Indoor stofzuigen en interieurreiniging grootste trends voor West-Europese carwashmarkt

De West-Europese carwashmarkt ziet een toename van indoor stofzuigen en interieurreiniging. Er is enige belangstelling voor onbemande express washes, maar het persoonlijke contact met klanten (vooral tijdens de voorwas) is nog te waardevol voor carwashondernemers. Dat is de uitkomst van een paneldiscussie tussen drie westerse brancheorganisaties tijdens de Car Wash Show Europe.

Tijdens de Car Wash Show Europe bespraken drie West-Europese brancheorganisaties enkele actuele onderwerpen en thema’s binnen de carwashmarkt. De sprekers waren: Brian Madderson (voorzitter van de CWA in de UK), Thomas Drott (BTG Minden in Duitsland) en Mark de Graaf (van Bovag in Nederland).

Wassen met de hand

Brian Madderson van de CWA begon met uit te leggen hoe de Britse markt in elkaar zit. Hij noemt zijn land “zeer eigenaardig” in vergelijking met de rest van Europa. Het Verenigd Koninkrijk heeft het grootste aantal ongereguleerde handwasstraten. “De schatting is tot 20.000 locaties naast de 3.500 gereguleerde wasstraten op voorterreinen.”

“Het aantal handwasstraten is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt”, vervolgt hij. “Dit heeft een enorme deuk geslagen in de geautomatiseerde carwashmarkt, we schatten dat deze de afgelopen jaren met een derde is gekrompen. Op dit moment zien we misschien net het effect van de regelgeving, zoals ook van de Brexit en een nieuwe immigratiewet.”

De handwasbedrijven ontduiken regelmatig belastingen en onderbetalen hun personeel. In sommige gevallen is de handwasplaats het decor van arbeidsmisbruik en zelfs mensenhandel. “En dan zijn er nog de effecten van handwasstraten op het milieu, denk aan giftig afval en zuur dat in reguliere afvoer terechtkomt”, zegt Madderson.

Meerdere wasboxen

Ongeveer 95 procent van de 3.500 geautomatiseerde wasstraten in het Verenigd Koninkrijk bevindt zich bij benzinestations. De markt telt ongeveer 2.000 rollovers, en ruim 4.500 wasboxen. “Het is meestal een combinatie van deze faciliteiten. Britten wassen hun auto’s graag zelf.”

De nieuwste trend voor het Verenigd Koninkrijk is niet een toename van kettingwasstraten, maar de installatie van meerdere boxen met hoogwaardig materiaal om de wachttijden te verkorten en het gemak voor de klanten te vergroten.

Particulier eigendom

BTG is de enige brancheorganisatie in Duitsland. De laatste jaren is het aantal wasstraten in Duitsland gedaald, legt Thomas Drott van de BTG uit. Volgens hem is dit een ‘goede ontwikkeling’. De schatting voor Duitsland is dat er 2.400 tunnels zijn, 2.400 tot 2.800 wasboxen (met meer dan vier plaatsen) en 14.000 rollovers. De rollovers bevinden zich meestal bij benzinestations en zijn eigendom van oliemaatschappijen die ze verhuren aan de exploitanten.

De autowasstraten zijn meestal particulier eigendom van mensen die meestal één tot vijf vestigingen hebben. Er zijn een paar bedrijven die meer dan vijf locaties hebben en slechts een paar ketens in Duitsland – de bekendste zijn Mr. Wash en CleanCar.

Minder wasbeurten, maar hogere kwaliteit

Het aantal wasbeurten per auto per jaar in Duitsland is de afgelopen jaren afgenomen. Drott legt uit: “Vroeger lag dit aantal tussen de tien en twaalf, nu is het gedaald naar zes tot acht wasbeurten. De klant stelt echter hogere eisen aan de wasbeurten die ze wel kopen, ze kiezen voor premium carwashprogramma’s.” Drott verklaart de daling van het aantal wasbeurten door het toegenomen aantal auto’s dat Duitsers bezitten.

Typisch Nederlands

Mark de Graaf van de Bovag sprak over de Nederlandse markt. “De afgelopen jaren is de markt echt geprofessionaliseerd. We zien veel autowasstraten van het type rollover overstappen op tunnels.” Typisch Nederlands volgens De Graaf is dat grotere wasstraten investeren in interieurreinigingsbanden en overdekte locaties om te stofzuigen. In Nederland zijn de meeste wasstraten in particulier bezit en niet in handen van grote ketens met meerdere vestigingen.

De komende jaren

De drie mannen sluiten hun paneldiscussie af met een blik op de toekomst. Volgens Madderson van de CWA is de grond in het Verenigd Koninkrijk te duur voor snelle expansie en zal de markt waarschijnlijk vooral uit pappa-en-mammawinkels blijven bestaan. “De investering is te groot”, zegt hij. “En er is nog steeds het probleem met de handwasstraten, die laten geen ruimte voor groei van de geautomatiseerde markt.”

Drott van BTG Minden ziet een toekomst voor onbemand snelwassen, maar de persoonlijke touch zal nog belangrijker blijven – vooral als het gaat om de voorwasruimtes. “De grotere trend in Duitsland is vergelijkbaar met wat we in Nederland zien: we gaan naar overdekte wasstraten met ruimte voor stofzuigen en interieurreiniging.”

