‘Kansen genoeg voor de rollover en wasbox naast een tankstation’

Rollovers en wasboxen bij een tankstation zijn nog altijd relevant, zegt Yvonne Schutrup. De marktonderzoekster ziet voldoende potentie voor de carwash naast een tankstation, ook al verschijnen er steeds meer grootschalige wasstraten in Nederland. Schutrup vertelde bij Tank- en CarwashProTV onder meer over de relevantie van de carwash naast het tankstation.

Yvonne Schutrup doet met Bureau Star Line al zeker 25 jaar onafhankelijk marktonderzoek binnen de tankstation- en carwashbranche in de Benelux. Zo kijkt ze naar de volumepotentie van een locatie, doet planologisch onderzoek, netwerk analyses en ze onderzoekt de carwash-potentie van een locatie. Schutrup schoof onlangs aan bij Tank- en CarwashProTV om te praten over de stand van zaken in de sector. Welke trends zijn er zichtbaar en waar gaat het naartoe in de tankstation- en carwashbranche. Onderaan dit artikel is het gehele interview terug te kijken.

Je doet al meer dan 25 jaar onderzoek in de sector, hoe is dat ooit begonnen?
Het sloot naadloos aan bij mijn studie. Ik kreeg vanuit Texaco de opdracht om onderzoek te doen naar wat destijds de subat-locaties waren, stations moesten aan bepaalde milieu-eisen voldoen en naar aanleiding daarvan hebben veel locaties moeten sluiten. Het was dus meteen een pittige opdracht.”

Wat heb je de afgelopen 25 jaar zien veranderen in de tankstationmarkt?
Veel. Subat betekende een opschoning van de markt. En toen Tango ten tonele kwam, volgde de opkomst van de onbemande stations. Dat was volgens mij in 2001. Toentertijd werd er nog lacherig gedaan over onbemand, achteraf gezien hebben juist de onbemande stations heel veel impact gehad. In diezelfde periode, dus in het begin van de jaren ’00 begonnen de eerste symposia en seminars over duurzaamheid en wat de rol van de pomp hierin kon zijn. Het heeft lang geduurd voordat hier naar gehandeld werd. Eigenlijk zie je dat par de laatste jaren explosief toenemen. Het is wel leuk om daar al van begin af aan bij betrokken te zijn.

Achteraf gezien hebben juist de onbemande stations heel veel impact gehad.

Waarom denk je dat het zo lang heeft geduurd voordat duurzaamheid een belangrijk thema werd?
Pas nu is er druk van bovenaf. Vanuit Europa. Er zijn klimaatdoelen. Er wordt wereldwijd veel aandacht aan besteed. Ook is er een jongere generatie gekomen die meer met het milieu en klimaat wil. Het is ineens heel actueel.

Onbemande tankstations en de energietransitie zijn grote veranderingen voor de tanksector. Zijn er in de carwashsector vergelijkbare aardverschuivingen?
In de laatste tien jaar zie je de opkomst van de echt grote wasstraten. De afgelopen jaren jaar heb ik duidelijk meer aanvragen gekregen van nieuwe partijen die met nieuwe concepten de markt op willen. Die aardverschuiving is nog steeds gaande. Toen ik begon in de carwashmarkt deed ik onderzoek naar de potentie van rollovers, die kennis is nog steeds relevant.

Hebben de overheidsplannen invloed op de tankstationbranche?
Zeker, je ziet in de Miljoenennota dat er nog meer wordt ingezet op elektrisch rijden. Ik mis vanuit de overheid wel een focus op renewable fuels. Er zijn hele mooie producten, waaronder gas, die veel voordelen bieden. Omschakelen naar elektrisch rijden vraagt om grote investeringen van zowel de consument als de aanbieder van energie. Terwijl, als je kijkt naar het wagenpark dan vormen benzinewagens de hoofdmoot. 95 procent van de auto’s rijdt op fossiele brandstoffen. De klimaatdoelen zijn veel beter te halen als je het voor de consument makkelijker maakt, bijvoorbeeld door renewable fuels te bieden. Kijk naar makkelijk toepasbare alternatieven die voor de consument betaalbaar zijn.

Ondanks de opkomst van de grote locaties, zijn er heel veel plekken waar nog géén andere wasstraten zijn.

Is er een eenvoudig antwoord voor tankstationondernemers die twijfelen over de soorten brandstoffen die ze willen aanbieden?
Ja, breed inzetten.

Breed inzetten is niet altijd mogelijk voor de ondernemer die een beperkt bedrag te besteden heeft.
In zo’n geval is marktonderzoek ter plaatse nodig. Wie is je doelgroep? Ben je gevestigd langs de snelweg of zit je in een dorp? Je moet goed kijken naar wie en wat er bij je langskomt en daarop inzoomen. In stedelijk gebied is meer elektrisch wenselijk. Qua actieradius is dat voor de bestuurder is dat goed in te richten, de afstanden zijn relatief kort. Zoek als tankstation-ondernemer daarin ook samenwerking met andere partijen, gemeentes of werkgevers in de omgeving. Stel dat je naast laden voor auto’s oof elektrische fietsen aanbiedt om mobiliteit te bevorderen, dan heb je daarin samenwerking nodig.

