‘We willen een wasgelegenheid draaiende houden zonder personeel’

Sinds een paar weken heeft het Rotterdamse Nesselande een nieuwe wasgelegenheid. Falcon Carwash plaatste er namelijk een zestal wasboxen en stofzuigplekken voor bedrijfswagens. Wat deze wasgelegenheid bijzonder maakt, is dat het volledig onbemand is en er dag en nacht gewassen kan worden. Eigenaar Diederik de Klerk vertelt meer over zijn bedrijfsvoering, toekomstvisie en werkwijze.

De Klerk en zijn team richten zich op het reinigen van bedrijfsvoertuigen. “Falcon Carwash staat voor onbemand wassen voor bedrijven met een eigen wagenpark. Deze wasgelegenheid in Nesselande is 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend. Chauffeurs kiezen dus zelf wanneer ze hun bolide door deze riante wasstraat halen”, stelt De Klerk.

De onbemande wasgelegenheid wordt op afstand gemonitord. “Mocht er zich een probleem of storing bij een van de wasboxen voordoen, dan kan deze vaak vanaf de meldkamer opgelost worden. Het systeem kan op afstand gereset worden en betaalproblemen kunnen we ook vanuit ons hoofdkwartier inzien”, verduidelijkt De Klerk. Ondernemers kunnen eenvoudig een online account maken en voor een vast bedrag per maand onbeperkt wassen. Bedrijven met een groter wagenpark onder hun beheer kunnen een contract op maat afsluiten. Daarnaast blijft het altijd mogelijk om voor losse wasbeurten af te rekenen aan de terminal met alle bekende betaalpassen, creditcards en tankpassen.

Contactloos betalen

Cash is niet meer nodig. “Contant geld is niet meer van deze tijd. Contactloos betalen heeft de toekomst. In korte tijd is deze manier van afrekenen volledig ingeburgerd. In de supermarkt betalen ook ouderen op deze manier. Een voordeel van deze snelle betaalwijze is dat je als ondernemer geen geld meer hoeft af te storten. Dat tijdrovende proces behoort tot het verleden. Alles op onze wasgelegenheden werkt op basis van kentekenherkenning. Met een Waspas kun je overal betalen. Contactloos betalen heeft een enorme vlucht genomen. Alleen in Nederland zijn er in korte tijd al meer dan een miljard transacties geweest.”

Eigenaar Diederik de Klerk van Falcon Carwash: “Contant geld is niet meer van deze tijd. Contactloos betalen heeft de toekomst.”

De apparatuur in de wasgelegenheid is afkomstig van WashTec. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor alle machines en wasinstallaties waarmee Falcon Carwash werkt. De keuze voor dit bedrijf was eenvoudig, weet De Klerk: “We zochten naar een professionele partij met een goede reputatie en kwamen uit bij WashTec. Dit bedrijf denkt met ons mee en heeft veel ervaring en kennis in huis. Zij ontwierpen de speciale installaties waarmee bedrijfswagens gereinigd kunnen worden.”

McDonalds

“Voor ons was het belangrijk dat we een partner vonden die snel dezelfde wasinstallaties kon leveren. Het idee is om het concept van Falcon Carwash uniform te houden. Het moet gemakkelijk te kopiëren zijn. Net als een bezoek aan McDonalds moet een tocht naar een van onze vestigingen dezelfde ervaring bieden. We willen een bepaalde standaard bieden.” Falcon Carwash bestaat inmiddels twee jaar en daar blijft het niet bij, stelt De Klerk: “Het concept werkt. Er is duidelijk behoefte aan waslocaties die dag en nacht open zijn en ruimte bieden aan bedrijfswagens. Naar verwachting zullen er in de komende twee jaar tussen de vijf en tien nieuwe vestigingen van Falcon Carwash geopend worden in de regio Rotterdam. Momenteel zijn we ook in gesprek met partijen uit het buitenland die ook interesse hebben in deze formule.”