Bekijk hier het gehele gesprek terug (in het Engels)

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Indoor stofzuigen en interieurreiniging grootste trends voor West-Europese carwashmarkt | CarwashPro

Indoor stofzuigen en interieurreiniging grootste trends voor West-Europese carwashmarkt

De West-Europese carwashmarkt ziet een toename van indoor stofzuigen en interieurreiniging. Er is enige belangstelling voor onbemande express washes, maar het persoonlijke contact met klanten (vooral tijdens de voorwas) is nog te waardevol voor carwashondernemers. Dat is de uitkomst van een paneldiscussie tussen drie westerse brancheorganisaties tijdens de Car Wash Show Europe.

Tijdens de Car Wash Show Europe bespraken drie West-Europese brancheorganisaties enkele actuele onderwerpen en thema’s binnen de carwashmarkt. De sprekers waren: Brian Madderson (voorzitter van de CWA in de UK), Thomas Drott (BTG Minden in Duitsland) en Mark de Graaf (van Bovag in Nederland).

Wassen met de hand

Brian Madderson van de CWA begon met uit te leggen hoe de Britse markt in elkaar zit. Hij noemt zijn land “zeer eigenaardig” in vergelijking met de rest van Europa. Het Verenigd Koninkrijk heeft het grootste aantal ongereguleerde handwasstraten. “De schatting is tot 20.000 locaties naast de 3.500 gereguleerde wasstraten op voorterreinen.”

“Het aantal handwasstraten is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt”, vervolgt hij. “Dit heeft een enorme deuk geslagen in de geautomatiseerde carwashmarkt, we schatten dat deze de afgelopen jaren met een derde is gekrompen. Op dit moment zien we misschien net het effect van de regelgeving, zoals ook van de Brexit en een nieuwe immigratiewet.”

De handwasbedrijven ontduiken regelmatig belastingen en onderbetalen hun personeel. In sommige gevallen is de handwasplaats het decor van arbeidsmisbruik en zelfs mensenhandel. “En dan zijn er nog de effecten van handwasstraten op het milieu, denk aan giftig afval en zuur dat in reguliere afvoer terechtkomt”, zegt Madderson.

Meerdere wasboxen

Ongeveer 95 procent van de 3.500 geautomatiseerde wasstraten in het Verenigd Koninkrijk bevindt zich bij benzinestations. De markt telt ongeveer 2.000 rollovers, en ruim 4.500 wasboxen. “Het is meestal een combinatie van deze faciliteiten. Britten wassen hun auto’s graag zelf.”

De nieuwste trend voor het Verenigd Koninkrijk is niet een toename van kettingwasstraten, maar de installatie van meerdere boxen met hoogwaardig materiaal om de wachttijden te verkorten en het gemak voor de klanten te vergroten.

Particulier eigendom

BTG is de enige brancheorganisatie in Duitsland. De laatste jaren is het aantal wasstraten in Duitsland gedaald, legt Thomas Drott van de BTG uit. Volgens hem is dit een ‘goede ontwikkeling’. De schatting voor Duitsland is dat er 2.400 tunnels zijn, 2.400 tot 2.800 wasboxen (met meer dan vier plaatsen) en 14.000 rollovers. De rollovers bevinden zich meestal bij benzinestations en zijn eigendom van oliemaatschappijen die ze verhuren aan de exploitanten.

De autowasstraten zijn meestal particulier eigendom van mensen die meestal één tot vijf vestigingen hebben. Er zijn een paar bedrijven die meer dan vijf locaties hebben en slechts een paar ketens in Duitsland – de bekendste zijn Mr. Wash en CleanCar.

Minder wasbeurten, maar hogere kwaliteit

Het aantal wasbeurten per auto per jaar in Duitsland is de afgelopen jaren afgenomen. Drott legt uit: “Vroeger lag dit aantal tussen de tien en twaalf, nu is het gedaald naar zes tot acht wasbeurten. De klant stelt echter hogere eisen aan de wasbeurten die ze wel kopen, ze kiezen voor premium carwashprogramma’s.” Drott verklaart de daling van het aantal wasbeurten door het toegenomen aantal auto’s dat Duitsers bezitten.

Typisch Nederlands

Mark de Graaf van de Bovag sprak over de Nederlandse markt. “De afgelopen jaren is de markt echt geprofessionaliseerd. We zien veel autowasstraten van het type rollover overstappen op tunnels.” Typisch Nederlands volgens De Graaf is dat grotere wasstraten investeren in interieurreinigingsbanden en overdekte locaties om te stofzuigen. In Nederland zijn de meeste wasstraten in particulier bezit en niet in handen van grote ketens met meerdere vestigingen.

De komende jaren

De drie mannen sluiten hun paneldiscussie af met een blik op de toekomst. Volgens Madderson van de CWA is de grond in het Verenigd Koninkrijk te duur voor snelle expansie en zal de markt waarschijnlijk vooral uit pappa-en-mammawinkels blijven bestaan. “De investering is te groot”, zegt hij. “En er is nog steeds het probleem met de handwasstraten, die laten geen ruimte voor groei van de geautomatiseerde markt.”

Drott van BTG Minden ziet een toekomst voor onbemand snelwassen, maar de persoonlijke touch zal nog belangrijker blijven – vooral als het gaat om de voorwasruimtes. “De grotere trend in Duitsland is vergelijkbaar met wat we in Nederland zien: we gaan naar overdekte wasstraten met ruimte voor stofzuigen en interieurreiniging.”

Bekijk hier het gehele gesprek terug (in het Engels)

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.