Wie wast de auto’s van de Tour de France?

Het is een van de grootste meerdaagse sportevenementen van het jaar: de Tour de France. Met behalve 176 wielrenners ook honderden voertuigen die kriskras door Frankrijk rijden en elke dag op televisie komen. Maar wie reinigt eigenlijk al die auto’s? En hoe vaak worden ze gewassen? We belden met wat wielerploegen om antwoord op die vragen te krijgen.

Ondernemers van carwashes die de Tour de France op de televisie volgen, zullen likkebaardend naar de dagelijkse lange optocht van auto’s kijken. Allemaal potentiële klanten die voorbij trekken, terwijl een internationaal miljoenenpubliek toekijkt.Reken maar uit: 22 wielerploegen die gemiddeld zes tot acht personenauto’s op het parcours hebben. Dan heb je al snel een volwassen wastunnel gevuld, nietwaar? Dan rekenen we nog niet eens de vrachtwagens met fietsen en gereedschap mee, of de touringcars die na afloop van de wedstrijd de wielrenners naar het hotel brengen. Laat staan de tientallen vrachtwagens die podiumdelen en andere installaties vervoeren.
Toch worden de Franse (en Deense, Belgische en Zwitserse) carwashes niet rijk van de Tourkaravaan. Een belronde langs de verschillende wielerploegen leert CarwashPro al snel, dat de meesten zelf hun voertuigen wassen. Vaak op een dagelijkse basis.

Stoffig

“Wij wassen onze auto’s zelf”, aldus Allessandro Volders van wielerploeg Intermarché Wanty Gobert. “Dat gebeurt elke avond na de etappe. Het is voor ons belangrijk dat de wagens er goed uitzien. Het is tenslotte ons visitekaartje. En tijdens de etappe worden de auto’s meestal toch een beetje vies.”
Intermarché Wanty Gobert is een van de kleinere teams in de Tour. Maar ondanks het kleine budget zijn ze erg succesvol. Onlangs won Taco van den Hoorn bijna de belangrijke kasseienetappe. “Daar waren onze auto’s na afloop enorm stoffig.”

Jumbo-Visma

Ook de succesvolle en veel rijkere Nederlandse wielerploeg Team Jumbo-Visma geeft aan dat ze hun voertuigen zelf wassen. “Omdat er fietsrekken en verschillende antennes op de auto’s zitten, kunnen we ze niet simpelweg door een automatische wasstraat rijden”, verklaart Ard Bierrens, woordvoerder van het wielerteam dat onder meer de succesvolle coureurs Wout van Aert en Primoz Roglic onder contract heeft. Bierrens geeft aan dat ze een partnership hebben met het Duitse schoonmaakbedrijf Kärcher. “Zij leveren ons de benodigde materialen.”

Quick-Step

Phil Lowe, woordvoerder van Quick-Step/Alpha Vinyl, heeft een soortgelijk verhaal. “Onze mechaniekers wassen na afloop van de etappe de voertuigen. Vanuit de truck kunnen ze beschikken over een hogedrukspuit waarmee we de fietsen elke avond afspuiten. Met dezelfde apparatuur wassen we daarna onze auto’s. Dat zijn er een stuk of acht.”
Gevraagd naar de duurzaamheid en het watergebruik kan Lowe ons enigszins geruststellen. “Bij onze ploeg hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan. We hebben zelfs een langlopend programma dat ‘It Starts With Us’ heet. Dat is onze milieubewuste campagne. Daarin zit onder meer een sponsordeal met zeepleverancier Morgan Bio Blue, die ons de biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen voor de fietsen levert. Die zeep gebruiken we ook voor de auto’s.”

Waterrestricties

Geen enkele wielerploeg die we spraken, is zich bewust van de waterrestricties die in enkele Franse departementen gelden. In enkele departementen wordt het momenteel afgeraden om auto’s met de hand te wassen, vanwege aanhoudende droogte. “Is dat zo?”, reageert Alessandro Volders van Intermarché Wanty Gobert. “Daar weet ik eigenlijk niks van. Het kan zijn dat we dan de auto’s om de dag gaan wassen.”

Ook bij Quick-Step is het nieuws een verrassing. “Dat zou inderdaad een rol kunnen gaan spelen”, zegt Lowe. Al maakt hij zich geen grote zorgen. “Zowel de truck als de touringcar van Quick-Step hebben een flinke watertank aan boord. Die vullen we om de paar dagen. Dus we kunnen anticiperen op eventuele restricties. Bovendien zijn we erg conservatief met ons watergebruik. Juist omdat we maar een beperkte voorraad aan boord hebben.”

Lees ook:

Auteur: Rene Passet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wie wast de auto’s van de Tour de France? | CarwashPro

Wie wast de auto’s van de Tour de France?

