Antwerpse truckwash Washville werkt zo duurzaam mogelijk

Bouchra Hashassi van Washville staat voor duurzaam ondernemen. De truckwash in de haven van Antwerpen werkt met biologische reinigingsmiddelen. Ook het personeelsbeleid is duurzaam; Hashassi kiest ervoor om te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Bouchra Hashassi is een van de sprekers van de Car Wash Show Europe digital stage. De online vakbeurs voor alle carwashprofessionals vindt plaats op 28 en 29 april. Hashassi zal ingaan op ‘duurzaam ondernemen’, dat doet ze onder meer door haar keuzes in wassen, personeelsbeleid en ook in hoe ze haar klanten benaderd. “Kijk, we zijn gewoon een bedrijf, he. Daar hoort groei en winst bij. Maar de lange termijn verliezen we daarbij nooit uit het oog. We willen bouwen aan alle menselijke relaties die we aangaan en we denken daarbij ook aan onze leefomgeving.”

Hashassi’s droom voor die lange termijn? Een plek bieden waar chauffeurs hun voertuig kunnen laten wassen, tanken, uitrusten in een groene omgeving en een gezonde maaltijd kunnen krijgen. CarwashPro legde Hashassi alvast een aantal vragen voor.

Washville is te vinden in de haven van Antwerpen. België heeft net te maken gehad met een verplichte sluiting als onderdeel van de coronamaatregelen. Hoe gaat het met jullie?
We zijn blij dat we weer open zijn. En gelukkig draaien we weer goed. Wel is het werken nu anders. Klanten moeten in de truck blijven. Dat vind ik lastig, want het druist in tegen de identiteit van ons bedrijf. We willen juist onze klanten leren kennen, een praatje maken. Sommigen vinden het fijn om zelf de velgen schoon te maken, dat kon voorheen ook gewoon. We hebben een lounge waar iedereen koffie kan drinken en klanten ook met elkaar contact hebben. Dat is nu nog steeds dicht vanwege de coronamaatregelen.

Het voelt heel afstandelijk. Hopelijk kunnen we dat in de toekomst weer allemaal gewoon doen, en misschien zelfs nog wel een tandje beter.

Hoe is Washville uit de startblokken gekomen?
We zijn begonnen omdat we een behoefte zagen in de markt. Mijn broer was chauffeur, hij merkte dat er weinig plekken waren waar je je voertuig kunt wassen en waar het ook nog eens prettig is om even aan te schuiven. En wat er niet is, moeten we zelf opzetten. Dat was de start.

Bij Washville wassen we elk voertuig eerst volledig met de hand. Inzepen, dan inborstelen. Daarna komen de machines erbij. We werken met ontkalkt water zodat de voertuigen vlekvrij opdrogen. Nadien wordt alles nog eens met hoge druk gespoeld. De chemie is van Nerta, dat is sinds dag één onze partner.

We wisten weinig van wassen bij aanvang. We zagen alleen de nood aan een plek zoals deze. Gaandeweg leerden we dat we het beste resultaat halen door met de hand te borstelen. Trucks hebben veel schaduwplekken, denk maar aan de trapjes en lampjes die op een voertuig zitten, dat pak je niet altijd met een machine. We hebben ook altijd opengestaan voor feedback van klanten. Zijn zij niet tevreden? Dan doen we het opnieuw. Laat maar zien waar het scheelt. En dat werkt. We zijn echt gegroeid door mond-tot-mond reclame. Klanten zijn onze ambassadeurs.

Wie zijn jullie klanten?
Dat loopt uiteen. Vanuit ons DNA is iedereen welkom bij Washville. Dat vinden we heel belangrijk en dat gevoel willen we elke klant ook geven. Van zelfstandigen tot de grootste transportbedrijven. En het loopt uiteen van bestelwagens tot kranen en ook campers van particulieren. Wat onze klanten gemeen hebben met elkaar is: ze kiezen resoluut voor wasbeurten van topkwaliteit en zorgeloze service. Bovendien streven wij een zo persoonlijk mogelijke relatie na met al ons klanten. Bij Washville noemen we onze klanten dan ook de ‘road heroes’. En Washville staat voor ‘taking care of our road heroes’ Dat is misschien ook wel wat ons anders maakt dan andere truckwashes, dat we onze klanten voor vol aanzien en ze ook zo behandelen.

