar waterzuivering. “Zeker met het oog op de kosten. Onlangs was het nog in het nieuws: de drinkwaterprijzen gaan verder omhoog. Eigen water is zoveel goedkoper dan leidingwater. En vaak kan je met de juiste zuivering en de juiste combinatie van technieken al premium water maken. Veel beter dan je binnen zou krijgen via een waterbedrijf, waarbij je het water alsnog zelf moet behandelen.” REMON zorgt onder andere voor de aanvoer van schoon water in de autowasstraat en levert RO-waterinstallaties (Reverse Osmosis, ofwel omgekeerde osmosis) voor het naspoelen. “Daarbij de belangrijkste vraag: waarom nog drinkwater gebruiken om auto’s te wassen, terwijl een eigen bron veel meer oplevert en zich enorm snel terugverdient. Overal is bronwater toepasbaar voor een veel lagere kostprijs dan drinkwater. Het grootste bestanddeel van de wasstraat voor de laagste kosten.”

Hoe de watersituatie er de komende jaren uit gaat zien, is volgens De Vin vooral koffiedik kijken. “De afgelopen vier jaar hebben we drie jaar van droogte gehad. We hebben een hele natte winter nodig om dat weer terug op peil te krijgen en opnieuw een droog voorjaar zal niet gunstig zijn. Toch zal je er iets mee moeten doen, en het is nooit te laat om die stap te zetten.”

Meer lezen? Het volledige artikel is gepubliceerd in het eindejaarsmagazine van CarwashPro, hier gratis te downloaden.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Water in de wasstraat anno 2023: ‘Nooit te laat om de stap te zetten’ | CarwashPro

Water in de wasstraat anno 2023: ‘Nooit te laat om de stap te zetten’

De vraag voor 2023: waarom nog drinkwater gebruiken om auto’s te wassen? Foto: Shutterstock

Vanwege de extreme droogte in de zomer van dit jaar en de spanningen rondom het gebruik van kostbaar grondwater, komt er steeds meer aandacht voor waterzuivering en -recycling in de carwash. Speciaal voor het eindejaarsmagazine van CarwashPro delen drie experts in wateroplossingen hun visie op de toekomst van het autowassen. 

Jakob van Nimwegen van Wasserschmidt, de Duitse fabrikant in waterzuiveringsinstallaties en -oplossingen, kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk waterzuivering is in de carwash. “Zuivering van 100 procent van het afvalwater, gecombineerd met zoveel mogelijk waterhergebruik is absoluut een noodzaak voor elke carwash ondernemer. Vooral de toenemende lozingskosten, zoals de riool- en verontreinigingsheffing, zorgen ervoor dat een afvalwaterbehandelings- en recyclesysteem zich ook steeds sneller terugverdient.”

Kwestie van tijd

“Bovendien stijgen ook de inkoopprijzen van leidingwater de komende jaren behoorlijk”, vervolgt Van Nimwegen. “Maar gezien het feit dat veel carwash ondernemers nog grondwater gebruiken, speelt dat op dit moment nog een minder belangrijke rol.”

Van Nimwegen denkt dat het vooral een kwestie van tijd is, voordat er ook in Nederland wettelijke verplichtingen gaan gelden. “Tot op dit moment wil de carwashbranche natuurlijk van geen wettelijke verplichting weten, maar de vraag is hoe lang men dit nog kan volhouden. In de ons omringende landen is er allang een verplichting om het afvalwater te zuiveren en te recyclen. Nederland gaat zeker volgen.”

Blijven wassen

Stijn Schouterden van de Belgische onderneming BleuBlue, gespecialiseerd in waterzuiveringsinstallaties voor carwashes, denkt dat de carwash ondernemer zich op een gegeven moment zal moeten verantwoorden over het water dat wordt verbruikt en geloosd. “Het is voor iedereen duidelijk dat de klimaatverandering een grote invloed zal hebben op de manier waarop we met water omgaan. In België, Duitsland en Frankrijk worden er strenge regels opgelegd aan de wasstraten. Nederland heeft de achtervolging ingezet en ik verwacht dat dit in een verhoogd tempo zal gebeuren. Er zullen van hogerhand meer beperkingen komen op het eindeloos en bijna gratis oppompen en lozen van water. De prijs van het water zal stijgen, in de omringende landen is €5/m³ en meer geen uitzondering. De eindklant zal morgen niet meer accepteren dat er zuiver water verspild wordt.”

Schouterden is ervan overtuigd dat carwash ondernemers die kunnen aantonen dat ze verantwoord omgaan met zuiver water, ook in de toekomst kunnen blijven wassen. “De carwash met groot waterverbruik of lozingsdebiet, zal in periodes van droogte dicht moeten. Ik denk dat er hier ook een taak voor de belangenverenigingen is weggelegd.”

Ook de carwashbranche is verantwoordelijk voor duurzaam waterverbruik (foto: Pixabay)

Ondergeschoven kindje

Cristijn de Vin van REMON benadrukt het belang om te kijken naar waterzuivering. “Zeker met het oog op de kosten. Onlangs was het nog in het nieuws: de drinkwaterprijzen gaan verder omhoog. Eigen water is zoveel goedkoper dan leidingwater. En vaak kan je met de juiste zuivering en de juiste combinatie van technieken al premium water maken. Veel beter dan je binnen zou krijgen via een waterbedrijf, waarbij je het water alsnog zelf moet behandelen.” REMON zorgt onder andere voor de aanvoer van schoon water in de autowasstraat en levert RO-waterinstallaties (Reverse Osmosis, ofwel omgekeerde osmosis) voor het naspoelen. “Daarbij de belangrijkste vraag: waarom nog drinkwater gebruiken om auto’s te wassen, terwijl een eigen bron veel meer oplevert en zich enorm snel terugverdient. Overal is bronwater toepasbaar voor een veel lagere kostprijs dan drinkwater. Het grootste bestanddeel van de wasstraat voor de laagste kosten.”

Hoe de watersituatie er de komende jaren uit gaat zien, is volgens De Vin vooral koffiedik kijken. “De afgelopen vier jaar hebben we drie jaar van droogte gehad. We hebben een hele natte winter nodig om dat weer terug op peil te krijgen en opnieuw een droog voorjaar zal niet gunstig zijn. Toch zal je er iets mee moeten doen, en het is nooit te laat om die stap te zetten.”

Meer lezen? Het volledige artikel is gepubliceerd in het eindejaarsmagazine van CarwashPro, hier gratis te downloaden.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.