TotalEnergies Palmpol

TotalEnergies plaatst stofzuigers op snellaadlocaties

Foto: TotalEnergies

TotalEnergies is begonnen met het plaatsen van stofzuigers en bandenpompen bij tankstations met snelladers. Op die manier kunnen EV-rijders hun voertuig schoonmaken terwijl hun auto laadt. De primeur ging naar het station in Leusden, waarna ook snelweglocatie ‘Palmpol’ (foto) bij het Gelderse Terschuur volgde.

TotalEnergies is actief in verschillende communities op het gebied van elektrisch rijden, vertelt Frits Morrema. Volgens de manager retail marketing & communicatie kreeg het bedrijf daarin te horen dat automobilisten tijdens de laadsessies onder andere behoefte hebben aan het opruimen van hun auto. “Dat hebben wij ter hand genomen. In Leusden rijd je nu weg in een heerlijk opgeruimde en uitgezogen auto.” Ook werden om die reden prullenbakken bij de laders geplaatst.

Actieradius vergroten

Normaal gesproken worden de stofzuigers alleen geplaatst op de stations met een carwash, maar daar brengt het bedrijf nu dus verandering in. Station Palmpol is volgens Morrema helemaal uniek in z’n soort: “Een stofzuiger op een Rijksweglocatie kent nog niemand.” Naast een betere ervaring voor de automobilisten pakt de stap ook positief uit voor TotalEnergies zelf. “In Leusden zien we al dat EV-rijders tijdens het laden gebruik maken van de geplaatste stofzuiger en bandenpomp.” Exacte cijfers zijn er nog niet.

Volgens Morrema werkt TotalEnergies hard om de laadervaring ook in algemene zin te verbeteren. De stofzuigers (en bandenpompen in één) dragen daar aan bij. “EV-rijders doen er vaak alles aan om zoveel mogelijk actieradius te hebben. Een goede bandenspanning heeft dan een positief resultaat. Ook dat hebben we meegenomen in ons project.”

Verduidelijken laadplekken

Eerder ging het bedrijf op basis van de feedback al aan de slag met het verduidelijken van de laadplekken op de tankstations. Dat was voorheen niet altijd even helder, dus daarom werden nieuwe bebording, belijning en vlaggen aangebracht. Dat is inmiddels overal gedaan.

“In eerste instantie werden de laadpalen vaak achter de shop geplaatst, en die zijn soms best lastig te vinden. Daar waar het kan, plaatsen we ze nu altijd voor de shop. En als het even kan en we kunnen een pomp opofferen, doen we dat zelfs onder de luifel. Alleen als het echt niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege het leidingwerk, doen we het nog achter de shop.”

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.