Je gebruikt biologische middelen, waarom is dat?
Enerzijds vanwege de goede resultaten, anderzijds omdat we duurzaam willen ondernemen. Ook dat zit weer in onze identiteit ingebakken. Als je de lange termijn in gedachten houdt, is het heel vanzelfsprekend om te kiezen voor deze middelen. Nu wordt het steeds meer gemeengoed, gelukkig, maar bij de start van het bedrijf was dat niet zo. We hebben onze klanten er soms echt wel van moeten overtuigen. Dat we niet met zuren werken voor een snelle reiniging, maar dat deze middelen wel degelijk het beste effect geven op lange termijn en dat je voertuig er ook gewoon mooi van gaat glimmen.”

Hoe zit het met het personeelsbeleid van Washville?
We willen een fijne werkplek bieden aan mensen die langere tijd bij ons blijven. Dat zijn bijvoorbeeld ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, door autisme of omdat het nieuwkomers zijn in België of omdat ze in het verleden verkeerde keuzes hebben gemaakt. We begeleiden de werknemers in het werk en soms ook daarbuiten. Dat zocht ervoor dat we een heel hecht team hebben, met weinig wisselingen. Ook weer duurzaam.

Echter zijn we afgelopen maanden enorm gegroeid. Onze team ging in de laatste maanden keer vier omdat we na 2020 (het coronajaar) nu volop de kaart van de groei willen trekken. Dankzij ons uitgebreid team hebben we onze wasflow dermate geoptimaliseerd dat we onze kwaliteit aan een veel hoger tempo kunnen bieden wat voor onze klanten een gigantische besparing is. Time is money. Van die filosofie is de transportwereld vast nog sterker doordrongen dan elke andere sector. Als grote truckwash met een grote capaciteit onderschrijft Washville deze filosofie helemaal.

Draag je al die duurzaamheid ook uit naar buiten toe?
Een paar jaar terug hebben we een rebranding gedaan. We hebben er toen voor gekozen om al die USP’s uit te gaan dragen. Het was voor ons weliswaar vanzelfsprekend dat we dit doen, maar tegelijkertijd is het ook wat ons uniek maakt. Dat mag je best laten zien. Kijk, dit is gewoon een bedrijf, he. We willen winst boeken en groeien. Maar dat gaat prima samen met duurzaamheid en het oog op de lange termijn houden. Dat willen we uitdragen en hopelijk ook anderen daarmee dienen als inspiratie voor andere ondernemers.
De klant rijdt hier weg met een schoon voertuig, dat in de eerste plaats. Maar het is nog beter als ze zich hier een beetje thuis voelen en als we ondertussen positief bijdragen aan de leefomgeving van mens en natuur.

Hoe zie je Washville op lange termijn voor je, wat hoop je in de toekomst te bereiken?
Ik zie wel voor me dat we Washville laten groeien tot een volledig Truckville. We vinden het belangrijk om mensen familiaal te benaderen, dat is hoe we zelf in elkaar zitten, het is onze identiteit. Dat zou ik graag willen uitbouwen met bijvoorbeeld een parking, doucheruimtes voor chauffeurs, tanken, groene zones… Dat het hier echt een plek wordt om tot rust te komen. In de haven is het al snel een broodje of een frietje. Dat kan gezonder, en dat willen chauffeurs ook. Ik zie het ook voor me dat de formule op meerdere locaties wordt uitgerold, steeds op plekken met industrie en een haven als gemeenschappelijke factor.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Antwerpse truckwash Washville werkt zo duurzaam mogelijk | CarwashPro

