Bovag

Nationale Autowasdag in teken van de gulden

De Nationale Autowasdag die dit jaar op 1 juli plaatsvindt in Nederland, staat net als vorig jaar in het teken van een bekend spreekwoord. Het spreekwoord dat dit jaar centraal staat is ‘Bij ons is uw gulden een euro waard’. Autobezitters worden dan ook opgeroepen om hun wasbeurt op deze dag met guldens te betalen. Branchevereniging Bovag roept zoveel mogelijk leden op om mee te doen aan de door hen bedachte actie. Vorig jaar was het enthousiasme groot onder de 170 bij Bovag aangesloten wasbedrijven. 

De bij Bovag aangesloten leden kunnen zich voor 25 juni aanmelden via het Ledenportaal van de branchevereniging. “Vorig jaar was de Nationale Autowasdag een enorm groot succes, we hopen dan ook dat dit jaar weer net zoveel leden enthousiast meedoen”, aldus Elvira Spoelstra van Bovag. Met het gekozen thema moet dat volgens haar ook wel lukken. De dag vindt traditiegetrouw op een zaterdag plaats, omdat dat volgens de organisatie ook bij veel mensen bekend staat als dag om de auto te wassen.

Thema

Het thema; ‘Bij ons is uw gulden een euro waard’, werd met een speciale reden gekozen. “Niet alleen bestaat de euro inmiddels vijftien jaar, het benadrukt ook dat Bovag-autowasbedrijven waar bieden voor het geld”, legt Spoelstra uit. Volgens haar staat het wassen bij een aangesloten bedrijf voor gemak en snelheid, maar ook nog eens voor milieuvriendelijkheid.

Daarnaast levert het volgens haar kwalitatief goede resultaten op. De invulling van het thema staat vrij voor de deelnemende autowasbedrijven. Bovag wil het publiek op gaan roepen om matrassen om te keren, gevulde sokken van zolder te halen en oude auto’s te stofzuigen op zoek naar guldens.

Promotie

De wasbedrijven kunnen dan geheel naar eigen keuze de meegebrachte guldens al dan niet accepteren als betaalmiddel. “Ze kunnen bijvoorbeeld ook de actuele wastarieven 1-op-1 omrekenen naar oude florijnen, kortingen verlenen, chocolade guldens uitdelen aan kinderen. Er zijn enorm veel leuke acties te bedenken”, zegt ze. Bovag heeft voor de deelnemende bedrijven promotiemateriaal beschikbaar.

De brancheorganisatie start binnenkort met een landelijke campagne om de speciale dag en het thema te promoten onder het Nederlandse publiek. “We bieden bedrijven die meedoen gratis materialen. Je kunt dan denken aan banners en voorbeeldteksten voor lokale media. Zo kunnen onze leden de actie ook zelf op lokaal niveau onder de aandacht brengen.” Bovag heeft ook nog enkele spandoeken ter beschikking. Deze komen echter wel in een gelimiteerde oplage.

Vorige editie

Vorige jaar stond de Nationale Autowasdag ook in het teken van een spreekwoord. Het thema was toen; ‘Autowassen voor een appel en een ei’. Volgens Spoelstra was er toen veel creativiteit bij de leden te zien. “Er waren leden die tegen inlevering van een appel en een ei de auto gratis wasten. Bij een ander werden appels uitgedeeld en een enkeling bakte van de ingeleverde ingrediënten appeltaarten voor de voedselbank.”

Om te benadrukken dat autowassen helemaal niet veel hoeft te kosten, werden zowel het vorige als het huidige thema bedacht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 10 auto’s helemaal nooit wordt gewassen. “Dat is ook een van de redenen geweest om deze dag in het leven te roepen.” Bedrijven kunnen zich dus nog een tijdje inschrijven, vorig jaar deden ruim honderd autowasbedrijven mee aan het initiatief.

Bovag, Autowasdag

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Nationale Autowasdag in teken van de gulden”

Wilco W|20.05.17|18:54

Nog mooier als de wasstraten gewoon betaling in de Digitale Gulden accepteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.