bijverkoop, vending, tankpromagazine, blinkie

Extra omzet in de carwash door bijverkoop

Aan een goedlopende carwash is een aardige boterham te verdienen. Door het verkopen van extra producten zoals poetsdoekjes of snoep, kan de omzet nog wat verder verhoogd worden. Speciaal voor de carwash-editie van het nieuwe TankPro Magazine dook de redactie in de carwash-bijverkopen. 

Bijverkoop is leuk voor erbij, maar het moet niet te arbeidsintensief zijn, vindt Bas Kuzee van Autowaspark Kuzee. Het bedrijf heeft drie carwash-vestigingen in Zeeland en bouwt aan een vierde locatie in Terneuzen. Volgens Kuzee kan bijverkoop op bepaalde plekken interessant zijn, daarom doen ze het ook op enkele locaties.

“Bij vestigingen met een kettingwasstraat is het nauwelijks de moeite. Klanten stappen daar bijna nooit uit. Ze komen voor een goede service en een schone auto. Bovendien speelt de snelheid een belangrijke rol. Je verkoopt hooguit een blikje fris.” Bij een wasstraat is het aan de voorkant ook niet handig om aan bijverkoop te doen. “Dat houdt alleen maar op. Bij het stofzuigplein proberen we het wel, bijvoorbeeld met doekjesautomaten.”

Rollover-locaties

Vooral bij rollover-locaties is bijverkoop interessant, merkt Kuzee. “Bij een rollover mag het wat langer duren. Daar stappen klanten uit en kun je ze verleiden tot andere aankopen.” Het bedrijf verkoopt ‘vanaf de pallet’. “Het gaat vooral om verzorgingsproducten voor de auto en om ruitenwisservloeistof.” Klanten geven gemiddeld 10 of 11 euro uit in de carwash. “Als je daar 5 of 10 euro extra uit kunt halen, is dat mooi meegenomen.” Per seizoen wordt bekeken welke producten in trek zijn.

Benieuwd naar hoe andere ondernemers kijken naar bijverkoop in de carwash? Wat het beste werkt? Het verhaal is te lezen is TankPro Magazine 2. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement. 

cover, tankpro, magazine

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.