Antwerpse truckwash Washville werkt zo duurzaam mogelijk

Bouchra Hashassi van Washville staat voor duurzaam ondernemen. De truckwash in de haven van Antwerpen werkt met biologische reinigingsmiddelen. Ook het personeelsbeleid is duurzaam; Hashassi kiest ervoor om te werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Bouchra Hashassi is een van de sprekers van de Car Wash Show Europe digital stage. De online vakbeurs voor alle carwashprofessionals vindt plaats op 28 en 29 april. Hashassi zal ingaan op ‘duurzaam ondernemen’, dat doet ze onder meer door haar keuzes in wassen, personeelsbeleid en ook in hoe ze haar klanten benaderd. “Kijk, we zijn gewoon een bedrijf, he. Daar hoort groei en winst bij. Maar de lange termijn verliezen we daarbij nooit uit het oog. We willen bouwen aan alle menselijke relaties die we aangaan en we denken daarbij ook aan onze leefomgeving.”

Hashassi’s droom voor die lange termijn? Een plek bieden waar chauffeurs hun voertuig kunnen laten wassen, tanken, uitrusten in een groene omgeving en een gezonde maaltijd kunnen krijgen. CarwashPro legde Hashassi alvast een aantal vragen voor.

Washville is te vinden in de haven van Antwerpen. België heeft net te maken gehad met een verplichte sluiting als onderdeel van de coronamaatregelen. Hoe gaat het met jullie?
We zijn blij dat we weer open zijn. En gelukkig draaien we weer goed. Wel is het werken nu anders. Klanten moeten in de truck blijven. Dat vind ik lastig, want het druist in tegen de identiteit van ons bedrijf. We willen juist onze klanten leren kennen, een praatje maken. Sommigen vinden het fijn om zelf de velgen schoon te maken, dat kon voorheen ook gewoon. We hebben een lounge waar iedereen koffie kan drinken en klanten ook met elkaar contact hebben. Dat is nu nog steeds dicht vanwege de coronamaatregelen.

Het voelt heel afstandelijk. Hopelijk kunnen we dat in de toekomst weer allemaal gewoon doen, en misschien zelfs nog wel een tandje beter.

Hoe is Washville uit de startblokken gekomen?
We zijn begonnen omdat we een behoefte zagen in de markt. Mijn broer was chauffeur, hij merkte dat er weinig plekken waren waar je je voertuig kunt wassen en waar het ook nog eens prettig is om even aan te schuiven. En wat er niet is, moeten we zelf opzetten. Dat was de start.

Bij Washville wassen we elk voertuig eerst volledig met de hand. Inzepen, dan inborstelen. Daarna komen de machines erbij. We werken met ontkalkt water zodat de voertuigen vlekvrij opdrogen. Nadien wordt alles nog eens met hoge druk gespoeld. De chemie is van Nerta, dat is sinds dag één onze partner.

We wisten weinig van wassen bij aanvang. We zagen alleen de nood aan een plek zoals deze. Gaandeweg leerden we dat we het beste resultaat halen door met de hand te borstelen. Trucks hebben veel schaduwplekken, denk maar aan de trapjes en lampjes die op een voertuig zitten, dat pak je niet altijd met een machine. We hebben ook altijd opengestaan voor feedback van klanten. Zijn zij niet tevreden? Dan doen we het opnieuw. Laat maar zien waar het scheelt. En dat werkt. We zijn echt gegroeid door mond-tot-mond reclame. Klanten zijn onze ambassadeurs.