De ondernemer springt met zijn concept naar eigen zeggen in op een behoefte. “Bedrijven met grote wagenparken hadden tot voor kort geen plek waar ze hun voertuigen konden wassen. Een reguliere wasgelegenheid was namelijk te klein om doorheen te kunnen, dus moesten de voertuigen handmatig gereinigd worden. Een tijdrovende klus. Dat kon beter en vanuit die gedachte is Falcon Carwash ontstaan. Wat belangrijk voor ons was, was dat er een automatiseringsslag plaats moest vinden. We wilden een wasgelegenheid draaiende houden zonder de inzet van personeel. Dat is dus gelukt, omdat onze klanten eenvoudig een waspas kunnen kopen en afrekenen. Er is geen tussenkomst van derden meer nodig. Bij problemen is er hulp op afstand.”

Verschuiving

Er vindt een verschuiving plaats in de waswereld. Bemand of onbemand is het credo. “Er vinden verschillende veranderingen plaats in de carwashbranche. Denk dan onder meer aan de opkomst van onbemande wasgelegenheden en de stijgende populariteit van waspaleizen. Deze ontwikkeling zien we met vertrouwen tegemoet”, stelt De Klerk Hij denkt dat er ruimte genoeg is voor meerdere aanbieders, omdat er drie klantgroepen zijn in de vorm van handwassers, zakelijke rijders en particulieren.

“Zo’n 80 procent van de handwassers nooit een voet in een waspaleis zal zetten. Deze eerste groep kiest voor wasboxen. De tweede groep bestaat uit zakelijke rijders en taxichauffeurs die het niet interesseert hoe hun voertuig gewassen wordt. Zolang het wasproces maar snel gaat en schoon is. Vaak kiezen ze voor roll-overs. De laatste groep bestaat uit particulieren en zij kiezen vaak voor een bezoek aan een waspaleis waar alles voor hen uit handen genomen wordt. Zowel het interieur als exterieur wordt voor hen gereinigd. Gemak dient de mens voor deze groep die graag betaalt voor ontzorging. Al deze voorbeelden geven aan dat er verschillende klantgroepen bestaan en verschillende typen wasgelegenheden prima naast elkaar kunnen bestaan.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We willen een wasgelegenheid draaiende houden zonder personeel’ | CarwashPro

‘We willen een wasgelegenheid draaiende houden zonder personeel’

Sinds een paar weken heeft het Rotterdamse Nesselande een nieuwe wasgelegenheid. Falcon Carwash plaatste er namelijk een zestal wasboxen en stofzuigplekken voor bedrijfswagens. Wat deze wasgelegenheid bijzonder maakt, is dat het volledig onbemand is en er dag en nacht gewassen kan worden. Eigenaar Diederik de Klerk vertelt meer over zijn bedrijfsvoering, toekomstvisie en werkwijze.

De Klerk en zijn team richten zich op het reinigen van bedrijfsvoertuigen. “Falcon Carwash staat voor onbemand wassen voor bedrijven met een eigen wagenpark. Deze wasgelegenheid in Nesselande is 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend. Chauffeurs kiezen dus zelf wanneer ze hun bolide door deze riante wasstraat halen”, stelt De Klerk.

De onbemande wasgelegenheid wordt op afstand gemonitord. “Mocht er zich een probleem of storing bij een van de wasboxen voordoen, dan kan deze vaak vanaf de meldkamer opgelost worden. Het systeem kan op afstand gereset worden en betaalproblemen kunnen we ook vanuit ons hoofdkwartier inzien”, verduidelijkt De Klerk. Ondernemers kunnen eenvoudig een online account maken en voor een vast bedrag per maand onbeperkt wassen. Bedrijven met een groter wagenpark onder hun beheer kunnen een contract op maat afsluiten. Daarnaast blijft het altijd mogelijk om voor losse wasbeurten af te rekenen aan de terminal met alle bekende betaalpassen, creditcards en tankpassen.

Contactloos betalen

Cash is niet meer nodig. “Contant geld is niet meer van deze tijd. Contactloos betalen heeft de toekomst. In korte tijd is deze manier van afrekenen volledig ingeburgerd. In de supermarkt betalen ook ouderen op deze manier. Een voordeel van deze snelle betaalwijze is dat je als ondernemer geen geld meer hoeft af te storten. Dat tijdrovende proces behoort tot het verleden. Alles op onze wasgelegenheden werkt op basis van kentekenherkenning. Met een Waspas kun je overal betalen. Contactloos betalen heeft een enorme vlucht genomen. Alleen in Nederland zijn er in korte tijd al meer dan een miljard transacties geweest.”

