Geheim voor succes

Robert Andre van Sonny’s: ‘Staan aan vooravond van grote veranderingen’

Robert Andre tijdens Car Wash Show Europe Foto's: ProMedia

Volgens Robert Andre van Sonny’s zijn er grote veranderingen op komst. “Op het gebied van watergebruik, chemie, techniek en marketing. Het beeld dat elke carwash zonder veel moeite automatisch een succes is, kan in de vuilnisbak. Maar degene die zijn klant écht goed kent, zal succesvol zijn.”

Dat zei Robert Andre van het uit het Amerikaanse Miami afkomstige bedrijf Sonny’s Enterprises, gespecialiseerd in carwashes en carwashtechniek, tijdens Car Wash Show Europe. Hoewel er volgens Andre in zowel de Verenigde Staten als in Nederland nog steeds volop mogelijkheden zijn voor de realisatie van nieuwe carwashes en ook groeikansen voor bestaande autowaslocaties, is anno 2023 de sky niet meer de limit. “Wij krijgen veel vragen over het starten van een carwash”, aldus Andre. “Dat kan, maar veel carwashes gaan ten onder aan onreële verwachtingen.”

“Andere redenen waarom het niet lukt, is omdat men geen concept heeft en op een slechte locatie zit met te weinig traffic. Wil je met je nieuwe carwash succesvol zijn, dan moet je op een plek zitten waar dagelijks duizenden auto’s voorbij komen. Het liefst een unieke plek. Ja, die zijn duur, maar dat betaalt zich uit. Je kan je carwash wel verbeteren, maar je locatie blijft altijd hetzelfde. Investeer daar dus in. Ook moet je vestiging opvallend zijn met een eigen gezicht, een eigen onderscheidende identiteit die bezoekers al van verre herkennen. Uiteraard is daarnaast de beste apparatuur en chemie voor het beste wasresultaat eveneens onmisbaar.”

Booming

In de Verenigde Staten is de carwashbranche volgens Andre nog steeds ‘booming’, al is de piek voorbij. “Alleen al dit jaar zijn er verspreid over de VS duizend nieuwe autowasgelegenheden bij gekomen, van heel klein tot heel groot. Er is in de Amerikaanse markt nu nog ruimte voor zo’n negen- tot twaalfduizend wasgelegenheden. Het geeft aan dat de branche floreert. Veel mensen denken dan ook dat het heel gemakkelijk is om succesvol een carwashformule op te zetten. Dat is het niet. Het runnen van een carwash vergt veel expertise en doorzettingsvermogen. Ook heb je veel technische kennis nodig, want hoe goed en nieuw je apparatuur ook, er gaan dingen kapot en dan moet je snel zelf kunnen inspringen. Daarnaast komen er steeds meer andere technische ontwikkelingen zoals het gebruik van toegangspoortjes met slagbomen waar mensen zelf hun wasprogramma kunnen aangeven en vooraf betalen. Deze apparatuur vergt veel technische kennis en kennis van je eigen klantenstroom”, aldus Andre.

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Veel mensen denken dan ook dat het heel gemakkelijk is om succesvol een carwashformule op te zetten. Dat is het niet”, zegt Andre.

Kansen

Volgens Andre liggen er de komende jaren in de markt vooral kansen voor kleinere carwashvestigingen. “Vestigingen met een washal met een grootte van vijftien meter gaan heel belangrijk worden. Nu en de komende jaren willen steeds meer mensen voor een scherpe prijs snel en goed de auto kunnen wassen. Wij verwachten dat de frequentie om de auto te laten wassen omhoog zal gaan. Deze ontwikkeling is extra gestimuleerd door de uitbraak van Covid. Tijdens de pandemie explodeerden de Express-wasgelegenheden. De wasbeurt hoeft niet altijd omvangrijk en uitgebreid te zijn. Even erin en eruit in een paar minuten, daar zullen steeds meer mensen gebruik van willen gaan maken.”

Consistentie

Of een autowasgelegenheid nou groot of klein is, het wasresultaat moet volgens Andre top zijn. “Niet af en toe, maar elke dag. Hoe druk of rustig het ook is: consistentie is key! Het lijkt vandaag de dag wel of het in de carwashes om de randverschijnselen gaat: mooie verlichting en elke sector weer een nieuwe kleur. Beleving is goed, maar laat je niet afleiden dat het gaat om het ultieme wasresultaat. Nu er steeds strenge regels komen over watergebruik en consumenten een topkwaliteit eindresultaat verwachten terwijl er met steeds minder water moet worden gewassen, daar ligt een veel grotere uitdaging. Laat aan de consument zien wat je op dat terrein doet en men zal je inspanningen waarderen.”

“We streven ernaar het vertrouwen van onze klanten te winnen door elke keer een glanzend, schoon voertuig te leveren, om nog maar te zwijgen van het besparen van tijd en geld voor onze klanten. We zullen ook een leuke, veilige werkomgeving creëren voor onze teamleden die Sonny’s niet alleen als een baan beschouwen, maar als een kans om te groeien en te dienen in onze lokale gemeenschap. Onze missie is om ons te verankeren in de lokale community en deze te dienen door uiteenlopende organisaties te ondersteunen bij het bereiken van hun doelen. Wij zijn er trots op dat we ons steentje kunnen bijdragen aan de zorg voor het milieu dat we ons thuis noemen”, besluit Andre.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Robert Andre van Sonny’s: ‘Staan aan vooravond van grote veranderingen’ | CarwashPro
Geheim voor succes

Robert Andre van Sonny’s: ‘Staan aan vooravond van grote veranderingen’

Robert Andre tijdens Car Wash Show Europe Foto's: ProMedia

Volgens Robert Andre van Sonny’s zijn er grote veranderingen op komst. “Op het gebied van watergebruik, chemie, techniek en marketing. Het beeld dat elke carwash zonder veel moeite automatisch een succes is, kan in de vuilnisbak. Maar degene die zijn klant écht goed kent, zal succesvol zijn.”

