Carwash Kleiboer put inspiratie uit Amerika

De tweede locatie van Carwash Kleiboer in Apeldoorn is een trekpleister voor automobilisten die snel hun voertuig willen wassen. Bijzonder aan deze carwash die eind vorig jaar geopend werd, is de snelle doorstroom. Bezoekers kunnen bij een van de drie slagbomen aansluiten en kiezen voor de gewenste betaalmethode.

Carwash Kleiboer bestaat inmiddels 28 jaar en is een begrip in de regio. Het bedrijf wordt gerund door Wil Kleiboer. Haar zoon Mathijs Kleiboer werkt als vestigingsmanager en stuurt het team op deze locatie aan. De wasgelegenheid staat al 31 jaar op een bedrijventerrein in Apeldoorn, waarvan 28 jaar onder de naam Carwash Kleiboer. Het begon met de vestiging op de Sleutelbloemstraat op een bedrijventerrein. Ondertussen is het tweede filiaal een feit.

Het tweede filiaal is gelegen aan Het Rietveld aan een doorgaande weg bij een retailgebied. Beide vestigingen hebben een heel andere klantdemografie en vragen om een andere aanpak. “Bij onze vestiging op de Sleutelbloemstraat hebben we een enkele kassa voor de wasstraat. Het gaat hier om een bemande kassa waar de klant naartoe moet rijden en vervolgens moest doorgeven welk wasprogramma hij wil kiezen. We merkten dat het bij drukte spaak liep als een klant meer tijd nodig had. Dat leverde geïrriteerde klanten en inkomstenverlies op.”

Inspiratie

Dat het anders moest, stond vast voor de vestigingsmanager en zijn team. Inspiratie werd opgedaan in het buitenland tijdens een studiereis die door de BOVAG georganiseerd werd. “In Amerika is men veel verder op het gebied van betaalsystemen. Het leek ons een goed idee om zulke gebruiksvriendelijke en slim ingerichte betaalsystemen ook in Nederland door te voeren”, zegt Kleiboer.

Het traditionele betaalsysteem zoals je dat bij veel wasgelegenheden ziet, is op de schop gegaan. “We werken hier met drie rijbanen en evenveel slagbomen. Bij een van deze toegangsroutes kun je via persoonlijk contact met een medewerker betalen, terwijl je bij de andere toegangsroutes met automatische betaalpoorten te maken hebt. De klant kan dus zelf kiezen wat hij wil. Doordat er drie inritten zijn, kunnen bezoekers kiezen bij welke kassa ze aansluiten waardoor de doorstroom bevorderd wordt. Of klanten nu op een doordeweekse dag of in het weekend komen maakt niet uit: we leveren dezelfde, constante kwaliteit dankzij de efficiënte indeling van het betaalsysteem.”

Pionieren

De meest rechtse toegangspoort is bedoeld voor pintransacties en voor waspassen. In de middelste route kun je ervoor kiezen om cash of met bankpas te betalen, terwijl de meest linkse poort gericht is op betalingen bij een medewerker. “Dit systeem is nog nieuw in Nederland en dat merk je. Het voelt als pionieren en voor een aantal klanten is het nog een beetje onwennig. Mensen lezen slecht en weinig, dus voor veel mensen is het nog even uitzoeken wat ze moeten doen”, zegt Kleiboer.

Naast het betaalproces versnellen, is het milieu ook een aandachtspunt voor Kleiboer: “Door de toenemende droogte en de verstrengde wet- en regelgeving op het gebied van water zijn we zeer bewust bezig met het milieu. Wij vinden duurzaam ondernemen erg belangrijk. We merken wel dat er sprake is van een tweedeling: mensen die het milieu erg belangrijk vinden en de personen die vooral op de portemonnee letten. Ons team heeft besloten om daar op in te zetten. Sommige klanten vinden dat ook belangrijk en vragen bewust naar wat voor soort zuivering we gebruiken. Andere klanten interesseert dat dan weer veel minder. Dat kan. Deze wasgelegenheid wordt door totaal uiteenlopende type mensen bezocht. Wij doen wat goed voelt voor ons. Verspilling is zonde en onnodig.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 2 2019 vind je een uitgebreid interview met Mathijs Kleiboer van Carwash Kleiboer. Het blad ligt deze week in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.