Eigenaar Diederik de Klerk van Falcon Carwash: “Contant geld is niet meer van deze tijd. Contactloos betalen heeft de toekomst.”

De apparatuur in de wasgelegenheid is afkomstig van WashTec. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor alle machines en wasinstallaties waarmee Falcon Carwash werkt. De keuze voor dit bedrijf was eenvoudig, weet De Klerk: “We zochten naar een professionele partij met een goede reputatie en kwamen uit bij WashTec. Dit bedrijf denkt met ons mee en heeft veel ervaring en kennis in huis. Zij ontwierpen de speciale installaties waarmee bedrijfswagens gereinigd kunnen worden.”

McDonalds

“Voor ons was het belangrijk dat we een partner vonden die snel dezelfde wasinstallaties kon leveren. Het idee is om het concept van Falcon Carwash uniform te houden. Het moet gemakkelijk te kopiëren zijn. Net als een bezoek aan McDonalds moet een tocht naar een van onze vestigingen dezelfde ervaring bieden. We willen een bepaalde standaard bieden.” Falcon Carwash bestaat inmiddels twee jaar en daar blijft het niet bij, stelt De Klerk: “Het concept werkt. Er is duidelijk behoefte aan waslocaties die dag en nacht open zijn en ruimte bieden aan bedrijfswagens. Naar verwachting zullen er in de komende twee jaar tussen de vijf en tien nieuwe vestigingen van Falcon Carwash geopend worden in de regio Rotterdam. Momenteel zijn we ook in gesprek met partijen uit het buitenland die ook interesse hebben in deze formule.”

De ondernemer springt met zijn concept naar eigen zeggen in op een behoefte. “Bedrijven met grote wagenparken hadden tot voor kort geen plek waar ze hun voertuigen konden wassen. Een reguliere wasgelegenheid was namelijk te klein om doorheen te kunnen, dus moesten de voertuigen handmatig gereinigd worden. Een tijdrovende klus. Dat kon beter en vanuit die gedachte is Falcon Carwash ontstaan. Wat belangrijk voor ons was, was dat er een automatiseringsslag plaats moest vinden. We wilden een wasgelegenheid draaiende houden zonder de inzet van personeel. Dat is dus gelukt, omdat onze klanten eenvoudig een waspas kunnen kopen en afrekenen. Er is geen tussenkomst van derden meer nodig. Bij problemen is er hulp op afstand.”

Verschuiving

Er vindt een verschuiving plaats in de waswereld. Bemand of onbemand is het credo. “Er vinden verschillende veranderingen plaats in de carwashbranche. Denk dan onder meer aan de opkomst van onbemande wasgelegenheden en de stijgende populariteit van waspaleizen. Deze ontwikkeling zien we met vertrouwen tegemoet”, stelt De Klerk Hij denkt dat er ruimte genoeg is voor meerdere aanbieders, omdat er drie klantgroepen zijn in de vorm van handwassers, zakelijke rijders en particulieren.

“Zo’n 80 procent van de handwassers nooit een voet in een waspaleis zal zetten. Deze eerste groep kiest voor wasboxen. De tweede groep bestaat uit zakelijke rijders en taxichauffeurs die het niet interesseert hoe hun voertuig gewassen wordt. Zolang het wasproces maar snel gaat en schoon is. Vaak kiezen ze voor roll-overs. De laatste groep bestaat uit particulieren en zij kiezen vaak voor een bezoek aan een waspaleis waar alles voor hen uit handen genomen wordt. Zowel het interieur als exterieur wordt voor hen gereinigd. Gemak dient de mens voor deze groep die graag betaalt voor ontzorging. Al deze voorbeelden geven aan dat er verschillende klantgroepen bestaan en verschillende typen wasgelegenheden prima naast elkaar kunnen bestaan.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.