Dat zei Robert Andre van het uit het Amerikaanse Miami afkomstige bedrijf Sonny’s Enterprises, gespecialiseerd in carwashes en carwashtechniek, tijdens Car Wash Show Europe. Hoewel er volgens Andre in zowel de Verenigde Staten als in Nederland nog steeds volop mogelijkheden zijn voor de realisatie van nieuwe carwashes en ook groeikansen voor bestaande autowaslocaties, is anno 2023 de sky niet meer de limit. “Wij krijgen veel vragen over het starten van een carwash”, aldus Andre. “Dat kan, maar veel carwashes gaan ten onder aan onreële verwachtingen.”

“Andere redenen waarom het niet lukt, is omdat men geen concept heeft en op een slechte locatie zit met te weinig traffic. Wil je met je nieuwe carwash succesvol zijn, dan moet je op een plek zitten waar dagelijks duizenden auto’s voorbij komen. Het liefst een unieke plek. Ja, die zijn duur, maar dat betaalt zich uit. Je kan je carwash wel verbeteren, maar je locatie blijft altijd hetzelfde. Investeer daar dus in. Ook moet je vestiging opvallend zijn met een eigen gezicht, een eigen onderscheidende identiteit die bezoekers al van verre herkennen. Uiteraard is daarnaast de beste apparatuur en chemie voor het beste wasresultaat eveneens onmisbaar.”

Booming

In de Verenigde Staten is de carwashbranche volgens Andre nog steeds ‘booming’, al is de piek voorbij. “Alleen al dit jaar zijn er verspreid over de VS duizend nieuwe autowasgelegenheden bij gekomen, van heel klein tot heel groot. Er is in de Amerikaanse markt nu nog ruimte voor zo’n negen- tot twaalfduizend wasgelegenheden. Het geeft aan dat de branche floreert. Veel mensen denken dan ook dat het heel gemakkelijk is om succesvol een carwashformule op te zetten. Dat is het niet. Het runnen van een carwash vergt veel expertise en doorzettingsvermogen. Ook heb je veel technische kennis nodig, want hoe goed en nieuw je apparatuur ook, er gaan dingen kapot en dan moet je snel zelf kunnen inspringen. Daarnaast komen er steeds meer andere technische ontwikkelingen zoals het gebruik van toegangspoortjes met slagbomen waar mensen zelf hun wasprogramma kunnen aangeven en vooraf betalen. Deze apparatuur vergt veel technische kennis en kennis van je eigen klantenstroom”, aldus Andre.

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Veel mensen denken dan ook dat het heel gemakkelijk is om succesvol een carwashformule op te zetten. Dat is het niet”, zegt Andre.

Kansen

Volgens Andre liggen er de komende jaren in de markt vooral kansen voor kleinere carwashvestigingen. “Vestigingen met een washal met een grootte van vijftien meter gaan heel belangrijk worden. Nu en de komende jaren willen steeds meer mensen voor een scherpe prijs snel en goed de auto kunnen wassen. Wij verwachten dat de frequentie om de auto te laten wassen omhoog zal gaan. Deze ontwikkeling is extra gestimuleerd door de uitbraak van Covid. Tijdens de pandemie explodeerden de Express-wasgelegenheden. De wasbeurt hoeft niet altijd omvangrijk en uitgebreid te zijn. Even erin en eruit in een paar minuten, daar zullen steeds meer mensen gebruik van willen gaan maken.”

Consistentie

Of een autowasgelegenheid nou groot of klein is, het wasresultaat moet volgens Andre top zijn. “Niet af en toe, maar elke dag. Hoe druk of rustig het ook is: consistentie is key! Het lijkt vandaag de dag wel of het in de carwashes om de randverschijnselen gaat: mooie verlichting en elke sector weer een nieuwe kleur. Beleving is goed, maar laat je niet afleiden dat het gaat om het ultieme wasresultaat. Nu er steeds strenge regels komen over watergebruik en consumenten een topkwaliteit eindresultaat verwachten terwijl er met steeds minder water moet worden gewassen, daar ligt een veel grotere uitdaging. Laat aan de consument zien wat je op dat terrein doet en men zal je inspanningen waarderen.”

“We streven ernaar het vertrouwen van onze klanten te winnen door elke keer een glanzend, schoon voertuig te leveren, om nog maar te zwijgen van het besparen van tijd en geld voor onze klanten. We zullen ook een leuke, veilige werkomgeving creëren voor onze teamleden die Sonny’s niet alleen als een baan beschouwen, maar als een kans om te groeien en te dienen in onze lokale gemeenschap. Onze missie is om ons te verankeren in de lokale community en deze te dienen door uiteenlopende organisaties te ondersteunen bij het bereiken van hun doelen. Wij zijn er trots op dat we ons steentje kunnen bijdragen aan de zorg voor het milieu dat we ons thuis noemen”, besluit Andre.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.