Docuserie De Wasstraat lovend ontvangen

De tv-recensenten komen mooie woorden tekort om de documentaireserie De Wasstraat aan te prijzen. De serie werd vorige week op NPO2 uitgezonden. Rondom de 450.000 mensen schakelden dagelijks in. Recensent Angela de Jong noemt de serie nu al het ‘juweel van 2021’.

‘Ontroerend’, schrijft de Volkskrant. Trouw noemt De Wasstraat een ‘mooie serie’ en De Jong van het AD schrijft: “na zes dagen in het nieuwe jaar kun je makkelijk zeggen dat dit hét programma is van 2021. Ik kijk natuurlijk al heel lang televisie, maar dit kom je niet vaak tegen. Het programma geeft een inkijkje in een wereld waar je het bestaan niet van kent en die tegelijkertijd bij jouzelf om de hoek zou kunnen zitten. Dat vind ik het knappe ervan.”

In de serie staan de medewerkers en eigenaar Martin Kniest van Matz Carwash in Deventer centraal. Bij Matz werken grotendeels mensen met een “overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt”, zoals Kniest het noemt. De jongens en Kniest zelf zijn inmiddels in Deventer en omstreken BN’ers geworden. Bij de carwash was het dit weekend dan ook drukker dan normaal. Mensen komen toch even kijken of ze niet een VIP-programma’tje bij bijvoorbeeld ‘washeld’ Tim kunnen aanschaffen.

Inmiddels zijn alle afleveringen uitgezonden. Terugkijken van het programma kan hier.

Motiveren

Kniest hoopte met het programma andere bedrijven te motiveren socialer te laten ondernemen en te laten werken met mensen met die (overbrugbare) afstand tot de arbeidsmarkt. Naar aanleiding van het programma onploft zijn mailbox met berichten van kijkers en ook ondernemers die wel iets zien in zijn verhaal. Op LinkedIn schrijft de wasstraatondernemer nu bezig te zijn met een ‘werkgeverscarrousel’, iets wat hij met zusteronderneming Matz Socials al deed. “Hoe mooi zou het zijn als je op een gegeven moment gewoon tien partijen hebt om mee samen te werken waar je deze mensen kunt gaan plaatsen en begeleiden. Dat is mijn ideaalplaatje.”

Interview met Martin Kniest

CarwashPro sprak tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs Online 2020 met Kniest over de serie en over de keuzes in personeelsbeleid die hij maakt in zijn onderneming. Kijk hieronder het interview terug met Kniest.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Docuserie De Wasstraat lovend ontvangen | CarwashPro

Docuserie De Wasstraat lovend ontvangen

De tv-recensenten komen mooie woorden tekort om de documentaireserie De Wasstraat aan te prijzen. De serie werd vorige week op NPO2 uitgezonden. Rondom de 450.000 mensen schakelden dagelijks in. Recensent Angela de Jong noemt de serie nu al het ‘juweel van 2021’.

‘Ontroerend’, schrijft de Volkskrant. Trouw noemt De Wasstraat een ‘mooie serie’ en De Jong van het AD schrijft: “na zes dagen in het nieuwe jaar kun je makkelijk zeggen dat dit hét programma is van 2021. Ik kijk natuurlijk al heel lang televisie, maar dit kom je niet vaak tegen. Het programma geeft een inkijkje in een wereld waar je het bestaan niet van kent en die tegelijkertijd bij jouzelf om de hoek zou kunnen zitten. Dat vind ik het knappe ervan.”

In de serie staan de medewerkers en eigenaar Martin Kniest van Matz Carwash in Deventer centraal. Bij Matz werken grotendeels mensen met een “overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt”, zoals Kniest het noemt. De jongens en Kniest zelf zijn inmiddels in Deventer en omstreken BN’ers geworden. Bij de carwash was het dit weekend dan ook drukker dan normaal. Mensen komen toch even kijken of ze niet een VIP-programma’tje bij bijvoorbeeld ‘washeld’ Tim kunnen aanschaffen.

Inmiddels zijn alle afleveringen uitgezonden. Terugkijken van het programma kan hier.

Motiveren

Kniest hoopte met het programma andere bedrijven te motiveren socialer te laten ondernemen en te laten werken met mensen met die (overbrugbare) afstand tot de arbeidsmarkt. Naar aanleiding van het programma onploft zijn mailbox met berichten van kijkers en ook ondernemers die wel iets zien in zijn verhaal. Op LinkedIn schrijft de wasstraatondernemer nu bezig te zijn met een ‘werkgeverscarrousel’, iets wat hij met zusteronderneming Matz Socials al deed. “Hoe mooi zou het zijn als je op een gegeven moment gewoon tien partijen hebt om mee samen te werken waar je deze mensen kunt gaan plaatsen en begeleiden. Dat is mijn ideaalplaatje.”

Interview met Martin Kniest

CarwashPro sprak tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs Online 2020 met Kniest over de serie en over de keuzes in personeelsbeleid die hij maakt in zijn onderneming. Kijk hieronder het interview terug met Kniest.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.