Laten we inzoomen op de carwash bij een tankstation. Vaak zijn dat rollovers of wasboxen. Is er nog toekomst voor deze vorm van een carwash?
Zeker wel. Ik zie in het hele land hele mooie rollovers bij tankstations. Daar is vaak geen grote wasstraat bij in de buurt. Mensen hebben wel gewoon behoefte om te wassen en als de rollover gewoon goed uitgebaat wordt, dan is daar zeker goede markt voor.
Je moet goed kijken naar wat er in de buurt zit. Je ziet dat als er een grote carwash neerstrijkt, dat het voor de zittende partij met een kleine rollover echt wel lastig wordt. Hoe blijf je vervolgens relevant? Door ondernemerschap, energie erin steken, zorgen dat het aantrekkelijk en modern is, goede doorstroming, geen wachttijden. Ondanks de opkomst van de grote locaties, zijn er heel veel plekken waar nog géén andere wasstraten zijn en die plekken zijn te klein om dergelijke investeringen te doen. Dus rollovers en wasboxen hebben goede marktpotentie op de juiste plek.

De verrassing voor de komende jaren zit in de hoek van de retail.

Welk onderzoek is je het meest bijgebleven?
Het onderzoek rond Shell Green Planet in Pesse. Daar ben ik sinds 2006 bij betrokken. Dit is het tankstation van de toekomst. Je ziet er een brede inzetbaarheid van de brandstoffen en ook waterstof. Er is een combi met horeca, flexplekken om te werken, laadpunten, voorzieningen voor truckers. Daar heb je alles. De toekomst zit echt in die brede opzet. Zijn er minder tankstations in de toekomst vanwege die schaalvergroting? Ja, de locatie wordt echt leidend.

Wat zie je de komende tien jaar veranderen?
Sowieso het productaanbod. Ik verwacht een groei in waterstof. De combinatie van tanken en retail vind ik ontzettend leuk, de combinaties die daar ontstaan… daar gaan leuke dingen gebeuren. De verrassing voor de komende jaren zit in de hoek van de retail.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kansen genoeg voor de rollover en wasbox naast een tankstation’ | CarwashPro

‘Kansen genoeg voor de rollover en wasbox naast een tankstation’

Rollovers en wasboxen bij een tankstation zijn nog altijd relevant, zegt Yvonne Schutrup. De marktonderzoekster ziet voldoende potentie voor de carwash naast een tankstation, ook al verschijnen er steeds meer grootschalige wasstraten in Nederland. Schutrup vertelde bij Tank- en CarwashProTV onder meer over de relevantie van de carwash naast het tankstation.

Yvonne Schutrup doet met Bureau Star Line al zeker 25 jaar onafhankelijk marktonderzoek binnen de tankstation- en carwashbranche in de Benelux. Zo kijkt ze naar de volumepotentie van een locatie, doet planologisch onderzoek, netwerk analyses en ze onderzoekt de carwash-potentie van een locatie. Schutrup schoof onlangs aan bij Tank- en CarwashProTV om te praten over de stand van zaken in de sector. Welke trends zijn er zichtbaar en waar gaat het naartoe in de tankstation- en carwashbranche. Onderaan dit artikel is het gehele interview terug te kijken.

Je doet al meer dan 25 jaar onderzoek in de sector, hoe is dat ooit begonnen?
Het sloot naadloos aan bij mijn studie. Ik kreeg vanuit Texaco de opdracht om onderzoek te doen naar wat destijds de subat-locaties waren, stations moesten aan bepaalde milieu-eisen voldoen en naar aanleiding daarvan hebben veel locaties moeten sluiten. Het was dus meteen een pittige opdracht.”

Wat heb je de afgelopen 25 jaar zien veranderen in de tankstationmarkt?
Veel. Subat betekende een opschoning van de markt. En toen Tango ten tonele kwam, volgde de opkomst van de onbemande stations. Dat was volgens mij in 2001. Toentertijd werd er nog lacherig gedaan over onbemand, achteraf gezien hebben juist de onbemande stations heel veel impact gehad. In diezelfde periode, dus in het begin van de jaren ’00 begonnen de eerste symposia en seminars over duurzaamheid en wat de rol van de pomp hierin kon zijn. Het heeft lang geduurd voordat hier naar gehandeld werd. Eigenlijk zie je dat par de laatste jaren explosief toenemen. Het is wel leuk om daar al van begin af aan bij betrokken te zijn.

Achteraf gezien hebben juist de onbemande stations heel veel impact gehad.