Wie zijn jullie klanten?
Dat loopt uiteen. Vanuit ons DNA is iedereen welkom bij Washville. Dat vinden we heel belangrijk en dat gevoel willen we elke klant ook geven. Van zelfstandigen tot de grootste transportbedrijven. En het loopt uiteen van bestelwagens tot kranen en ook campers van particulieren. Wat onze klanten gemeen hebben met elkaar is: ze kiezen resoluut voor wasbeurten van topkwaliteit en zorgeloze service. Bovendien streven wij een zo persoonlijk mogelijke relatie na met al ons klanten. Bij Washville noemen we onze klanten dan ook de ‘road heroes’. En Washville staat voor ‘taking care of our road heroes’ Dat is misschien ook wel wat ons anders maakt dan andere truckwashes, dat we onze klanten voor vol aanzien en ze ook zo behandelen.

Je gebruikt biologische middelen, waarom is dat?
Enerzijds vanwege de goede resultaten, anderzijds omdat we duurzaam willen ondernemen. Ook dat zit weer in onze identiteit ingebakken. Als je de lange termijn in gedachten houdt, is het heel vanzelfsprekend om te kiezen voor deze middelen. Nu wordt het steeds meer gemeengoed, gelukkig, maar bij de start van het bedrijf was dat niet zo. We hebben onze klanten er soms echt wel van moeten overtuigen. Dat we niet met zuren werken voor een snelle reiniging, maar dat deze middelen wel degelijk het beste effect geven op lange termijn en dat je voertuig er ook gewoon mooi van gaat glimmen.”

Hoe zit het met het personeelsbeleid van Washville?
We willen een fijne werkplek bieden aan mensen die langere tijd bij ons blijven. Dat zijn bijvoorbeeld ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, door autisme of omdat het nieuwkomers zijn in België of omdat ze in het verleden verkeerde keuzes hebben gemaakt. We begeleiden de werknemers in het werk en soms ook daarbuiten. Dat zocht ervoor dat we een heel hecht team hebben, met weinig wisselingen. Ook weer duurzaam.

Echter zijn we afgelopen maanden enorm gegroeid. Onze team ging in de laatste maanden keer vier omdat we na 2020 (het coronajaar) nu volop de kaart van de groei willen trekken. Dankzij ons uitgebreid team hebben we onze wasflow dermate geoptimaliseerd dat we onze kwaliteit aan een veel hoger tempo kunnen bieden wat voor onze klanten een gigantische besparing is. Time is money. Van die filosofie is de transportwereld vast nog sterker doordrongen dan elke andere sector. Als grote truckwash met een grote capaciteit onderschrijft Washville deze filosofie helemaal.

Draag je al die duurzaamheid ook uit naar buiten toe?
Een paar jaar terug hebben we een rebranding gedaan. We hebben er toen voor gekozen om al die USP’s uit te gaan dragen. Het was voor ons weliswaar vanzelfsprekend dat we dit doen, maar tegelijkertijd is het ook wat ons uniek maakt. Dat mag je best laten zien. Kijk, dit is gewoon een bedrijf, he. We willen winst boeken en groeien. Maar dat gaat prima samen met duurzaamheid en het oog op de lange termijn houden. Dat willen we uitdragen en hopelijk ook anderen daarmee dienen als inspiratie voor andere ondernemers.
De klant rijdt hier weg met een schoon voertuig, dat in de eerste plaats. Maar het is nog beter als ze zich hier een beetje thuis voelen en als we ondertussen positief bijdragen aan de leefomgeving van mens en natuur.

Hoe zie je Washville op lange termijn voor je, wat hoop je in de toekomst te bereiken?
Ik zie wel voor me dat we Washville laten groeien tot een volledig Truckville. We vinden het belangrijk om mensen familiaal te benaderen, dat is hoe we zelf in elkaar zitten, het is onze identiteit. Dat zou ik graag willen uitbouwen met bijvoorbeeld een parking, doucheruimtes voor chauffeurs, tanken, groene zones… Dat het hier echt een plek wordt om tot rust te komen. In de haven is het al snel een broodje of een frietje. Dat kan gezonder, en dat willen chauffeurs ook. Ik zie het ook voor me dat de formule op meerdere locaties wordt uitgerold, steeds op plekken met industrie en een haven als gemeenschappelijke factor.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.