Eindejaarscolumn Ger Loogman: ‘Nu het nog steeds een beetje anders is…’

Ger Loogman blikt op verzoek van CarwashPro terug op 2021 én hij kijkt vooruit naar het komende jaar. Wat gebeurt er nu de water- en energieprijzen stijgen? Wat gaat de omikron-variant doen? Waar moet je nu in investeren? Er zijn veel onzekerheden, concludeert Loogman. Het enige wat je kunt doen is blijven ondernemen. 

Vanuit ons kantoor zie ik de auto’s door de wasstraat gaan. Het is anders dan en paar maanden geleden. Daar waar we met z’n allen begin vorig jaar positief werden verrast door een mooi dik pak sneeuw met alle positieve gevolgen van dien, een droog voorjaar en een mooie zomerperiode, stond het in oktober ineens weer stil. Het werd nat, de maatregelen deden opnieuw hun intrede en daardoor kijk ik de laatste tijd op een stuk minder auto’s, dan ik gewend was. Ook realiseer ik me dat we als branche gewoon geluk hebben gehad. Menig ondernemer mocht zijn zaak sluiten de afgelopen dagen. Wij als autowassers hebben in de laatste dagen voor Kerst in ieder geval nog klanten die we ondanks een nieuwe variant toch nog mogen verwelkomen.

Overspannen arbeidsmarkt

Nee, wij hebben niks te klagen gehad als branche in, opnieuw, een bijzonder jaar en daar hebben onze branche verenigingen ook echt bij geholpen. Daar zijn we ze ook dankbaar voor. Waar we wel tegen aan zijn gelopen, is een overspannen arbeidsmarkt. Dan moeten we met elkaar toch echt nog hard aan ons imago werken. Ook wij hadden daar mee te maken, vooral op de binnenreinigingsbanen. Als je dan de mensen had, dan waren er weer besmettingsmomenten, waarbij de GGD soms mensen op je werkvloer benaderde. Iets waar je op dat moment totaal geen vat op had. Dat doet het bij een ondernemer niet goed, toch? Maar ach, ook dat viel in verhouding allemaal mee, zeker in het licht van andere branches.

Hoogtepunten

Wij hebben het afgelopen jaar als bedrijf geprobeerd creatief te blijven zijn. Als ik even terug kijk, dan zag ik onze opening van de verbouwde locatie in Rotterdam, onze campagne op het tankstation met Netflix, het vieren van ons 25-jarig bestaan in Amsterdam, het vieren van ons 10-jarig bestaan van ons Golfcentrum Amsteldijk, het vieren van Internationale Vrouwendag in Almere, Halloween in Heerhugowaard, onze groei van de Wasapp naar 200.000 gebruikers. Allemaal momentjes om bij stil te staan en juist belangrijk om in deze lastige tijd dat te blijven vieren.

Maar toch is het nog steeds een beetje anders….. Wat kunnen we volgend jaar doen, nu omikron zijn intrede doet? Wat kunnen we investeren in tijden waarin alles toch fors duurder wordt? Wat gebeurt er met onze branche, nu de eerste echte investeringsmaatschappij zijn intrede doet? Wat gebeurt er met onze eigen kosten, nu energie bijna onbetaalbaar wordt en mensen bijna onvindbaar zijn?

Nieuwe wegen vinden

Dan komt de creativiteit van een ondernemer weer naar boven. We vinden altijd weer nieuwe wegen, want ze zijn er. Vinden wij ze niet, dan doet een ander dat wel, dus….gaan wij door. Voor ons zijn er mooie grote plannen in de Haarlemmermeer, gaan we opnieuw verder ontwikkelen in food op ons tankstation, zullen we fors bouwen op onze golfbaan, investeren we opnieuw behoorlijk in ons loyaltyprogramma Wasapp, wat het komende jaar zichtbaar wordt, zijn we strak aan het bouwen aan de uitbreiding van onze arbeidsvoorwaarden en ga zo maar door! Je blijven onderscheiden.

Maar ja, nu het nog steeds een beetje anders is… Zeg nou eerlijk. Hebben we een jaar gekend, waarin er werkelijk niets gebeurde? Nee toch! Dus nu op naar gezellige feestdagen en een heel gelukkig nieuw jaar. Blijf daarin vooral gezond, zorg goed voor elkaar en voor onze mooie branche. Daar gaan wij als Loogman voor!

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.