Het is een van de grootste meerdaagse sportevenementen van het jaar: de Tour de France. Met behalve 176 wielrenners ook honderden voertuigen die kriskras door Frankrijk rijden en elke dag op televisie komen. Maar wie reinigt eigenlijk al die auto’s? En hoe vaak worden ze gewassen? We belden met wat wielerploegen om antwoord op die vragen te krijgen.

Ondernemers van carwashes die de Tour de France op de televisie volgen, zullen likkebaardend naar de dagelijkse lange optocht van auto’s kijken. Allemaal potentiële klanten die voorbij trekken, terwijl een internationaal miljoenenpubliek toekijkt.Reken maar uit: 22 wielerploegen die gemiddeld zes tot acht personenauto’s op het parcours hebben. Dan heb je al snel een volwassen wastunnel gevuld, nietwaar? Dan rekenen we nog niet eens de vrachtwagens met fietsen en gereedschap mee, of de touringcars die na afloop van de wedstrijd de wielrenners naar het hotel brengen. Laat staan de tientallen vrachtwagens die podiumdelen en andere installaties vervoeren.
Toch worden de Franse (en Deense, Belgische en Zwitserse) carwashes niet rijk van de Tourkaravaan. Een belronde langs de verschillende wielerploegen leert CarwashPro al snel, dat de meesten zelf hun voertuigen wassen. Vaak op een dagelijkse basis.

Stoffig

“Wij wassen onze auto’s zelf”, aldus Allessandro Volders van wielerploeg Intermarché Wanty Gobert. “Dat gebeurt elke avond na de etappe. Het is voor ons belangrijk dat de wagens er goed uitzien. Het is tenslotte ons visitekaartje. En tijdens de etappe worden de auto’s meestal toch een beetje vies.”
Intermarché Wanty Gobert is een van de kleinere teams in de Tour. Maar ondanks het kleine budget zijn ze erg succesvol. Onlangs won Taco van den Hoorn bijna de belangrijke kasseienetappe. “Daar waren onze auto’s na afloop enorm stoffig.”

Jumbo-Visma

Ook de succesvolle en veel rijkere Nederlandse wielerploeg Team Jumbo-Visma geeft aan dat ze hun voertuigen zelf wassen. “Omdat er fietsrekken en verschillende antennes op de auto’s zitten, kunnen we ze niet simpelweg door een automatische wasstraat rijden”, verklaart Ard Bierrens, woordvoerder van het wielerteam dat onder meer de succesvolle coureurs Wout van Aert en Primoz Roglic onder contract heeft. Bierrens geeft aan dat ze een partnership hebben met het Duitse schoonmaakbedrijf Kärcher. “Zij leveren ons de benodigde materialen.”

Quick-Step

Phil Lowe, woordvoerder van Quick-Step/Alpha Vinyl, heeft een soortgelijk verhaal. “Onze mechaniekers wassen na afloop van de etappe de voertuigen. Vanuit de truck kunnen ze beschikken over een hogedrukspuit waarmee we de fietsen elke avond afspuiten. Met dezelfde apparatuur wassen we daarna onze auto’s. Dat zijn er een stuk of acht.”
Gevraagd naar de duurzaamheid en het watergebruik kan Lowe ons enigszins geruststellen. “Bij onze ploeg hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan. We hebben zelfs een langlopend programma dat ‘It Starts With Us’ heet. Dat is onze milieubewuste campagne. Daarin zit onder meer een sponsordeal met zeepleverancier Morgan Bio Blue, die ons de biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen voor de fietsen levert. Die zeep gebruiken we ook voor de auto’s.”

Waterrestricties

Geen enkele wielerploeg die we spraken, is zich bewust van de waterrestricties die in enkele Franse departementen gelden. In enkele departementen wordt het momenteel afgeraden om auto’s met de hand te wassen, vanwege aanhoudende droogte. “Is dat zo?”, reageert Alessandro Volders van Intermarché Wanty Gobert. “Daar weet ik eigenlijk niks van. Het kan zijn dat we dan de auto’s om de dag gaan wassen.”

Ook bij Quick-Step is het nieuws een verrassing. “Dat zou inderdaad een rol kunnen gaan spelen”, zegt Lowe. Al maakt hij zich geen grote zorgen. “Zowel de truck als de touringcar van Quick-Step hebben een flinke watertank aan boord. Die vullen we om de paar dagen. Dus we kunnen anticiperen op eventuele restricties. Bovendien zijn we erg conservatief met ons watergebruik. Juist omdat we maar een beperkte voorraad aan boord hebben.”

Lees ook:

Auteur: Rene Passet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.