DiBO Project(s) plaatst wasinstallatie bij Dordtse busremise

In Dordrecht is aan de Weeskinderendijk Beneden recentelijk een busremise geplaatst. Dit terrein biedt ruimte aan 43 elektrische bussen van vervoersbedrijf Qbuzz en 44 oplaadpunten van ABB. Ook is een mobiele vloeistofdichte vloer geplaatst door ECOseals BV waarop een buswasinstallatie is neergezet door DiBO Project(s). Als deelnemer in het Qbuzz team vertelt Gerard de Jong meer over de werkzaamheden en het plug & play concept achter de demontabele site.

De keuze voor deze plek bij de Weeskinderendijk Beneden was een logische. Deze locatie bevindt zich namelijk dichtbij het station. “Het project in Dordrecht was een mooie puzzel”, blikt De Jong terug. “Alles op tijd af te krijgen was een uitdaging, omdat het project vrij laat gestart werd. In januari was dit braakliggend terrein nog bosrijk en moesten er onder meer oude funderingen en boomwortels uit de grond gehaald worden. De gestelde deadline eiste dat er vanaf 1 april elektrische bussen op dit terrein opgeladen konden worden en moesten rijden. Dat is dus gelukt, want eind maart reden de bussen al. De samenwerking tussen het busbedrijf, de gemeente, omgevingsdienst en aannemer De Kuiper verliep soepel. Er is niets misgegaan wat best bijzonder is voor zo’n groot project.”

“In het kader van duurzaamheid hebben we ervoor gekozen om de bussen op elektriciteit te laten rijden,” stelt marketingadviseur Sharmila Kishna van Qbuzz. “Andere duurzame alternatieven zoals waterstof staan nog in de kinderschoenen. Elektrisch rijden heeft zichzelf al bewezen als duurzame brandstof. Daarnaast zijn de batterijen steeds beter geworden wat het een interessante vervanger voor fossiele brandstoffen maakt. In Dordrecht moest de eerste zero emissie busremise geplaatst worden. Dat was onderdeel van het programma van eisen van opdrachtgever de provincie Zuid-Holland. Er zijn nog vijf extra laadpalen in de gemeente voorzien voor bussen. Er moet sneller en schoner gereden worden. Daarnaast moet er sneller gewassen kunnen worden en moeten er verbeteringen qua performance doorgevoerd worden.”

Eenknopsbediening

Technical sales manager Jeroen van de Fijnaart van DiBO Project(s) was verantwoordelijk voor de buswasinstallatie. “De instellingen zijn zo aangepast dat de bussen van Qbuzz er gemakkelijk doorheen kunnen rijden. De chauffeurs kunnen door middel van een eenknopsbediening hun voertuig reinigen. Er is een spiegelbescherming geïnstalleerd, zodat deze niet beschadigd worden tijdens het wassen. Ook wordt rekening gehouden met de pantograaf.”

Doordat er elektrische bussen rijden, hadden de uitvoerenden met veel bekabeling te maken. Ook moest er samengewerkt worden met verschillende partijen zoals de omgevingsdienst, de gemeente, elektrici en milieukundige begeleider. De Jong werd toegevoegd aan het Qbuzz team voor deze klus. Hij stond projectleider Bertus Kindt van Qbuzz bij op het gebied van milieutechnische zaken. Ruim vijf jaar geleden richtte De Jong ECOseals BV op. De onderneming van De Jong ontwikkelde een composiet vloer die naar eigen zeggen lichter en sterker is dan beton, maar wel vloeistofdicht is en ook een lange levensduur bevat. “Een composiet vloer ontwerpen die duurzaam is en plug & play geïnstalleerd kan worden, was het doel. Toepassingsgebieden zijn autolease-organisaties, bus- en taxibedrijven, machineverhuurbedrijven, industriële reinigers en zelfs het leger. ECOseals-vloeren kunnen zeer zwaar verkeer aan, zijn chemisch bestendig en bevatten een afvalwaterbehandelingssysteem. Dat systeem bewerkt verontreinigde afvalwater tot ‘schoon’ rioolwater dat op de riolering geloosd mag worden”, verduidelijkt De Jong.

Niet geheid

De vloer kan binnen een dag geplaatst worden in tegenstelling tot beton dat 28 dagen uithardtijd nodig heeft, voordat het gebruikt kan worden. “Dat scheelt ontzettend veel tijd, geld en hinder. In tegenstelling tot een betonnen vloer hoefde er nu niet geheid te worden.”

Bij het inrichten van de busremise had het Qbuzz team zoals gezegd met een groot aantal uitdagingen te maken. Naast de strenge tijdsdruk had de groep ook te maken met een terrein vol boomwortels, kabels en oude funderingen. Tijdens de werkzaamheden kwam men funderingen tegen die tot wel drie meter diep lagen. Er is bewust voor gekozen om deze te laten liggen en het terrein met schoon zand op te hogen: “De grond bouwrijp maken voor een latere projectontwikkeling, was nu niet onze taak. Op deze verhoging is een vloer gelegd van bedrijfsvloerplaten en zijn een mobiele vloeistofdichte vloer met bus-wasinstallatie en een kantoorgebouw geplaatst. De nieuwe, vloeistofdichte vloer kan 20 ton aslast dragen. Er hoefde niet geheid te worden, wat een hoop hinder voor omwonenden voorkwam. Een ander punt waarom we het op deze manier hebben aangepakt, is omdat we in de buurt van een dijkgebied zitten. We mochten niet zomaar graven, omdat dat problemen met de grondwaterstanden kon opleveren.”

Plug & play

Volgens De Jong is dit de toekomst: hergebruik van materialen en plug & play toepassingen. “Je kunt werkterreinen verplaatsen. Mocht deze busremise over een paar jaar naar een andere locatie moeten verhuizen, dan kunnen we circa 80 procent van alle onderdelen die je hier ziet meenemen naar de nieuwe plek. Het kantoorgebouw kan gedemonteerd worden en ook de bedrijfsvloerplaten en het ophoogzand zijn herbruikbaar. Ook de vloeistofdichte vloer en wasinstallatie kunnen we meenemen en hergebruiken. Na deze verhuizing is het terrein in zijn oude staat teruggebracht. De onderdelen die overblijven, hebben restwaarde. Denk dan aan de bedrijfsvloerplaten. Die kun je hergebruiken. Ook het zand behoudt zijn waarde”, stelt De Jong.

Deze duurzame toepassingen passen binnen de verscherpte wetgeving op het gebied van milieuwetgeving. “De eisen op het gebied van duurzaamheid die aan bussen en locatie gesteld worden, werden steeds strenger. In het oorspronkelijke bestek stond beschreven dat er voor beton gekozen moest worden. Daar is vanaf gestapt. De gekozen vloeistofdichte vloer is mobiel en stapelbaar en binnen een uur geplaatst.” Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan de afwerking van de busremise. Het kantoorpand wordt verder ingericht en er wordt nog een parking met circa twintig plaatsen aangelegd. “In Alblasserdam wordt momenteel gewerkt aan een busremise die zich volledig bovengronds bevindt. Er is daar helemaal geen sprake meer van enige bekabeling in de grond”, besluit De Jong.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.