Waarom denk je dat het zo lang heeft geduurd voordat duurzaamheid een belangrijk thema werd?
Pas nu is er druk van bovenaf. Vanuit Europa. Er zijn klimaatdoelen. Er wordt wereldwijd veel aandacht aan besteed. Ook is er een jongere generatie gekomen die meer met het milieu en klimaat wil. Het is ineens heel actueel.

Onbemande tankstations en de energietransitie zijn grote veranderingen voor de tanksector. Zijn er in de carwashsector vergelijkbare aardverschuivingen?
In de laatste tien jaar zie je de opkomst van de echt grote wasstraten. De afgelopen jaren jaar heb ik duidelijk meer aanvragen gekregen van nieuwe partijen die met nieuwe concepten de markt op willen. Die aardverschuiving is nog steeds gaande. Toen ik begon in de carwashmarkt deed ik onderzoek naar de potentie van rollovers, die kennis is nog steeds relevant.

Hebben de overheidsplannen invloed op de tankstationbranche?
Zeker, je ziet in de Miljoenennota dat er nog meer wordt ingezet op elektrisch rijden. Ik mis vanuit de overheid wel een focus op renewable fuels. Er zijn hele mooie producten, waaronder gas, die veel voordelen bieden. Omschakelen naar elektrisch rijden vraagt om grote investeringen van zowel de consument als de aanbieder van energie. Terwijl, als je kijkt naar het wagenpark dan vormen benzinewagens de hoofdmoot. 95 procent van de auto’s rijdt op fossiele brandstoffen. De klimaatdoelen zijn veel beter te halen als je het voor de consument makkelijker maakt, bijvoorbeeld door renewable fuels te bieden. Kijk naar makkelijk toepasbare alternatieven die voor de consument betaalbaar zijn.

Ondanks de opkomst van de grote locaties, zijn er heel veel plekken waar nog géén andere wasstraten zijn.

Is er een eenvoudig antwoord voor tankstationondernemers die twijfelen over de soorten brandstoffen die ze willen aanbieden?
Ja, breed inzetten.

Breed inzetten is niet altijd mogelijk voor de ondernemer die een beperkt bedrag te besteden heeft.
In zo’n geval is marktonderzoek ter plaatse nodig. Wie is je doelgroep? Ben je gevestigd langs de snelweg of zit je in een dorp? Je moet goed kijken naar wie en wat er bij je langskomt en daarop inzoomen. In stedelijk gebied is meer elektrisch wenselijk. Qua actieradius is dat voor de bestuurder is dat goed in te richten, de afstanden zijn relatief kort. Zoek als tankstation-ondernemer daarin ook samenwerking met andere partijen, gemeentes of werkgevers in de omgeving. Stel dat je naast laden voor auto’s oof elektrische fietsen aanbiedt om mobiliteit te bevorderen, dan heb je daarin samenwerking nodig.

Laten we inzoomen op de carwash bij een tankstation. Vaak zijn dat rollovers of wasboxen. Is er nog toekomst voor deze vorm van een carwash?
Zeker wel. Ik zie in het hele land hele mooie rollovers bij tankstations. Daar is vaak geen grote wasstraat bij in de buurt. Mensen hebben wel gewoon behoefte om te wassen en als de rollover gewoon goed uitgebaat wordt, dan is daar zeker goede markt voor.
Je moet goed kijken naar wat er in de buurt zit. Je ziet dat als er een grote carwash neerstrijkt, dat het voor de zittende partij met een kleine rollover echt wel lastig wordt. Hoe blijf je vervolgens relevant? Door ondernemerschap, energie erin steken, zorgen dat het aantrekkelijk en modern is, goede doorstroming, geen wachttijden. Ondanks de opkomst van de grote locaties, zijn er heel veel plekken waar nog géén andere wasstraten zijn en die plekken zijn te klein om dergelijke investeringen te doen. Dus rollovers en wasboxen hebben goede marktpotentie op de juiste plek.

De verrassing voor de komende jaren zit in de hoek van de retail.

Welk onderzoek is je het meest bijgebleven?
Het onderzoek rond Shell Green Planet in Pesse. Daar ben ik sinds 2006 bij betrokken. Dit is het tankstation van de toekomst. Je ziet er een brede inzetbaarheid van de brandstoffen en ook waterstof. Er is een combi met horeca, flexplekken om te werken, laadpunten, voorzieningen voor truckers. Daar heb je alles. De toekomst zit echt in die brede opzet. Zijn er minder tankstations in de toekomst vanwege die schaalvergroting? Ja, de locatie wordt echt leidend.

Wat zie je de komende tien jaar veranderen?
Sowieso het productaanbod. Ik verwacht een groei in waterstof. De combinatie van tanken en retail vind ik ontzettend leuk, de combinaties die daar ontstaan… daar gaan leuke dingen gebeuren. De verrassing voor de komende jaren zit in de hoek van de retail.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.